• Anonym (...)

Ni som haft Omikron?!

Vad fick ni för symptom? Omikron skulle ju inte ha så mycket torrhosta osv som tidigare varianter.

• Svar på tråden Ni som haft Omikron?!
  • Anonym (Så här)

Barn 1: Feber, huvudvärk, yrsel i ca två dagar. Sov mkt. Sen trött några dagar efteråt. Pos på snabbtest. Halva skolan och lärarna är också sjuka. 

Barn 2: Feber, lite ont i ryggen. Dålig en dag ungefär sen snabbt piggare. Svagt pos på salivtest. 

Barn 3: Feber två dagar hittills (fortfarande sjuk) Huvudvärk. Ligger mycket i sängen. Ej testad pga det är helt klart vad det handlar om. 

Vuxen: har symptom nu och sedan tre, fyra dagar tillbaka. Först slemmig svullen känsla i halsen, sen lite ont i halsen. Ingen feber, snuva eller andra symptom. Oförändrat dag fyra. Skulle kunnat jobba om jag inte vabbat. Fortf neg på snabbtest, säkerligen pga för låg virusnivå. Sannolikheten att jag har något annat än covid är mycket låg eftersom jag i princip badat i viruset i nästan två veckor. Kan tillägga att jag äter D-vitamin, zink m.m. som ev kan lindra förloppet. 

Vi är alla ovaccinerade. 

• Anonym (Hoppsan)

Började med ont i axlar/nacke, huvudvärk.
    Följdes av hög feber i två dagar och torrhosta som sedan satte sig i lungorna. Hade  karaktären nys-hostningar.
    Efter det så trött, kroppen och huvudet känns urlakade.
    Hade två vaccinsprutor innan och nu tagit nummer tre.

• Plantmilk

Jag är höggravid och hade svårt att avgöra vad som var omikron symptom och vad som bara var allmän trötthet av att bära runt på en vattenmelon i kroppen. 

Men testa positivt gjorde jag iaf. 

det mest störande för mig då själva sjukdomen i sig knappt bestod av någon annan känsla än lite tröttare på kvällen är att jag nu låter förkyld när jag pratar. 

jag har röst som skriker täpt och snorig näsa men jag mår toppen. Superkonstigt 

• Anonym (Jädra sjuk.)
    Plantmilk skrev 2022-01-26 11:24:22 följande:

Jag är höggravid och hade svårt att avgöra vad som var omikron symptom och vad som bara var allmän trötthet av att bära runt på en vattenmelon i kroppen. 

Men testa positivt gjorde jag iaf. 

det mest störande för mig då själva sjukdomen i sig knappt bestod av någon annan känsla än lite tröttare på kvällen är att jag nu låter förkyld när jag pratar. 

jag har röst som skriker täpt och snorig näsa men jag mår toppen. Superkonstigt 

Är du vaccinerad? Jag är gravid också i v30+0 imorgon o dundersjuk, inne på dag 9 nu o har en hosta som inget biter på , snyter massa blod från bihålorna o ectremt mkt snor än idag 9 dar senare. Febern har avtagit ialf. Är ovvacinerad
  • Plantmilk
    Anonym (Jädra sjuk.) skrev 2022-01-26 11:33:01 följande:
    Är du vaccinerad? Jag är gravid också i v30+0 imorgon o dundersjuk, inne på dag 9 nu o har en hosta som inget biter på , snyter massa blod från bihålorna o ectremt mkt snor än idag 9 dar senare. Febern har avtagit ialf. Är ovvacinerad
    låter jätte jobbigtFörvånad 
    jag är vaccinerad med två doser. 

har en vän som är gravid hon med och ovaccinerad. hon använde sig av en ansikts steamer/ ansiktsbastu när hon hade covid just för att hon hade så mycket problem med sina bihålor. hon tyckte det hjälpte jätte bra. Kanske värt att testa?
  • Anonym (Omikron)

Vaccinerad sambo: feber två dagar, hosta. 

Treåring: feber två dagar. 

Vuxen, ovaccinerad: feber en natt, trött. Om inget mer tillkommer så har jag fått det lindrigast. Hur kan det vara så? 

• Anonym (A)
    Anonym (Omikron) skrev 2022-01-26 11:56:51 följande:

Vaccinerad sambo: feber två dagar, hosta. 

Treåring: feber två dagar. 

Vuxen, ovaccinerad: feber en natt, trött. Om inget mer tillkommer så har jag fått det lindrigast. Hur kan det vara så? 

Det kan finnas massor med orsaker till att du får en lindrigare sjukdom än din sambo. Hur mycket smitta ni har utsatts för, hur starkt immunförsvar ni har, riskfaktorer t.ex sjukdomar och övervikt. T-cellsminne från tidigare infektioner med andra corona-virus.

Man har börjat ringa in genetiska skillnader som kan förklara varför vissa drabbas hårdare än andra. En teori är att en neanderthal-gen som finns hos ungefär hälften av alla människor utanför Afrika, skyddar mot covid-19. Neandertalarna uppstod efter att människan utvandrade från Afrika så den genen är betydligt ovanligare bland människor med afrikanskt ursprung. Det skulle kunna vara en förklaring till varför så många somalier blivit IVA-inlagda i Sverige exempelvis. Och varför vi har klarat oss så förhållandevis bra här i Sverige, trots att vi haft ett mycket mer öppet samhälle än i många andra länder.

nyheter.ki.se/neandertalare-har-gett-oss-genvarianter-som-bade-skyddar-och-okar-risken-vid-covid-19

Jag tror definitivt jag har ett genetiskt skydd mot Covid-19. Jag har jobbat under hela pandemin och träffar mycket människor i jobbet, jag kan inte använda skydd pga jobbets art, men jag har inte blivit smittad förrän nu när jag (troligen) åkte på en mild variant av Omikron. Mina vuxna döttrar har inte blivit smittade trots att de träffat kompisar och festat nästan hela pandemin (Ja, jag har bråkat med dem om det!) De har varit på fest där nästan alla har blivit smittade men de har klarat sig!? Det måste vara tack vare våra neandertal-gener.
  • Anonym (L)
    Anonym (A) skrev 2022-01-26 13:59:23 följande:
    Det kan finnas massor med orsaker till att du får en lindrigare sjukdom än din sambo. Hur mycket smitta ni har utsatts för, hur starkt immunförsvar ni har, riskfaktorer t.ex sjukdomar och övervikt. T-cellsminne från tidigare infektioner med andra corona-virus.

Man har börjat ringa in genetiska skillnader som kan förklara varför vissa drabbas hårdare än andra. En teori är att en neanderthal-gen som finns hos ungefär hälften av alla människor utanför Afrika, skyddar mot covid-19. Neandertalarna uppstod efter att människan utvandrade från Afrika så den genen är betydligt ovanligare bland människor med afrikanskt ursprung. Det skulle kunna vara en förklaring till varför så många somalier blivit IVA-inlagda i Sverige exempelvis. Och varför vi har klarat oss så förhållandevis bra här i Sverige, trots att vi haft ett mycket mer öppet samhälle än i många andra länder.

nyheter.ki.se/neandertalare-har-gett-oss-genvarianter-som-bade-skyddar-och-okar-risken-vid-covid-19

Jag tror definitivt jag har ett genetiskt skydd mot Covid-19. Jag har jobbat under hela pandemin och träffar mycket människor i jobbet, jag kan inte använda skydd pga jobbets art, men jag har inte blivit smittad förrän nu när jag (troligen) åkte på en mild variant av Omikron. Mina vuxna döttrar har inte blivit smittade trots att de träffat kompisar och festat nästan hela pandemin (Ja, jag har bråkat med dem om det!) De har varit på fest där nästan alla har blivit smittade men de har klarat sig!? Det måste vara tack vare våra neandertal-gener.
    Nja, enligt nya studier så har afrikaner samma risk att smittas som de som bär på neandertalgenen.
    "Skydd mot covid-19 identifierat i gener - | forskning.se" www.forskning.se/2022/01/14/skydd-mot-covid-19-identifierat-i-gener/

• Anonym (Pizza)
    Tow2Mater skrev 2022-01-24 19:33:45 följande:
    Hur vet ni att ni haft just omikron och inte t ex delta?
    Pga vilka varianter som varit dominanta när i Sverige. 
  • Anonym (andra gången)

Jag fick första varianten i mars 2020 och antagligen omikron nu då. 

Ovaccinerad ska jag väl tillägga. 

Hosta, snuva, feber, ont i kroppen i 1 v. Har inte mått så himla dåligt. 

Förra gången: Samma symptom men sju ggr värre, totalt däckad i 6 v, mådde bra vissa dagar och trodde att nu vänder det! Men sen var jag däckad dagen efter igen. 

Det tog jättelång tid att återhämta sig och jag var väl inte riktigt återhämtad faktiskt när jag fick omgång nr två. Men som sagt, denna gång milt. 

Har haft kontakt med kollegor och vänner som har fått det och det verkar som att de vaccinerade fått det något kraftigare, men de flesta har inte haft covid innan så de har inget att jämföra med. 

Svar på tråden Ni som haft Omikron?!