• Anonym (...)

Ni som haft Omikron?!

Vad fick ni för symptom? Omikron skulle ju inte ha så mycket torrhosta osv som tidigare varianter.

• Svar på tråden Ni som haft Omikron?!
  • Anonym (Förkylning)

Vi fick covid för någon vecka sen, gisssr att det var omikron?
    Båda vuxna dubbelvaccinerade, båda förkylningssymtom - täppt näsa, nysningar, trötta. Ena hade torrhosta flera dagar efteråt, andra hade ont i halsen men ingen hosta. Mådde hyfsat efter 4 dagar, helt återställa efter 7-8.
    1-åringen väldigt hög feber, trött, snuvig och allmänt seg i några dagar. 

• Anonym (Petra)

Intressant tråd och jag följer den. Kan ni som skriver att ni är vaccinerade även skriva när ni vaccinerades? För jag undrar om det kan vara så att vaccinet har effekt efter 2 sprutor en viss tid och sedan går liksom effekten ur, så därför är jag tackam om ni skriver när ni vaccinerade er när ni som hade covid fick sjukdomen efter.

Jag är varken för eller emot vaccinet. Är inte vaccinerad själv. Haft skiten. Delta förra året. Nu frisk denna omgång hittills. Vill självklart inte ha det igen men om vaccinet ändå inte håller skiten borta så kanske det är för sent att hålla på och vaccinera sig nu när det gått så lång tid, därför undrar jag om ni kan skriva när ni vaccinerade er i förhållande till när ni insjuknade. Tack!

• Anonym (Omkg)

Jag (trippelvaccinerad) fick symtom för en vecka sedan, testade positivt med snabbtest samma dag och sedan positivt med pcr-test ett par dagar senare.
    Dag 1: hängig, lätt feber/frossa, allmän sjukdomskänsla.
    Dag 2: huvudvärk och lite hängig.
    Dag 3: lite snuvig och huvudvärk.
    Dag 4: i princip återställd.
    Dag 5: helt återställd.
    Båda sönerna (13 och 15 år, dubbelvaccinerade) blev smittade före mig. De hade knappt några symtom alls. Lite snuva och huvudvärk någon dag.

• Anonym (Frisk)

Fick covid mindre än 2 veckor efter dos 3 - som en  förkylning. lite halsont, rejält snorig, svag feber och tappat smak. Frisk på några dagar.
    Mannen som oxå fått dos 3 - svag hosta några dagar, ingen feber
    Barn som fått 2 dos - ej smittad
    Barn som inte fått vaccin (för ung) - lite ont i halsen o snorig

• Anonym (L)

Jag tog andra dosen vaccin i juni och tredje dosen 7 månader senare, 10 januari.
    Knappt en vecka efter tredje dosen blev jag sjuk.
    Mina symptom var:  ont i halsen, snuva och lite hosta.  Plus att jag inte känner någon lukt eller smak alls. 
    Misstänker att barnen också fick det samtidigt,  treåringen hade feber och fyraåringen feber och snuva.   Men de är inte testade. 

• Anonym (T)

Hur ska man kunna veta vad man haft? Känner två 60+ som hade covid sommaren 2020, dvs ovaccinerade och antagligen den ursprungliga varianten. Den ena hade i princip inga symtom förutom påverkan på lukt/smak och den andra hade torrhosta och feber. 

Nu för bara några veckor sedan hade en annan närstående covid, vaccinerad och möjligen omikron. Hon var och är fortfarande rätt utslagen, det var som en kraftigare förkylning. Men exakt samma torrhosta som den som hade det 2020. 

Så egentligen kanske det inte säger så mycket vilken variant man får?

• Anonym (Linda)

Covid hade vi men vet ju inte om det verkligen var just omikronvarianten.
    Den första insjuknade mannen. Var sjuk i 1 dygn med lätt feber, sedan lite hosta, efterhängande trötthet ca 5 dygn. Tredosvaccinerad. 

Yngsta barnet 10 år (ovaccinerad) hög feber i flera dagar med rejäla toppar. Alvedon/Ipren i kombination. Snuva, väldigt trött ca 2 veckor. Tappade all smak, luktsinne o matlust under sjukdomstiden.

Jag själv (ovaccinerad pga annan sjukdom) en svidande konstig men lätt snuva, brännande, stickande känslor i huden på olika platser. Ingen feber öht, lite hosta till och från. Var som vanligt efter 5 dagar. Hoppas verkligen har sådan tur att få det så lindringt om/när jag får det igen. 
    Har nu även vaccinerat mig med första dosen. 

Son 1 (dubbelvaccinerad) först bara lätt snuva ett par dagar, sedan en envis huvudvärk 3 dagar. Ingen feber el hosta. Fick ta både Alvedon och en hel del Aspirin mot hv. Trötthet efteråt ca 1 vecka. 

Son 2 dubbelvaccinerad. Ingen sjukdom öht. Testad flera ggr under våra förlopp men höll sig negativ hela tiden under veckorna vi andra var sjuka. 

Min egna lilla slutsats är att det är väldigt bra att vaccinera sig. Visst jag hade turen att bli lindrigt sjuk som ovaccinerad men dottern urkass. De andra hade lätta symtom och kort förlopp. Kortare än vid mången förkylningsvirus.En klarade sig helt ifrån sjukdom. 

• Anonym (Jädra sjuk.)

Jag är covidpositiv o säkerligen den varianten då killen hade det o han smitta mig. Jag är gravid i nu v29+ samt ovaccinerad (inga kommentarer om de tack) o jag är sjuk ..känns som influensan ggr 1000 typ. Är inne på dag 8 nu o ser ingen ljusning alls.
    Hade feber till o från i cirka 4 dagar, muskelvärk, yrsel tappade lukt o smaksinne på dag 3 eller 4, fruktansvärd täppt i bihålorna , mkt snor (har fyllt hela kassar med snorpapper :/ o sen extrem hosta sen 4dgr ungefär..den är vidrig.. snyter blod o hostar lungorna ur mig. Vanlig hostmedicin hjälper ej. Sover max 2h om natten men försöker ta igen de om dagarna. Helt slut i kroppen o vet inte när de ska ljusna ..
    Var även sjuk i covid 2020 var då borta från jobb 1månad men då histade jag inte mer helt slut i kroppen o andfådd för minsta lilla me hög puls de sista 2veckorna..denna gpng känns värre men antar att omricron bara är mildare för de vaccinerade kanske. Önskar ingrn detta

• Anonym (Förkylning)
    Anonym (Petra) skrev 2022-01-24 22:21:24 följande:

Intressant tråd och jag följer den. Kan ni som skriver att ni är vaccinerade även skriva när ni vaccinerades? För jag undrar om det kan vara så att vaccinet har effekt efter 2 sprutor en viss tid och sedan går liksom effekten ur, så därför är jag tackam om ni skriver när ni vaccinerade er när ni som hade covid fick sjukdomen efter.

Jag är varken för eller emot vaccinet. Är inte vaccinerad själv. Haft skiten. Delta förra året. Nu frisk denna omgång hittills. Vill självklart inte ha det igen men om vaccinet ändå inte håller skiten borta så kanske det är för sent att hålla på och vaccinera sig nu när det gått så lång tid, därför undrar jag om ni kan skriva när ni vaccinerade er i förhållande till när ni insjuknade. Tack!

Fick min andra en månad innan, partnern 5 månader innan, ingen skillnad i sjukdomsförlopp. 

Men det som blir riktigt sjuka är i större grad ovaccinerade, även om de flesta inte blir särskilt sjuka oavsett vaccination. 

• AnitaBergqvist

Jag hade covid förra veckan och jag vet inte vad det är för variant. Men symtomen som jag upplever är att jag har svårt att andas och fick feber, hosta och tappade smaken. De senaste fem dagarna var jag i huskaritän och äter mycket medicin som kan subventionera febern. Tack för att jag är okej nu. Men nu den här så kallade experten som säger att Europa kommer att drabbas av en tvillingpandemi, jag vet inte vad det är, men jag hoppas att det inte kommer att hända. Den informationen läser jag här https://www.dagens.se/utrikes/experter-fruktar-tvillingpandemi.

Svar på tråden Ni som haft Omikron?!