• Anonym (Snål?)

När ber ni om swish?

Jag har väldigt svårt att be mina vänner swisha om jag tar notan på en restaurang eller dylikt. Jag är livrädd för att anses som snål och är själv väldigt noga att swisha när andra betalat. bland kan jag dock känna att jag ju inte kan stå för andras mat och dryck bara för att de är "glömska". Senast tog jag en nota på 1200 kr (vi var fyra personer), och vet inte om det är okej att påminna om? Vad tycker ni? Var går gränsen för att ni ber folk swisha? Bjuder gärna mina kompisar på saker, men då tänker jag typ middagar hemma eller ett vinglas eller så.

Är det snålt att påminna? Jag har det gott ställt men har ingen jättehög inkomst. Är 27 år gammal. 

• Svar på tråden När ber ni om swish?
  • IceKitten

Bara säg "Jag tar notan så kan ni swisha mig sen". Inget konstigt alls. Dock finns det en risk att du byggt upp ett rykte av att stå för hela kalaset. Men då får du väl bara ändra på det.
    Klart du kan be om swish oavsett om det så bara rör sig om en 10a om du själv alltid swishar. Det är inte ens jobb att betala för andra vuxna människor om man inte vill det.

• Anonym (Snål?)
    IceKitten skrev 2022-01-25 21:30:31 följande:

Bara säg "Jag tar notan så kan ni swisha mig sen". Inget konstigt alls. Dock finns det en risk att du byggt upp ett rykte av att stå för hela kalaset. Men då får du väl bara ändra på det.
    Klart du kan be om swish oavsett om det så bara rör sig om en 10a om du själv alltid swishar. Det är inte ens jobb att betala för andra vuxna människor om man inte vill det.

Brukar alltid säga så! Men sedan så "glöms det bort"... Och då känner man sig oskön som måste skriva och påminna dagen därpå..
  • Anonym (ööö)
    Anonym (Snål?) skrev 2022-01-25 21:31:44 följande:
    Brukar alltid säga så! Men sedan så "glöms det bort"... Och då känner man sig oskön som måste skriva och påminna dagen därpå..
    Mina vänner svishar direkt, medan jag betalar notan.Det är kanske lite olika kultur i olika kretsar, men då får du lära dina vänner. 
    Du kan ju också låta bli att vara den som tar notan nästa gång. Var bara tyst och avvakta när det är dags, så kan någon annan göra det, och du kan svisha din del. 
  • Anonym (Enkelt)

Vad hände med separata notor....?

• Anonym (Snål?)
    Anonym (ööö) skrev 2022-01-25 21:35:05 följande:
    Mina vänner svishar direkt, medan jag betalar notan.Det är kanske lite olika kultur i olika kretsar, men då får du lära dina vänner. 
    Du kan ju också låta bli att vara den som tar notan nästa gång. Var bara tyst och avvakta när det är dags, så kan någon annan göra det, och du kan svisha din del. 
    Det är den kultur vi har också. Vi är alltid överens om att vi ska dela på notan i förväg, men det är vid de tillfällena som det glöms bort som jag har svårt att påminna. Tyvärr händer det ganska ofta och jag brukar i regel vara den som betalar, men jag får nog kanske se till att låta bli nästa gång så får någon annan dra kortet
  • Anonym (Snål?)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-01-25 21:37:14 följande:

Vad hände med separata notor....?

Är ju rätt besvärligt för servitören...
  • MammaKajsa

Klart du inte är snål. Skicka en swisch-förfrågan till dina kompisar på deras del redan ikväll. Niohundra spänn bjuder man inte på

• Anonym (...)

Rätt fräckt av polarna att bara låta dig ta hela. Vad är det för vänner? Sånt ska man inte behöva påminna om.

• Anonym (Snål?)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-25 21:42:50 följande:

Varför erbjuder du dig ens att ta notan om du vet hur det brukar sluta? Ekonomiskt självskadebeteende?

Nja jag tar inte alltid notan förstås. Men när jag gör det uppstår ofta att någon glömmer, därav min fråga vid vilken summa som det är ok att skriva och påminna?
Svar på tråden När ber ni om swish?