Inlägg från: Anonym (Känslig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känslig)

Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?

Hej. 

Jag har druckit kaffe i snart 10 år. Ca 2-4 koppar om dagen (muggar).
    Druckit cola obehindrat.

För ca 6 år sedan fick jag problem med ångest och har haft diverse fysiologiska problem orsakat av psykologiska. 

Plötsligt för några månader sedan fick jag problem med hjärtrusningar. Åkte in på akuten 2 ggr , fått göra långtidsekg och tagit prover. Inga fel.
    Slutade med cola-intaget, mest för att jag inbillade mig att jag drack för mycket. Det blev genast bättre, men inte helt bra. Kan iaf leva med det som det är just nu. 

Strax efter det började jag få problem med att hela kroppen, främst armar ocy händer, darrar okontrollerat. Kan inte ens hålla telefonen stilla för att läsa texter ibland. 

Började sedan koppla ihop det med att kaffeintag gör det värre. Jag kan darra innan kaffekoppen med, men så fort jag druckit en halv liten kopp så skakar jag något så otroligt och känmer mig rent svag. 

Nu undrar jag; kan man plötsligt bli så här koffeinkänslig från ingenstans?  Är det ångestens fel i grund o botten?

Det tar emot att sluta med kaffe, men det här orkar jag inte med heller. 

Finns det någon som blivit så här känslig men som kunnat börja dricka kaffe igen senare i livet? 

• Svar på tråden Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?
  • Anonym (Känslig)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-01-26 01:12:35 följande:

Har aldrig upplevt just det där. Men kan tänka mig att koffeinet kan påverka på ett obehagligt sätt, om man gått och blivit stress känslig. Jag som håller på att repa mig efter en bristutlöst polyneuropati, kan få knepiga vibrationer/darrningar i kroppen om jag tex dricker en stor burk med energi dryck. Inte så våldsamt som du verkar uppleva däremot, och hittills inte märkt av något liknande med kaffe. Dricker bara en kopp om dagen förvisso. 

Men funderar lite ändå. Du upplever att du kan darra även helt random? Skulle seriöst prova ett B-vitamin komplex i några veckor, och se om darrningarna minskar. Typ från Helhetshälsa eller Healthwell. Ganska vanligt med hjärtklappningar och ökad ångest också om man har lite för lågt B-vitamin intag, och börjar få/har brist. 

Jag har ätit extra b-vitamin i perioder, för att jag också tänkt tanken att jag kanske saknar något. Läkarna tror inte alls på något sånt dock. 

Det har gått så långt nu att jag knappt vågar kolla upp saker heller, för läkarna läser journalen, ser min ångestdiagnos och relaterar allting dit innan dom knappt utrett något. Dom börjar väl tröttna lite, jag har blivit en riktig "hypokondriker" pga alla symptom som jag haft under åren och kan väl förstå dom också på ett sätt..

Jag ska testa att sluta med kaffe ett tag .
    Har inte duckit på 24 h nu. Känner mig ändå darrig, men inte nån extrem episod ännu. Får se hur dagen fortskrider, är redan väldigt kaffesugen :( 

Ska även plocka fram B-vitaminerna igen! Tack!
  • Anonym (Känslig)

Tack för alla svar!

Jag märker ju att jag är darrig även utan kaffe, men det har blivit betydligt bättre.
    Håller mig till grönt te.

Nu har jag inte druckit sen jag skapade tråden, men emellanåt blir jag extremt skakig inifrån och ut ändå.
    Har kunnat relatera det till, förutom kaffet, när jag behöver äta eller när jag blir lite uppstressad/orolig eller till och med upprymd. 
    Som nån sorts adrenalinkick. 

Jag har jätteont i precis hela kroppen också, men mest axlar, nacke och rygg. Konstant trött, på en rent omänsklig nivå. Börjat somna efter jobbet och det har nästan aldrig hänt innan. Ändå inte utvilad när jag vaknar , fast jag sover bra och lagom länge på nätterna. Går runt som i en dvala hela dagarna och gäspar, känmer mig yr och har nedsatt hörsel i perioder. 

Så jag antar att mina muskler och nerver fått nog av alla år med oro och ångest. Jag är väl spänd som en fiolsträng utan att märka det. 

Ni som tampats med den här ångesten .
    Hur blev ni av med den?

• Anonym (Känslig)
    flygrl skrev 2022-02-03 17:52:34 följande:

Asså visst kan jag bli speedad och få ångest av kaffe men inte sådär kraftigt som du beskriver. Du har tydligen vart på akuten men har du blivit ordentligt utredd för dina besvär? Har du isf beskrivit det så som du gör här i tråden med att du kopplar det till kaffet? 
    Jag tycker du måste få det här utrett!

Själv försöker jag förebygga obehaglig effekt av kaffet genom att inte dricka för mycket åt gången eller ibland dricka koffeinfritt kaffe eller rooibos- eller annat te som inte kommer från tebusken och därför är koffeinfritt.

Känner jag redan av viss ångest avstår jag från kaffet (om det inte är koffeinfrit) då kaffet kan förstärka ångesten. Viktigt att komma ihåg är att även svart eller grönt te innehåller koffein/tein! Grönt te innehåller ungefär en tredjedel koffein jmf med vanligt kaffe (källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein ).

Energidryck har rätt hög koffeinhalt men det avstår jag ifrån eftersom jag tycker det är äckligt men cola däremot dricker jag ibland och känner inte av det.

Jag har gjort 2 vanliga ekg och ett 2dygns-ekg. Inga fel.
    "Det slår lite snabbt, men med jämn rytm. Inget farligt!" 

Jag har ju inte förren först nu ev kunnat koppla det till cola och kaffe. Eller ja.. jag upplever ju inte att det är själva orsaken. Utan att det förvärrar !

Jag har sökt för mina darrningar också och fått ta massor av prover, samt gjort neurotester 3 grr. Varav en hos neurolog.
    Dom hittar inga fel där heller.
    "Frisk som en nötkärna! Du har antagligen spända muskler pga oro/stress/ångest och därför darrar du". 
Svar på tråden Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?