• Shofalerittan

Hur ofta lagar ni mat till era barn?

För att förtydliga: Ja, titeln är överdriven. Jag vill dra till mig uppmärksamhet. Och nej jag syftar inte på en specifik typ utav mat. Jag förstår att många lagar halvfabrikat och beställer snabbmat. Det gör vi också vid tillfällen och det är inte det jag syftar på. 

Många i min och min partners omgivning har blivit chockade över att vi lagar mat varje dag till våra barn. De menar att det är helt okej att ge sina barn mackor, panpizzor och flingor till middag. Jag trodde att det absolut vanligaste var att äta hemlagad mat majoriteten av tiden (oavsett om det är halvfabrikat eller inte), och vid undantagsfall bjuda på snabbmat och mackor osv. Båda mina föräldrar har lagat mat till mig när jag bodde hemma och min partners föräldrar likaså. 

Lagar ni mat majoriteten av tiden till era barn, eller äter ni mest mackor/flingor osv till middag? Vid vilken ålder är det ?okej? att sluta laga middag till sina barn? 

• Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?
  • 10oktober

Varje dag. Skulle aldrig få för mig att skippa en varm middag. Tror inte att barnen skulle klaga över att äta mackor till kvällsmat, framförallt den ena älskar mackor, men jag skulle inte gå med på det, haha!

Har vi ätit en stadig lunch, typ familjemiddag hos farmor, så kanske vi nöjer oss med varma mackor, men det är verkligen väldigt sällan.

• Anonym (P)
    fjanten skrev 2022-01-25 09:57:30 följande:

Tycker f.ö. det är väldigt intressant med vissa som ba "jag lagar ALL mat FRÅN GRUNDEN och köper INGA hel- eller halvfabrikat!!!!!" medan hon rullar köttbullar med köttfärsen hon inte malt själv och sedan reder såsen med mjölet hon köpt på ica. Goddag yxskaft.

Sorry for OT.

Jajaja. Allt för att kunna angripa på någonting. Jag menar du måste ju glänsa på något sätt.

Men det blir väldigt, väldigt pinsamt eftersom få har egen djuruppfödning, slaktar själva osv.
    De flesta förstår att med halv och helfabrikat menar man processad eller icke-processad mat. Och vad det innebär är allmänbildning, något du bör känna till. Annars tar du reda på det.

Vi gör ofta vegetariska bullar istället för köttbullar. Vi köper torkade bönor, ärtor etc, blötlägger dem och maler sedan det till färs.
    Vi maler vårt eget mjöl också. Det är ungefär 3 gånger så dyrt men innehåller desto mer näring eftersom groddarna inte rensas bort.

Det här är rätt extremt men det är ett av våra intressen och därför lägger vi mycket tid på det. Man behöver inte vara så extrem för att med gott samvete kunna säga att man lagar mat från grunden.
  • Anonym (Skogen)

I princip varje dag. Undantag ca var 6.e vecka när vi åker iväg och kommer hem sent- då äter vi färdig paj. Men som för nästan alla andra används både hel- och halvfabrikat. Vi har inga egna kor, inga egna grisar, inga egna höns, ingen egen kvarn att mala mjöl. Det jag gör själv är sylt. 

• Anonym (Mamma Mu)

Vi äter havregrynsgröt en gång i veckan (lagad från grunden!). En gång i veckan har vi havrefras och mackor (gärna äggmackor). De är de dagarna barnen har aktiviteter så vi kommer hem
    väldigt sent och inte hinner laga mat. 

Övriga veckodagar äter vi pasta och köttbullar (hemmalagade som jag har i frysen), coucoussallad, korv (köpt, någonstans finns det gränser!) med bröd, pasta med tomatsås, grönsakssoppa, äggröra med grönsaker och kyckling, snabb fisksoppa med ris från riskokare.

På helgen blir det gärna något som tar längre tid att laga så som tacos eller panerad fisk med potatismos. 

Vänligt enkel mat under veckorna men oftast lagad från grunden. 

• Anonym (Mamma Mu)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2022-01-25 13:46:14 följande:

Vi äter havregrynsgröt en gång i veckan (lagad från grunden!). En gång i veckan har vi havrefras och mackor (gärna äggmackor). De är de dagarna barnen har aktiviteter så vi kommer hem

Övriga veckodagar äter vi pasta och köttbullar (hemmalagade som jag har i frysen), coucoussallad, korv (köpt, någonstans finns det gränser!) med bröd, pasta med tomatsås, grönsakssoppa, äggröra med grönsaker och kyckling, snabb fisksoppa med ris från riskokare.

På helgen blir det gärna något som tar längre tid att laga så som tacos eller panerad fisk med potatismos. 

Pastan är också köpt färdig. 
  • stor grön drake

När mellanbarnet fyllde 4 fick vi fylla i ett formulär från BVC, där fanns bla annat frågan om hur ofta vi åt snabbmat. Vilket vi i min mening gör ganska ofta, det blir halvfabrikat nästan varje vecka, speciellt om sambon handlar. Jag känner mig sämst över det och tar därför matlagningen även när jag inte orkar eller har tid. Men i förmuläret fanns alternativen aldrig, ibland (1-2 gånger/vecka), ofta (3-5) samt alltid (6-7) och jag tyckte det kändes så fel. Jag tycker vi har det ofta, men enligt deras skala var vi mellan sldrig och ibland... då började jag undra hur andras mathållning riktigt ser ut

• Anonym (Utlandssvensk)

Vi bor inte i Sverige, och här får inte barnen skolmat utan äter medhavd matsäck. Eftersom det ofta blir smörgåsar känns det som att vi måste ha varm middag varje dag för att barnen ska få riktig mat någon gång. 
    Hade vi bott i Sverige med skollunch, och utelunch för oss föräldrar, hade det nog oftast blivit något enklare till middag.

• Anonym (alla dagar)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2022-01-25 13:46:14 följande:

Äter ni alltså samma mat varenda vecka, de rätter du räknade upp? Eller var det exempel på rätter ni brukar göra?
  • Anonym (Varje dag)

Jag lagar givetvis mat varje dag. Ibland kanske det blir något enklare som färdiga köttbullar men oftast "vanlig mat". Är väl inget unikt eller märkvärdigt med det. De som ger skräpmat till sina barn varje dag borde nog ta hjälp av en dietist eller nåt. 

• fjanten
    stor grön drake skrev 2022-01-25 13:51:03 följande:

När mellanbarnet fyllde 4 fick vi fylla i ett formulär från BVC, där fanns bla annat frågan om hur ofta vi åt snabbmat. Vilket vi i min mening gör ganska ofta, det blir halvfabrikat nästan varje vecka, speciellt om sambon handlar. Jag känner mig sämst över det och tar därför matlagningen även när jag inte orkar eller har tid. Men i förmuläret fanns alternativen aldrig, ibland (1-2 gånger/vecka), ofta (3-5) samt alltid (6-7) och jag tyckte det kändes så fel. Jag tycker vi har det ofta, men enligt deras skala var vi mellan sldrig och ibland... då började jag undra hur andras mathållning riktigt ser ut

Skulle nog påstå att 99,9 % av svenska hushåll äter halvfabrikat dagligen faktiskt. T.o.m. bönder som slaktar sina egna djur - kanske köper pasta, krossade tomater, mjöl m.m. Så de absolut flesta äter nog ofta, ofta, ofta halvfabrikat. Sedan går kanske inte halvfabrikat nödvändigtvis alltid särskilt snabbt att laga för den skull, så det är ju inte synonymt med snabbmat.
Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?