• Anonym (ostron)

    Besatt av att gå ner i vikt trots undervikt

    Jag har haft ätstörningar sen jag var i tonåren. På den tiden gick jag aldrig ner i vikt, det var mer en besatthet av mat och att inte äta, hetsåt när jag blev för hungrig osv. De senaste åren har jag gått ner mycket i vikt. Jag är 172 cm lång och 2016 vägde jag 58, nu väger jag 48. Jag har magkatarr som gör det svårt för mig att äta frukost, och jag har dålig aptit men älskar mat, att laga mat, och att äta. Det är nästan tvångsmässigt och "invant" att när jag inte är hungrig eller känner att jag måste äta, så äter jag inte. Jag känner mig helt förstörd i hjärnan, har inga idéer eller tankar (bara negativa om mig själv och mitt liv) upplever jag det som. Jag strävar inte efter att bli smalare egentligen, jag tycker det är mycket snyggare att ha kruvor (och jag är besatt av att se snygg och sexig ut), men jag vill ändå gå ner mer i vikt ? för att jag kan?? Jag mår så oerhört dåligt av detta men jag kan inte sluta. Jag tycker INTE att det är fint att mina bröst har blivit som två påsar utan innehåll som bara hänger.. Jag har panik över att min hjärna har slutat fungera men jag vet inte hur jag ska sluta. Jag har försökt gå upp i vikt i ungefär ett år och var ett tag uppe på 53 (efter att ha vägt 47) men gick snart ner igen. Det sjuka är att jag inte upplever att jag svälter mig utan att det "bara blir", och jag blir iofs sporrad av att se att jag har gått ner i vikt. Som att jag har tränat min hjärna i så många år att det är bra att inte äta.. Är det någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Besatt av att gå ner i vikt trots undervikt
  • Anonym (hejhej)

    Du kanske har ett behov att ha kontroll, detta brukar uppstå om man känner att man inte har kontroll över något annat i sitt liv och då hittar man saker man kan kontrollera, ex vad du äter och din vikt. Om detta stämmer så måste du nog inse vad du egentligen inte har kontroll över och jobba där borta för att kunna släppa kontrollbehovet över maten. Endast en gissning. Måste kännas jätte jobbigt :(

  • Anonym (....)

    Först och främst så måste du söka professionell hjälp för det här. Som du är inne på skadar du kroppen och du behöver ändra din inställning till mat och vikt. Det är svårt att klara själv!

    Jag gick ner kraftigt i vikt för 4 år sedan genom att sluta äta och börja träna. Ju mindre jag åt desto bättre mådde jag, ju mer jag tränade desto bättre mådde jag och ju mer vikten minskade, desto gladare blev jag. Folk i min omgivning reagerade kraftigt och menade på att jag blivit sjuk, men nej då, jag hade bara bestämt mig. Idag, fyra år senare, förstår jag att jag lidit av en ätstörning. Jag gör det fortfarande till viss del men är så medveten om den att jag kan hantera den. Min egentliga vändning kom i höstas när jag, tillsammans med en kompis,  bestämde att bygga muskler. Hon var helt inne på att maten är minst lika viktig som träningen (jag har tränat hårt de senaste åren men aldrig med fokus på muskeluppbyggnad) och gjorde därför ett kostschema till sig själv. Jag sneglade lite på det och valde att testa. Sex gånger per dag skulle man äta, hjälp tänkte jag för det har jag aldrig gjort. Men det var små enkla måltider med fokus på protein samtidigt som hon sett till att alla delar var med. Wow! Att aldrig ha den där riktiga mättnadskänsla utan istället känna dig "inte hungrig", och hela tiden ha nära till nästa mål stabiliserade verkligen både mitt humör och min ork. Dessutom förändrades min kropp! Jag var inte längre bara smal utan slank och muskulös, så mycket snyggare (om du frågar mig) och mer hälsosamt för både kropp och knopp!

    Testa att äta på bestämda tider kanske men se också till att prata med någon som kan det här! Du måste bli av med dina hjärnspöken!!! Lycka till!!!

  • Anonym (Ano)
    Anonym (ostron) skrev 2022-01-27 22:31:19 följande:
    Besatt av att gå ner i vikt trots undervikt

    Jag har haft ätstörningar sen jag var i tonåren. På den tiden gick jag aldrig ner i vikt, det var mer en besatthet av mat och att inte äta, hetsåt när jag blev för hungrig osv. De senaste åren har jag gått ner mycket i vikt. Jag är 172 cm lång och 2016 vägde jag 58, nu väger jag 48. Jag har magkatarr som gör det svårt för mig att äta frukost, och jag har dålig aptit men älskar mat, att laga mat, och att äta. Det är nästan tvångsmässigt och "invant" att när jag inte är hungrig eller känner att jag måste äta, så äter jag inte. Jag känner mig helt förstörd i hjärnan, har inga idéer eller tankar (bara negativa om mig själv och mitt liv) upplever jag det som. Jag strävar inte efter att bli smalare egentligen, jag tycker det är mycket snyggare att ha kruvor (och jag är besatt av att se snygg och sexig ut), men jag vill ändå gå ner mer i vikt ? för att jag kan?? Jag mår så oerhört dåligt av detta men jag kan inte sluta. Jag tycker INTE att det är fint att mina bröst har blivit som två påsar utan innehåll som bara hänger.. Jag har panik över att min hjärna har slutat fungera men jag vet inte hur jag ska sluta. Jag har försökt gå upp i vikt i ungefär ett år och var ett tag uppe på 53 (efter att ha vägt 47) men gick snart ner igen. Det sjuka är att jag inte upplever att jag svälter mig utan att det "bara blir", och jag blir iofs sporrad av att se att jag har gått ner i vikt. Som att jag har tränat min hjärna i så många år att det är bra att inte äta.. Är det någon som känner igen sig?


    Oj ja. Stor igenkänning. Som även föregående har sagt behöver du hjälp med detta, det är ingenting man fixar själv (eller vanligtvis inte). Du är inte på så låg vikt att du blir Lpt:ad om du söker hjälp, däremot har du en hyfsad chans att bli inlagd iaf på en sviktplats om du skulle känna att det hade varit hjälpsamt. Oavsett vilket tycker jag verkligen att du ska söka hjälp! 
  • Anonym (K)

    Du behöver hjälp. Ätstörningar är inte lätt att bli av med på egen hand. Kontakta kurator på vårdcentralen eller googla på ätstörningsenhet i din kommun.

Svar på tråden Besatt av att gå ner i vikt trots undervikt