Anonym (Känslig) skrev 2022-02-03 14:10:10 följande:
Tack för alla svar!
Jag märker ju att jag är darrig även utan kaffe, men det har blivit betydligt bättre.
Håller mig till grönt te.
Nu har jag inte druckit sen jag skapade tråden, men emellanåt blir jag extremt skakig inifrån och ut ändå.
Har kunnat relatera det till, förutom kaffet, när jag behöver äta eller när jag blir lite uppstressad/orolig eller till och med upprymd.
Som nån sorts adrenalinkick.
Jag har jätteont i precis hela kroppen också, men mest axlar, nacke och rygg. Konstant trött, på en rent omänsklig nivå. Börjat somna efter jobbet och det har nästan aldrig hänt innan. Ändå inte utvilad när jag vaknar , fast jag sover bra och lagom länge på nätterna. Går runt som i en dvala hela dagarna och gäspar, känmer mig yr och har nedsatt hörsel i perioder.
Så jag antar att mina muskler och nerver fått nog av alla år med oro och ångest. Jag är väl spänd som en fiolsträng utan att märka det.
Ni som tampats med den här ångesten .
Hur blev ni av med den?
Asså visst kan jag bli speedad och få ångest av kaffe men inte sådär kraftigt som du beskriver. Du har tydligen vart på akuten men har du blivit ordentligt utredd för dina besvär? Har du isf beskrivit det så som du gör här i tråden med att du kopplar det till kaffet?
Jag tycker du måste få det här utrett!
Själv försöker jag förebygga obehaglig effekt av kaffet genom att inte dricka för mycket åt gången eller ibland dricka koffeinfritt kaffe eller rooibos- eller annat te som inte kommer från tebusken och därför är koffeinfritt.
Känner jag redan av viss ångest avstår jag från kaffet (om det inte är koffeinfrit) då kaffet kan förstärka ångesten. Viktigt att komma ihåg är att även svart eller grönt te innehåller koffein/tein! Grönt te innehåller ungefär en tredjedel koffein jmf med vanligt kaffe (källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein ).
Energidryck har rätt hög koffeinhalt men det avstår jag ifrån eftersom jag tycker det är äckligt men cola däremot dricker jag ibland och känner inte av det.