• Anonym (Känslig)

Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?

Hej. 

Jag har druckit kaffe i snart 10 år. Ca 2-4 koppar om dagen (muggar).
    Druckit cola obehindrat.

För ca 6 år sedan fick jag problem med ångest och har haft diverse fysiologiska problem orsakat av psykologiska. 

Plötsligt för några månader sedan fick jag problem med hjärtrusningar. Åkte in på akuten 2 ggr , fått göra långtidsekg och tagit prover. Inga fel.
    Slutade med cola-intaget, mest för att jag inbillade mig att jag drack för mycket. Det blev genast bättre, men inte helt bra. Kan iaf leva med det som det är just nu. 

Strax efter det började jag få problem med att hela kroppen, främst armar ocy händer, darrar okontrollerat. Kan inte ens hålla telefonen stilla för att läsa texter ibland. 

Började sedan koppla ihop det med att kaffeintag gör det värre. Jag kan darra innan kaffekoppen med, men så fort jag druckit en halv liten kopp så skakar jag något så otroligt och känmer mig rent svag. 

Nu undrar jag; kan man plötsligt bli så här koffeinkänslig från ingenstans?  Är det ångestens fel i grund o botten?

Det tar emot att sluta med kaffe, men det här orkar jag inte med heller. 

Finns det någon som blivit så här känslig men som kunnat börja dricka kaffe igen senare i livet? 

• Svar på tråden Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?
  • Anonym (Kaffekaffekaffe)
    Anonym (Känslig) skrev 2022-01-25 12:29:48 följande:
    Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?

Hej. 

Jag har druckit kaffe i snart 10 år. Ca 2-4 koppar om dagen (muggar).
    Druckit cola obehindrat.

För ca 6 år sedan fick jag problem med ångest och har haft diverse fysiologiska problem orsakat av psykologiska. 

Plötsligt för några månader sedan fick jag problem med hjärtrusningar. Åkte in på akuten 2 ggr , fått göra långtidsekg och tagit prover. Inga fel.
    Slutade med cola-intaget, mest för att jag inbillade mig att jag drack för mycket. Det blev genast bättre, men inte helt bra. Kan iaf leva med det som det är just nu. 

Strax efter det började jag få problem med att hela kroppen, främst armar ocy händer, darrar okontrollerat. Kan inte ens hålla telefonen stilla för att läsa texter ibland. 

Började sedan koppla ihop det med att kaffeintag gör det värre. Jag kan darra innan kaffekoppen med, men så fort jag druckit en halv liten kopp så skakar jag något så otroligt och känmer mig rent svag. 

Nu undrar jag; kan man plötsligt bli så här koffeinkänslig från ingenstans?  Är det ångestens fel i grund o botten?

Det tar emot att sluta med kaffe, men det här orkar jag inte med heller. 

Finns det någon som blivit så här känslig men som kunnat börja dricka kaffe igen senare i livet? 

Jag tror absolut man kan bli överkänslig mot olika ämnen på samma sätt som mat och kontaktallergi ex.

Det där med kaffe känner jag igen, Hade en väninna som fick sluta helt pga stark ångest varje gång hon drack. Jag själv har helt klart mer känning av kaffet i mina stressade perioder sammankopplade med existentiell oro. Jag får då ångest och obehag, hjärtsusningar och svårare att ta djupa och hela andetag, som att de finns en spärr i lungorna särskilt om jag ligger ner. Det är helt klart ångest och förstärks definitivt av kaffet.

Jag fick tips att börja med ett hälsokostpreparat som hette Ashwaghanda som funkade otroligt bra på mig för att bli lugn och få ner ångest. Vad jag märkte som bonus var att jag inte alls påverkades av kaffet så länge jag tog dem. Som att det blev balans på något sätt. Hade också lite samma effekt av L-Theanin som jag tog mot stress en period.

Du kan ju annars testa ett kaffe med mindre koffein eller koffeinfritt bryggkaffe.
  • Anonym (Samband)

Min dotter har social fobi och regerade starkt på kaffe. Hon blir helt skakig och hjärtat rusar. Har själv valt att sluta med det just därför. 

• Anonym (Jasm)

Efter att jag drabbades av panikångestattacker slutade jag tåla kaffe eftersom det triggade dessa. Har helt slutat dricka det 

• Anonym (Hmm)

Har aldrig upplevt just det där. Men kan tänka mig att koffeinet kan påverka på ett obehagligt sätt, om man gått och blivit stress känslig. Jag som håller på att repa mig efter en bristutlöst polyneuropati, kan få knepiga vibrationer/darrningar i kroppen om jag tex dricker en stor burk med energi dryck. Inte så våldsamt som du verkar uppleva däremot, och hittills inte märkt av något liknande med kaffe. Dricker bara en kopp om dagen förvisso. 

Men funderar lite ändå. Du upplever att du kan darra även helt random? Skulle seriöst prova ett B-vitamin komplex i några veckor, och se om darrningarna minskar. Typ från Helhetshälsa eller Healthwell. Ganska vanligt med hjärtklappningar och ökad ångest också om man har lite för lågt B-vitamin intag, och börjar få/har brist. 

• Anonym (Känslig)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-01-26 01:12:35 följande:

Har aldrig upplevt just det där. Men kan tänka mig att koffeinet kan påverka på ett obehagligt sätt, om man gått och blivit stress känslig. Jag som håller på att repa mig efter en bristutlöst polyneuropati, kan få knepiga vibrationer/darrningar i kroppen om jag tex dricker en stor burk med energi dryck. Inte så våldsamt som du verkar uppleva däremot, och hittills inte märkt av något liknande med kaffe. Dricker bara en kopp om dagen förvisso. 

Men funderar lite ändå. Du upplever att du kan darra även helt random? Skulle seriöst prova ett B-vitamin komplex i några veckor, och se om darrningarna minskar. Typ från Helhetshälsa eller Healthwell. Ganska vanligt med hjärtklappningar och ökad ångest också om man har lite för lågt B-vitamin intag, och börjar få/har brist. 

Jag har ätit extra b-vitamin i perioder, för att jag också tänkt tanken att jag kanske saknar något. Läkarna tror inte alls på något sånt dock. 

Det har gått så långt nu att jag knappt vågar kolla upp saker heller, för läkarna läser journalen, ser min ångestdiagnos och relaterar allting dit innan dom knappt utrett något. Dom börjar väl tröttna lite, jag har blivit en riktig "hypokondriker" pga alla symptom som jag haft under åren och kan väl förstå dom också på ett sätt..

Jag ska testa att sluta med kaffe ett tag .
    Har inte duckit på 24 h nu. Känner mig ändå darrig, men inte nån extrem episod ännu. Får se hur dagen fortskrider, är redan väldigt kaffesugen :( 

Ska även plocka fram B-vitaminerna igen! Tack!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Känslig) skrev 2022-01-26 10:45:46 följande:
    Jag har ätit extra b-vitamin i perioder, för att jag också tänkt tanken att jag kanske saknar något. Läkarna tror inte alls på något sånt dock. 

Det har gått så långt nu att jag knappt vågar kolla upp saker heller, för läkarna läser journalen, ser min ångestdiagnos och relaterar allting dit innan dom knappt utrett något. Dom börjar väl tröttna lite, jag har blivit en riktig "hypokondriker" pga alla symptom som jag haft under åren och kan väl förstå dom också på ett sätt..

Jag ska testa att sluta med kaffe ett tag .
    Har inte duckit på 24 h nu. Känner mig ändå darrig, men inte nån extrem episod ännu. Får se hur dagen fortskrider, är redan väldigt kaffesugen :( 

Ska även plocka fram B-vitaminerna igen! Tack!

Dom kan väl tro vad dom vill egentligen. Våra kroppar och värden är ju ändå individuella, kan hända saker i kroppen som gör att man får svårare att ta upp B vitaminer i tarmen. Även en liten brist kan för någon kännas rejält. Eventuellt överskott vid intag av B vitamin tillskott, försvinner ändå ut med urinen. Så är ju inte farligt att prova. 

Jag förstår dig, och tyvärr tror jag många tvingas gå och lida i onödan. Pga att läkare ser att där finns psykologisk i journalen, och tror att allt kan förklaras med det. Varit med om att möta den attityden i vården själv ibland. 

• Anonym (stressråttan)

Ja, jag fick sluta dricka kaffe vid stressjukskrivning, fick panikångest många gånger dagligen då och kaffe gjorde det mycket värre.

När jag var tillbaka och frisk kunde jag dricka kaffe igen.

• flygrl

Jag gillar kaffe och dricker det regelbundet men kan ibland bli typ speedad och få ångest av det. Dricker sällan mer än en mugg åt gången. Ersätter ibland det vanliga kaffet med en kopp koffeinfritt Nescafé som jag tycker smakar riktigt bra. Eller rooibos-te som ju till skillnad från svart te inte innehåller koffein/tei. 

Koffein är ju va jag förstått milt centralstimulerande och det är väl det man vill åt när man vill piggna till på morgonen eller på jobbet men det kan också bli för mycket så man blir överstimulerad och blir orolig mm. Det verkar va högst individuellt hur mycket man tål innan det blir för mycket.

• Anonym (Känslig)

Tack för alla svar!

Jag märker ju att jag är darrig även utan kaffe, men det har blivit betydligt bättre.
    Håller mig till grönt te.

Nu har jag inte druckit sen jag skapade tråden, men emellanåt blir jag extremt skakig inifrån och ut ändå.
    Har kunnat relatera det till, förutom kaffet, när jag behöver äta eller när jag blir lite uppstressad/orolig eller till och med upprymd. 
    Som nån sorts adrenalinkick. 

Jag har jätteont i precis hela kroppen också, men mest axlar, nacke och rygg. Konstant trött, på en rent omänsklig nivå. Börjat somna efter jobbet och det har nästan aldrig hänt innan. Ändå inte utvilad när jag vaknar , fast jag sover bra och lagom länge på nätterna. Går runt som i en dvala hela dagarna och gäspar, känmer mig yr och har nedsatt hörsel i perioder. 

Så jag antar att mina muskler och nerver fått nog av alla år med oro och ångest. Jag är väl spänd som en fiolsträng utan att märka det. 

Ni som tampats med den här ångesten .
    Hur blev ni av med den?

• cosinus

Jag är tramsigt koffeinkänslig och för mig gör det helt klart saken värre hur stressad eller ångestfylld jag är.

I bra perioder har jag ändå kunnat dricka 2 koppar om dagen. Känt av det men det har varit hanterbart. Sämre perioder så är det inte värt det, även om jag inte får tydliga hjärtrusningar eller tok-ångest så blir jag så orolig i kroppen att det inte är kul.

Kan dricka cola i rimliga mängder dock.

Koffeinfritt kaffe funkar dock helt ok. Så kör på det när jag blir sugen på kaffe.

• flygrl
    Anonym (Känslig) skrev 2022-02-03 14:10:10 följande:

Tack för alla svar!

Jag märker ju att jag är darrig även utan kaffe, men det har blivit betydligt bättre.
    Håller mig till grönt te.

Nu har jag inte druckit sen jag skapade tråden, men emellanåt blir jag extremt skakig inifrån och ut ändå.
    Har kunnat relatera det till, förutom kaffet, när jag behöver äta eller när jag blir lite uppstressad/orolig eller till och med upprymd. 
    Som nån sorts adrenalinkick. 

Jag har jätteont i precis hela kroppen också, men mest axlar, nacke och rygg. Konstant trött, på en rent omänsklig nivå. Börjat somna efter jobbet och det har nästan aldrig hänt innan. Ändå inte utvilad när jag vaknar , fast jag sover bra och lagom länge på nätterna. Går runt som i en dvala hela dagarna och gäspar, känmer mig yr och har nedsatt hörsel i perioder. 

Så jag antar att mina muskler och nerver fått nog av alla år med oro och ångest. Jag är väl spänd som en fiolsträng utan att märka det. 

Ni som tampats med den här ångesten .
    Hur blev ni av med den?

Asså visst kan jag bli speedad och få ångest av kaffe men inte sådär kraftigt som du beskriver. Du har tydligen vart på akuten men har du blivit ordentligt utredd för dina besvär? Har du isf beskrivit det så som du gör här i tråden med att du kopplar det till kaffet? 
    Jag tycker du måste få det här utrett!

Själv försöker jag förebygga obehaglig effekt av kaffet genom att inte dricka för mycket åt gången eller ibland dricka koffeinfritt kaffe eller rooibos- eller annat te som inte kommer från tebusken och därför är koffeinfritt.

Känner jag redan av viss ångest avstår jag från kaffet (om det inte är koffeinfrit) då kaffet kan förstärka ångesten. Viktigt att komma ihåg är att även svart eller grönt te innehåller koffein/tein! Grönt te innehåller ungefär en tredjedel koffein jmf med vanligt kaffe (källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein ).

Energidryck har rätt hög koffeinhalt men det avstår jag ifrån eftersom jag tycker det är äckligt men cola däremot dricker jag ibland och känner inte av det.

• Anonym (Känslig)
    flygrl skrev 2022-02-03 17:52:34 följande:

Asså visst kan jag bli speedad och få ångest av kaffe men inte sådär kraftigt som du beskriver. Du har tydligen vart på akuten men har du blivit ordentligt utredd för dina besvär? Har du isf beskrivit det så som du gör här i tråden med att du kopplar det till kaffet? 
    Jag tycker du måste få det här utrett!

Själv försöker jag förebygga obehaglig effekt av kaffet genom att inte dricka för mycket åt gången eller ibland dricka koffeinfritt kaffe eller rooibos- eller annat te som inte kommer från tebusken och därför är koffeinfritt.

Känner jag redan av viss ångest avstår jag från kaffet (om det inte är koffeinfrit) då kaffet kan förstärka ångesten. Viktigt att komma ihåg är att även svart eller grönt te innehåller koffein/tein! Grönt te innehåller ungefär en tredjedel koffein jmf med vanligt kaffe (källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein ).

Energidryck har rätt hög koffeinhalt men det avstår jag ifrån eftersom jag tycker det är äckligt men cola däremot dricker jag ibland och känner inte av det.

Jag har gjort 2 vanliga ekg och ett 2dygns-ekg. Inga fel.
    "Det slår lite snabbt, men med jämn rytm. Inget farligt!" 

Jag har ju inte förren först nu ev kunnat koppla det till cola och kaffe. Eller ja.. jag upplever ju inte att det är själva orsaken. Utan att det förvärrar !

Jag har sökt för mina darrningar också och fått ta massor av prover, samt gjort neurotester 3 grr. Varav en hos neurolog.
    Dom hittar inga fel där heller.
    "Frisk som en nötkärna! Du har antagligen spända muskler pga oro/stress/ångest och därför darrar du". 
  • Anonym (Katten)

Hej!

Jag hade liknande problem när jag åt p-piller, är det något du tar? Jag blev extremt koffeinkänslig och hade kronisk ångest/panikångest i hela kroppen. Det var inte förrän jag slutade 8 år senare som jag förstod att det var pillrena. Nu mår jag så mycket bättre! 

• Anonym (Katten)

Kolla även upp histaminintolerans. Då kan man få yrsel, ångest, ont i kroppen, hjärtklappning och trötthet, mm. Det kan ta ett tag innan man förstår att det är maten man reagerar på då symptomen känns mer konstanta för vissa. Jag lider själv av detta och reagerar t.o.m. på tandkräm.

• Anonym (Hmm)

Låter konstigt att du skakar så mycket. Var det längesedan man kollade hur det låg till med dina vitamin nivåer? B vitaminbrist är det vanligaste, och det kan ge en helt extrem trötthet. Hjälper inte att sova heller, utan man vaknar trött. Yrsel, minnes och koncentrations problem, hjärtklappningar, ökad ångest och rent av depression. Ett rent helvete kan det bli. Järnbrist ger samma symptom (järnbrist och B12,B9 brist hör ihop som oftast). Har järnbristen utvecklats under lång tid, är det inte alltid så lätt att upptäcka på blodprover. Att korrigera järnbrist kan ta tid, och det är då tabletter i doser som Niferex man behöver ta.
    En kur att testa, om man misstänker att det kan vara B vitaminer, är B12(metylkobalamin) i 3 veckor. Sedan lägga till Metylfolat och äta dessa två i fortsatt 4 veckor. Har du B12 brist och/eller folatbrist kommer du märka skillnad isf. Under mensen och några dagar efter är 1tablett Niferex om dagen. Länkar till dom två B vitamin tillskotten jag själv äter,

https://www.svenskhalsokost.se/vitamin-b12-metylerad?gclid=EAIaIQobChMI7NOStrT09QIVy4ODBx0EvgOcEAAYAiAAEgK-cvD_BwE

https://vitaminer.nu/sv/artiklar/folat-green-line.html

Dina spända muskler där TS, har du fått prova muskelavslappnande medicin? Man kan bli dåsig, trött och lite yr på den. Så kanske inte så roligt att ta om man skall jobba. Men tid som du är hemma, och till sänggående. Ligger du och spänner dig även på natten, får du ju inte särskilt bra nattsömn. 

För ångest generellt skulle jag rekommendera andningsövningar och meditation. 

Svar på tråden Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?