• Anonym (Hjälp med att välja)

Vad är viktigast, att spara till barnen eller pensionen?

Enligt rubrik. Vad är viktigast, att spara till barnen eller pensionen? 

Tex om jag har möjlighet att spara 200 per månad. Hur bör jag fördela detta sparande? 

• Svar på tråden Vad är viktigast, att spara till barnen eller pensionen?
  • Anonym (H)

Sig själv förstås. Barnen kommer kunna jobba när de växt upp. Det kommer inte du kunna göra när du är gammal. 

• Anonym (Pengar)
    Anonym (Hjälp med att välja) skrev 2022-01-23 09:56:27 följande:
    Vad är viktigast, att spara till barnen eller pensionen?

Enligt rubrik. Vad är viktigast, att spara till barnen eller pensionen? 

Tex om jag har möjlighet att spara 200 per månad. Hur bör jag fördela detta sparande? 

Det ena utesluter inte det andra. Spara varja månad, behöver barnen ett startkapital använd sparpengar till det. Anars har du en klump till pension   eller vid någon livskris   
  • Anonym (Spara)

Om man enbart kan spara 200kr i månaden kommer man troligen behöva de mer själv.
    Men spelar det någon roll i dagsläget vad du spara till? 

Skulle ekonomin ändra sig när barnen blir myndiga kan man ju välja då om man vill hjälpa dem med något bidrag om de behöver.

Själv är jag höginkomsttagare idag utan någon som helst hjälp från mina föräldrar och behöver inte ekonomisk hjälp av dem. 

• Aliona

Jag utgår ifrån att du inte har så hög inkomst och därmed kommer ha ganska låg pension. Jag tycker definitivt att du först ska spara till dig själv! Barn kan ta studielån, leva billigt första åren, sommarjobba osv. De kommer att klara sig fint! Har du ett bra sparande till dig själv kan du dessutom ge dem ett litet ekonomiskt bidrag om det någonsin skulle behövas. 

• SaraL77

Det viktigaste är att spara till sig själv. Du borde försöka spara mer än 200 kr i månaden dock.

Aliona skrev 2022-01-23 10:04:27 följande:

Jag utgår ifrån att du inte har så hög inkomst och därmed kommer ha ganska låg pension. Jag tycker definitivt att du först ska spara till dig själv! Barn kan ta studielån, leva billigt första åren, sommarjobba osv. De kommer att klara sig fint! Har du ett bra sparande till dig själv kan du dessutom ge dem ett litet ekonomiskt bidrag om det någonsin skulle behövas. 

Ok inkomst men dyra utgifter som vi känner att vi behöver för att få livspusslet att gå ihop. Inkomsterna går förhoppningsvis upp om några år.
    vi har båda tjänstepension. Måste vi iaf spara extra? 
    Aliona skrev 2022-01-23 10:04:27 följande:

Ok inkomst men dyra utgifter som vi känner att vi behöver för att få livspusslet att gå ihop. Inkomsterna går förhoppningsvis upp om några år.
    vi har båda tjänstepension. Måste vi iaf spara extra? 
    SaraL77 skrev 2022-01-23 10:04:30 följande:

Det viktigaste är att spara till sig själv. Du borde försöka spara mer än 200 kr i månaden dock.

Vi sparar 300 kr per barn idag men inget till oss själva. Borde vi spara hälften till oss själva? Allt till oss själva? Allt till barnen? Hur bedömer man hur mycket man ska spara till sig själv vs barnen? 
  • moaguuun
    Anonym (Hjälp med att välja) skrev 2022-01-23 10:13:02 följande:
    Vi sparar 300 kr per barn idag men inget till oss själva. Borde vi spara hälften till oss själva? Allt till oss själva? Allt till barnen? Hur bedömer man hur mycket man ska spara till sig själv vs barnen? 

Mina föräldrar sparade inget till mig. Gick bra ändå. Det är bara något extra, det ska bra för barnen endå. 

Du däremot BEHÖVER ha pengar när du är gammal

• moaguuun
    moaguuun skrev 2022-01-23 10:18:08 följande:

Mina föräldrar sparade inget till mig. Gick bra ändå. Det är bara något extra, det ska bra för barnen endå. 

Du däremot BEHÖVER ha pengar när du är gammal

*gå bra
Svar på tråden Vad är viktigast, att spara till barnen eller pensionen?