Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?

Har aldrig upplevt just det där. Men kan tänka mig att koffeinet kan påverka på ett obehagligt sätt, om man gått och blivit stress känslig. Jag som håller på att repa mig efter en bristutlöst polyneuropati, kan få knepiga vibrationer/darrningar i kroppen om jag tex dricker en stor burk med energi dryck. Inte så våldsamt som du verkar uppleva däremot, och hittills inte märkt av något liknande med kaffe. Dricker bara en kopp om dagen förvisso. 

Men funderar lite ändå. Du upplever att du kan darra även helt random? Skulle seriöst prova ett B-vitamin komplex i några veckor, och se om darrningarna minskar. Typ från Helhetshälsa eller Healthwell. Ganska vanligt med hjärtklappningar och ökad ångest också om man har lite för lågt B-vitamin intag, och börjar få/har brist. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Känslig) skrev 2022-01-26 10:45:46 följande:
    Jag har ätit extra b-vitamin i perioder, för att jag också tänkt tanken att jag kanske saknar något. Läkarna tror inte alls på något sånt dock. 

Det har gått så långt nu att jag knappt vågar kolla upp saker heller, för läkarna läser journalen, ser min ångestdiagnos och relaterar allting dit innan dom knappt utrett något. Dom börjar väl tröttna lite, jag har blivit en riktig "hypokondriker" pga alla symptom som jag haft under åren och kan väl förstå dom också på ett sätt..

Jag ska testa att sluta med kaffe ett tag .
    Har inte duckit på 24 h nu. Känner mig ändå darrig, men inte nån extrem episod ännu. Får se hur dagen fortskrider, är redan väldigt kaffesugen :( 

Ska även plocka fram B-vitaminerna igen! Tack!

Dom kan väl tro vad dom vill egentligen. Våra kroppar och värden är ju ändå individuella, kan hända saker i kroppen som gör att man får svårare att ta upp B vitaminer i tarmen. Även en liten brist kan för någon kännas rejält. Eventuellt överskott vid intag av B vitamin tillskott, försvinner ändå ut med urinen. Så är ju inte farligt att prova. 

Jag förstår dig, och tyvärr tror jag många tvingas gå och lida i onödan. Pga att läkare ser att där finns psykologisk i journalen, och tror att allt kan förklaras med det. Varit med om att möta den attityden i vården själv ibland. 

• Anonym (Hmm)

Låter konstigt att du skakar så mycket. Var det längesedan man kollade hur det låg till med dina vitamin nivåer? B vitaminbrist är det vanligaste, och det kan ge en helt extrem trötthet. Hjälper inte att sova heller, utan man vaknar trött. Yrsel, minnes och koncentrations problem, hjärtklappningar, ökad ångest och rent av depression. Ett rent helvete kan det bli. Järnbrist ger samma symptom (järnbrist och B12,B9 brist hör ihop som oftast). Har järnbristen utvecklats under lång tid, är det inte alltid så lätt att upptäcka på blodprover. Att korrigera järnbrist kan ta tid, och det är då tabletter i doser som Niferex man behöver ta.
    En kur att testa, om man misstänker att det kan vara B vitaminer, är B12(metylkobalamin) i 3 veckor. Sedan lägga till Metylfolat och äta dessa två i fortsatt 4 veckor. Har du B12 brist och/eller folatbrist kommer du märka skillnad isf. Under mensen och några dagar efter är 1tablett Niferex om dagen. Länkar till dom två B vitamin tillskotten jag själv äter,

https://www.svenskhalsokost.se/vitamin-b12-metylerad?gclid=EAIaIQobChMI7NOStrT09QIVy4ODBx0EvgOcEAAYAiAAEgK-cvD_BwE

https://vitaminer.nu/sv/artiklar/folat-green-line.html

Dina spända muskler där TS, har du fått prova muskelavslappnande medicin? Man kan bli dåsig, trött och lite yr på den. Så kanske inte så roligt att ta om man skall jobba. Men tid som du är hemma, och till sänggående. Ligger du och spänner dig även på natten, får du ju inte särskilt bra nattsömn. 

För ångest generellt skulle jag rekommendera andningsövningar och meditation. 

Svar på tråden Plötsligt extremt koffeinkänslig? Fler?