• Anonym47

Hjälpppp!

Jag handlade till en brukare och det står på kvitto saker som jag inte köpt och chefen vill träffa med mig.. jag vet inte vad ska jag göra ?? Kommer de tro på mig eller ??

• Svar på tråden Hjälpppp!
  • Anonym (J)
    Anonym47 skrev 2022-01-29 17:18:54 följande:

Men varför chefen vill träffa med mig tillsammans med Hr ??

Kan kanske vara så att de tror du gjorde något med flit. Gå ej bevisa dock så är inget problem. Om det inte skett fler misstag?

Kan du berätta sen hur det gick? Spännande . 

• Anonym (Bobo)

Glöm inte ta med en egen representant från facket ts, om du är med där. Det är nog det bästa.

Men jag har svårt att tro att mötet är pga 1 paket mjölk. Det måste vara något annat. Jag jobbar i vården och det händer ibland att vi råkar ta sönder brukares saker, typ råkar riva ner en blomvas eller tvätta sönder något i tvättmaskinen osv och vi har aldrig haft möten eller liknande om det.

• Anonym47

Jag jobbar som vikarie och det har aldrig hänt något sånt med mig.. först personal ringde och sa att brukaren säger att kvitto stämmer inte.. sen ringde chefen och ville träffa med mig på måndag.. så nu är jag jätte nervös..????

• Anonym47
    Anonym (Bobo) skrev 2022-01-29 17:30:49 följande:

Glöm inte ta med en egen representant från facket ts, om du är med där. Det är nog det bästa.

Men jag har svårt att tro att mötet är pga 1 paket mjölk. Det måste vara något annat. Jag jobbar i vården och det händer ibland att vi råkar ta sönder brukares saker, typ råkar riva ner en blomvas eller tvätta sönder något i tvättmaskinen osv och vi har aldrig haft möten eller liknande om det.

Jag lovar inget annat ????????
    de kommer inte tro på mig pga jag är invandrare????
  • Anonym47

jag förstår inte hur kan hända sånt att man hamnar en svårt situation ????

• Spucks
    Anonym47 skrev 2022-01-29 15:38:30 följande:

jag köpte lättmjölk men det står att jag har köpt standart mjölk också????

Lär dig av detta till nästa gång. Om man handlar kan det lätt blir så att personen på kassan scanna en vara för oftas eller slå in fel antal innan hen scannar. Men att ett produkt som man scannar (inte slår in för hand), som mjölk, hamnar på kvittot är helt enkelt inte möjligt. Det är därför klart att de inte tror på dig.
    Nästa g
    ång du vill bedra arbetsgivaren och köpa något åt dig själv åt deras bekostnad, välj en vara som du faktist ska köpa. Du borde alltså har valt lättmjölk även till dig själv, inte standard mjölk.
    Eller s
    å försöker du inte ens att bedra någon, det är kanske också en möjlighet.
  • Anonym (Llis)

I mitt arbete förkommer det ofta att jag får ha ansvar över andra människors pengar när vi/jag handlar. Det har aldrig hänt att det inte stämmer och jag extrakollar alltid 2-3 gånger när jag fyller i och redovisar kvitton. Det är jätteviktigt att det blir rätt. 
    Dock tycker jag det låter konstigt att du 1. blir så nervös om det bara är ett småfel. 2. Inte upptäckte det när du fyller i och sparade kvitton, vilket man ALLTID gör. 3. Att chefen vill ha samtal med dig om det. 

Låter nästan som att det förekommit vid fler tillfällen och nu har du blivit påkommen?

• Anonym47

Det är första gången har hänt.. jag har handlat till brukaren själv och lämnade dem.. vi lämnar kvitton också till brukaren och det har hänt så ????
    så klart man blir nervös och man tänker negativt..

• Anonym (Bobo)
    Anonym47 skrev 2022-01-29 17:37:34 följande:
    Jag lovar inget annat ????????
    de kommer inte tro på mig pga jag är invandrare????
    Dra inte det kortet, det blir bara pinsamt.
  • Anonym (Det kommer lösa sig)

Oj vilken situation. Försök att ta det lugnt ts!

Du ska INTE gå till det där mötet utan en facklig representant. Ifall du inte kan få tag i en sådan ska du kräva att flytta fram mötet till din fackliga representant kan vara med.

Som flera sagt sjävklart ska du extrakolla kvitton framöver. Sen så är det ofta stressigt i hemtjänsten vilket ökar risken för fel som dessa, och ännu värre fel tex medicinfel. Jag förstår att en situation som denna kan uppstå då man är stressad, inte bara oaktsam. Din chef ansvarar för en bra arbetsmiljö, glöm inte det. Chefen är högst ansvarig för en säker omvårdnad där brukare inte skadas på grund av personalens stress genom exempelvis bortglömd medicinering. Chefen kan inte gå ifrån sitt ansvar kring detta och ge dig Hela skulden.

Hur som framöver extrakolla Alltid mediciner och kvitton framöver, hur stressigt det än är! Vilket du bör säga till chefen att du ska bli bättre på.

Svar på tråden Hjälpppp!