Inlägg från: Anonym (MnM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MnM)

Vantrivs på jobbet - gravid

Jag hittar inget vettigt ställe att lägga min tråd på så det fick bli en halvdan kategorisering. 

Jag har jobbat på min arbetsplats i snart nio år och är nu gravid i vecka 22. Jag berättade för min chef att jag var gravid redan när jag var i vecka 9, så hen har vetat om detta länge. 
    Min chef är allmänt känt en svår person som i perioder är totalt oresonlig, fattar beslut utan att lyssna på arbetsgruppen, brusar upp osv. Det har varit många perioder när chefen behandlat både mig och andra anställda illa. 

Sedan några veckor tillbaka tycks min och chefens relation ha skurit sig och situationen är nu ohållbar. Det hela började med att chefen beslutade sig för att dra in vår tidigare så generösa flexmöjlighet samt möjlighet att arbeta hemifrån. Jag har mått väldigt dåligt under graviditeten men har kunnat arbeta heltid tack vare flexmöjlighet och hemarbete. När denna ändring kom frågade jag chefen om det fanns möjlighet att göra ett undantag för min del för att jag skulle slippa sjukskrivning. Jag uppmärksammade även chefen om att hen skulle göra en riskbedömning mot bakgrund av att jag som gravid f.o.m vecka 20 skulle betraktas som riskgrupp. Chefen bemötte mig med en otroligt nedlåtande jargong och anklagade mig för saker som absolut inte stämmer, vilket jag också påtalade. Vi har även haft ett möte bara jag och chefen där det stod klart att det inte finns någon potential för förbättring, chefen har bestämt sig för att vara på tvären och det återstår för mig att rätta in mig i ledet. 

Hur som helst mår jag otroligt dåligt och jag vet inte längre hur jag ska hantera situationen. Varje dag jag åker till jobbet har jag en enorm klump i magen, gråten i halsen och pulsen ligger på långt över hundra. Kvällarna spenderas åt att bara känna ren och skär ångest över att det snart är en ny morgon och dags att åka in till jobbet igen. Jag vantrivs något fruktansvärt! Jag känner att jag mentalt inte kommer klara av att arbeta fem månader till innan det är dags för bebis ankomst, men samtidigt känns det inte aktuellt att säga upp mig då jag som sagt var bara har fem månader kvar innan jag blir föräldraledig. 

SNÄLLA ge mig tips, råd eller kloka tankar. Detta håller på att fullständigt äta upp mig och jag ser absolut ingen ljusning på situationen. 

• Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid
  • Anonym (MnM)
    Anonym (B) skrev 2022-01-31 08:35:30 följande:

Eh ursäkta?!
    vadå hålla in möjligheten att jobba hemifrån? det är väl inget val . Antingen kan man jobba hemifrån och ska göra det eller så är det inte möjligt. Förbannad blir man. Min chef är helt orubblig och vägrar låta mig gå dit trots att jag mår SKIT av att ej jobba på kontoret. OMG

Ja chefen har beslutat att vår verksamhet inte längre tillåter hemarbete, trots att vi kunnat göra det sedan jag började för nio år sedan och trots att inget förändrats i verksamheten sedan dess. Jag jobbar dessutom på kontor och är inte beroende av arbetsplatsen som lokal för att kunna utföra mitt arbete. 
    Nu vet jag inte vad du jobbar med eller varför du blivit "hemskickad" men det låter besvärligt att bli tvingad bort från kontoret. I en drömvärld skulle man kunna kompromissa och hitta en lösning tillsammans med chefen. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Risk) skrev 2022-01-31 08:43:11 följande:

Men din chef måste ju göra en riskbedömning för dig på jobbet och om det är så att du blir avstängd så kommer du ju gå hem om 11 veckor. 

under f.ledigheten gör du klokast i att söka nytt jobb, jag har jobbat under omständigheter som du och jag sade upp mig trotts att jag inte hade hittat nytt jobb.

däremot så fick jag en tjänst efter 2 månader på annat ställe och allt blev så bra.

men frågan är ens om din chef får dra in möjlighet att jobba hemigrän under dessa tider.

mina kompisar som jobbar på kontor ska börja återgå till arbetsplatserna i februari men det är typ 1 gång i veckan till att börja med 

När jag till slut fick till stånd en riskbedömning blev utlåtandet "det finns inga risker på vår arbetsplats". Så chefens bedömning är att det inte finns några risker för mig att jobba från kontoret vilket i sig gör att jag inte kan bli omplacerad eller avstängd, eftersom det är något chefen måste initiera. Vad jag förstår räknas jag som riskgrupp sedan två veckor tillbaka, vad är det som förändras eller inträffar om 11 veckor? Jag tänker om det är något jag missat. 

Min plan är att ta en lång föräldraledighet och under tiden söka nytt jobb. Problemet är att jag måste härda ut i fem månader till innan jag får gå hem. Tanken att säga upp mig nu direkt och söka nytt jobb har slagit mig, men jag är ändå kvar här i tre månader till pga uppsägningstid och jag känner därtill en stor oro inför att inte vara särskilt eftertraktad som gravid på slutspurten vilket i sin tur skulle drabba min föräldrapenning. 

Jag har varit i kontakt med arbetsmiljöverket och tyvärr verkar arbetsgivaren ha möjlighet att tvinga anställda att arbeta från kontoret då hemarbete enbart är en rekommendation, detta oavsett hur arbetet kunnat bedrivas sedan tidigare. Att succesivt styra om arbete till kontor låter vettigare än, som för oss, tvinga tillbaka alla samtidigt. 

Jag blir glad av att läsa att det blev bättre för dig när du bytte arbetsplats, det är dränerande på både energi och livslust att inte trivas på sitt jobb. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-01-31 09:02:29 följande:

Hej TS, 
    förstår att det är en jobbig sits. Har din chef någon chef som är bättre? Är du med i facket ? Har ni en facklig representant? Får ni betalalt från arbetsgivaren under föräldralediggeten? (Alltså vissa arbetsgivare toppar upp lönen från FK upp till tex 90% av ens egna)

I första hand hade jag försökt lyfta detta med facket/representant, finns inte den möjligheten så hade jag lyft det med chefens chef och om denna inte heller är vettig så hade jag redan nu letat nytt jobb men försökt hålla ut så länge jag kunde tills dess. Din arbetsgivare måste göra en riskbedömning om du ber om det. 

Från Arbetsmiljöverket:

För samtliga gravida arbetstagare gäller som tidigare Arbetsmiljöverkets regler, inklusive föreskrifterna för gravida.

Det är särskilt viktigt att arbetsgivarna vid riskbedömningar tar hänsyn till graden och varaktigheten av arbetstagarens exponering för covid-19. Utöver detta ska hänsyn tas till hur arbetstagarna mår och eventuell oro.

Tyvärr är min chef samme person som äger företaget och det finns ingen högre chef för mig att vända mig till. Jag är med i facket så jag skulle kunna vända mig dit igen, jag var i kontakt med dem efter att chefen gjort en riskbedömning jag inte delade uppfattning om (chefens bedömning är att det inte finns några risker på arbetsplatsen trots att jag har klientkontakt) men fick då besked om att det inte fanns något att göra åt det då arbetsgivarens bedömning ligger. Däremot har jag inte pratat med facket om det som skett efteråt, så kanske kan man få stöd och hjälp i det.
    Vi har ingen facklig representant på arbetsplatsen. Jag frågade min chef om arbetsgivaren skulle betala någon extra del vid föräldraledighet och fick svaret "oj, det vet jag inte". Med tanke på situationen skulle jag tro att det inte är aktuellt. Verksamheten gick över från bolagsdrift till franchise för några år sedan och efter det är det ingen som varit föräldraledig, så jag kan heller inte fråga någon med tidigare erfarenheter. 

Jag var nog något otydlig i inledningen. Chefen har efter många om och men gjort en riskbedömning (ish) och där slagit fast att hen anser att det inte finns några risker för mig att exponeras för smitta på min arbetsplats. 

• Anonym (MnM)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-01-31 09:53:00 följande:

Förstår att det är en jobbig sits, det jag kan säga om det är någon tröst är att vi fick covid hela familjen i Januari och för mig var det inte värre än en förkylning (var i v 24 då). Vi har jobbat hemifrån i snart 2 år men blev smittade från annat håll. Du kan också ha munskydd när du träffar klienter. 

Du kan höra med ditt fack ang föräldralön, många saco-förbund har det. 

60 dagar innan bf kan du gå på föräldraledighet, så det är ju samma som din uppsägningstid. Förstår däremot att det är olustigt att slösa föräldrapenning som man inte direkt blir rik utan om man orkar och vill jobba tiden ut? 

När jag sa upp mig från ett tidigare jobb kom jag överens med min chef att korta ner uppsägningstiden till 1 månad istället, men det är svårt om relationen är sådär och även om det är en mindre arbetsplats där det är svårare att ersätta dig.

Vad skönt att ni verkar ha klarat er rätt bra, covid till trots! Jag känner mig inte superorolig för att bli jättesjuk även om jag skulle få covid men givetvis tänker man på det man hör och läser kring att risken för tidig födsel ökar. Precis som du säger ska jag göra det jag kan med munskydd i både klientmöten och transport till och från jobbet (jag åker kollektivt och då jag nu inte har möjlighet att anpassa mina arbetstider till när färre reser åker jag på fulla tåg och bussar två gånger om dagen). 

Tack för tips, det ska jag definitivt göra! 

Ja precis det har känts tråkigt att "slösa" föräldradagar så mycket innan, speciellt om man kan och orkar jobba. Min barnmorska pratade redan tidigare om att sjukskriva mig men behovet har inte funnits då jag kunnat pussla med mina arbetstider och därmed jobba mer än mina avtalade 40 timmar per vecka. Vidare känns det inte särskilt lockande att leva på sjukpenning, då känns det närmre till hands att bara försöka härda ut både fysiskt och psykiskt i några månader till. 

Om jag skulle kunna få till en så kort uppsägningstid skulle jag gärna byta jobb redan nu, jag tror dock att utsikterna ser ganska dåliga ut för det. Dels till följd av den försämrade relationen och dels då arbetsplatsen är relativt liten och det redan varit en del manfall. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Risk) skrev 2022-01-31 10:10:49 följande:
    Riskbedömning ska göras ändå för du kommer ändå i kontakt med andra människor.

även om du är gravid så får du inte gå hem med betald ersättning från v.20 för det är från och med då du riskerar att föda för tidig. Jag är också gravid och blev avstängd i v.20, jag har dessutom nära patientkontakt men jag fick inte gå hem tidigare än det. info om det står på f.kassans hemsida 
    Gravida bedöms vara riskgrupp för covid-19 och kan söka graviditetspenning

Socialstyrelsen har bedömt att gravida under den senare delen av graviditeten har en högre risk att föda för tidigt om de insjuknar i covid-19.

Den gravidas arbetsgivare gör en riskbedömning av arbetsmiljön. Om arbetsgivaren inte kan omplacera sin medarbetare eller anpassa arbetsuppgifterna, till exempel att den gravida får arbeta hemifrån, kan arbetsgivaren förbjuda medarbetaren att arbeta. Den gravida har rätt till graviditetspenning om arbetsgivaren förbjuder medarbetaren att arbeta.

Hoppas det finns någon chans till dig att få gå hem pga risk, jag hade kontaktat facket om jag vore du 

Som sagt var så är min chef av uppfattningen att hen gjort en riskbedömning som resulterat i att inga risker finns. Enligt chefen finns det således ingen, eller i vart fall låg, risk att utsättas för smitta genom mina dagliga arbetsuppgifter på kontoret. Eftersom min chef gjort denna bedömning finns det inget jag kan göra, jag har varit i kontakt med både försäkringskassan, arbetsmiljöverket och facket och alla har informerat om att arbetsgivarens riskbedömning gäller och att det saknas möjlighet att överklaga denna. Så jag är helt enkelt "fast" i att arbeta heltid från kontoret, som min chef beslutat om efter den gjorda riskbedömningen. 

Jag har förstått att det är från vecka 20 man som gravid klassas som riskgrupp, jag är nu i vecka 22 och de ändrade åtgärder jag försökt få till har alltså varit för tid från vecka 20 och framåt. Jag har alltså inte försökt få till några förändringar för tiden innan graviditetsvecka 20. Jag har heller inte velat bli förbjuden att arbeta eller ens försökt få igenom hemarbete på heltid utan jag har velat hitta en pragmatisk lösning med min chef som skulle funka för både mig och arbetsplatsen. 

Jag får nog försöka dra det en till sväng med facket. Jag trodde inte att en arbetsgivare och chef sedan så lång tid skulle behandla mig på detta sätt, så jag känner mig minst sagt utelämnad och otroligt ensam. 
  • Anonym (MnM)
    moaguuun skrev 2022-01-31 10:43:53 följande:
    Detta gäller nog dock inte längre. Med tanke på den mildare varianten omikron, samt möjligheten till vaccination. Är helt sjukt restriktionerna fortfarande finns kvar.
    Anonym (Risk) skrev 2022-01-31 11:44:43 följande:
    Det gällde senast jag pratade med dem häromdagen.

vad som sen säg om 2 veckor vet jag inte 
    Anonym (Lilo) skrev 2022-01-31 12:05:09 följande:
    Restriktionerna lär försvinna inom kort och då finns inget skäl för varken risk eller avstängning. Sen undrar jag om inte ts sett till att vaccinera sig som riskgrupp. 
    Informationen om att gravida från graviditetsvecka 20 räknas som riskgrupp för covid-19 finns fortsatt på både försäkringskassans och arbetsmiljöverkets hemsida. Om detta är på gång att ändras eller helt slopas kan jag inte svara på, men fram tills dess att nya råd kommer får antas att de gamla fortsätter gälla vilket i förlängningen innebär att det är sådant arbetsgivaren ska ta i beaktande vid bedömning. Mig veterligen ska inte arbetsgivaren lägga egna bedömningar om varken smittläget eller smittspridningen utan har att förhålla sig till de råd och rekommendationer som föreligger. 

Hur det av mitt inlägg kan utläsas att jag inte skulle vara vaccinerad förstår jag verkligen inte, men för kännedom kan meddelas att jag tagit två doser vaccin samt även vaccinerats mot säsongsinfluensa. Så snart jag får ta en tredje dos kommer jag givetvis att göra det också. Nu är det ju dock så att gravida efter graviditetsvecka 20 räknas som riskgrupp oavsett om man vaccinerats eller ej, så hur det skulle kunna vara relevant för bedömning förstår jag inte heller. 

• Anonym (MnM)
    Mimosa86 skrev 2022-01-31 12:17:42 följande:
    Och om du meddelar chefen löpande att du känner dig snuvig och skav i halsen? Man får ju inte återgången man riskerar att smitta någon.

kontakta sjukvården om du kan få till stånd en sjukskrivning.

sen måste du bort, låter super att leta nytt under föräldraledigheten.
    Om jag sjukanmäler mig skulle jag givetvis inte bli tvingad till arbete, men att sjukanmäla sig var och varannan dag i fem månader känns onekligen besvärligt. Sen vill jag helst av allt arbeta, både för att jag tror mig må bättre av att sysselsätta mig men även då det känts onödigt att gå med mycket mindre pengar varje månad när jag hade kunnat arbeta. 

Min barnmorska har tidigare lyft frågan om sjukskrivning till följd av mitt mående men jag har känt att jag klarat av tillvaron hjälpligt genom att anpassa mina arbetstider och därigenom fått ihop mer än mina avtalade 40 timmar i veckan. Jag kanske får ta upp det med henne på vårt möte på torsdag så får vi se om hon tycker att sjukskrivning fortfarande är aktuellt och kanske framförallt med de förändrade arbetsvillkoren. 

Tack för pepp att söka mig vidare! När man varit på samma arbetsplats så länge som jag ändå har är det lätt att bli bekväm och fundera på om man verkligen fattar rätt beslut i att byta, även om man blir illa behandlad. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Risk) skrev 2022-01-31 12:23:18 följande:
    Till vissa arbetsplatser så tillåter chefer att man får arbeta trotts förkylning om snabbtest är negativa, TS chef verkar ju vara lite speciell också så skulle inte förvåna mig om hennes chef skulle tillåta det. 
    Av det jag sett på senaste verkar det som att min chef inte ser ett problem i att komma och jobba även om man har förkylningssymptom och inte fått ett negativt PCR-test, så din gissning ligger nära till hands. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 13:02:35 följande:

Jag har flera kollegor som är gravida och jobbat ända fram till en månad innan bf. Har också jobb med mycket kontakter. Det där med riskbedömning är inte helt glasklart. Du kan lika gärna bli smittad på Ica eller på bussen eller av din sambo. På jobbet kan man göra saker för att minska risken. Munskydd, visir, avstånd, handsprit. Det låter som största bekymret är vantrivsel och då skulle jag säga att det är att bita ihop. 5 månader klarar man om man vet att det har ett slut. Sök sedan nytt jobb. Sjukskriv dig några dagar när det blir för tungt. Tyvärr är det dock väldigt många som helst vill stanna hemma under pandemin, det blir påfrestande även för en arbetsgivare. Sållar agnarna från veten så att säga. Kanske din chef uppfattar dig så. 

Tack för input! Jag har lyft denna fråga med min chef vid fem tillfällen de senaste veckorna och har alla gånger varit väldigt tydlig med att jag dels vill arbeta och dels vill hitta en lösning tillsammans med chefen för att skapa så bra förutsättningar som möjligt på arbetsplatsen. Jag har även varit tydlig med att jag på inget sätt kommer strida för hemarbete när chefen anser det vara olämpligt, men att jag i sådana fall gärna skulle vilja anpassa mina arbetstider för att slippa åka till och från jobbet i rusningstrafik (att ta egen bil innebär många fler tusenlappar per månad och därutöver dubbelt så lång restid vardera väg). Jag har till och med föreslagit att jobba lördag-söndag och istället ha två lediga dagar mitt i veckan för att minska risken att exponeras, detta utan några krav på ob eller dylikt. Min upplevelse är således att jag med alla tänkbara medel försökt anpassa mig själv och min tillvaro i hopp om att min chef skulle kunna möta mig någonstans längs vägen, men det har inte funnits någon som helst flexibilitet. 

Min sambo jobbar hemifrån sedan några veckor tillbaka då hans arbetsgivare yttrat att de känt en oro för att han ska smitta mig, sin gravida sambo, som är i riskgrupp. All handling sker på nätet och vi umgås inte med någon annan än varandra. Om jag skulle bli smittad kan man därför helt garantera att jag blivit smittad på väg till, eller på, arbetsplatsen. Jag håller dock med dig om att det absolut största bekymret är vantrivsel som dessvärre kommit till följd av att chefen visat en total ovilja att anpassa något i syfte att underlätta eller förbättra min tillvaro, om än det inte skulle innebära någon försämring för arbetsplatsen. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Ge) skrev 2022-01-31 13:48:28 följande:

Har du talat med skyddsombud? Detta kan vara ett alternativ när du inte får hjälp från annat håll.
    Finns inget vettigt sådant på arbetsplatsen så kan du kontakta ett regionalt skyddsombud.

Jag skulle om detta inte löser sig se till att bli sjukskriven och sedan söka annat arbete.
    läkaren kan med fördel skriva att anpassningar i form av flex och hemarbete skulle kunna göra att du klarar av att arbeta. Då kommer ävwn försäkringskassan sätta press på arbetsgivaren 

Skyddsombudet är chefens högra hand och har gjort klart att hon inte förstår varför gravida skulle vara mer i riskgrupp än någon annan, så att få till någon förändring där tror jag kan bli svårt. Däremot kanske man kan kontakta ett regionalt skyddsombud genom facket även om man har ett skyddsombud på sin arbetsplats? 

Jag visste faktiskt inte att det fanns möjlighet att få in sådant i ett sjukintyg/läkarutlåtande och att det skulle kunna göra att försäkringskassan sätter press på arbetsgivaren, smart! Det ska jag definitivt ta upp på torsdagens möte med sjukvården. Tack snälla för tips! 
  • Anonym (MnM)
    BuoBä skrev 2022-01-31 13:38:03 följande:

Om du har råd har du rätt att vara ledig i 7 veckor innan BF utan att ta ut några föräldradagar från FK (paragraf 4 i föräldraledighetslagen). Det påverkar inte din ersättning senare. Föräldrapenning kan du få från 60 dagar innan. Om du har semesterdagar och kanske inarbetad flex dessutom, så är det inte många veckor till du måste stå ut.

Om du har så stora besvär att du kommer bli sjukskriven om du måste ta dig till kontoret så kan du försöka förhandla med det som argument. Att antingen jobbar du hemifrån, eller så jobbar du inte alls. 

Jag visste inte om möjligheten du hänvisat till i lagtext, tusen tack för det! Innebär det att man har rätt att vara ledig utan betalning, eller? I lagtext står det "mammaledigheten behöver inte vara förenad med att föräldrapenning betalas ut" så jag får förstå det som att jag väljer om jag vill ta ut ersättning/föräldrapenning eller inte. 

Semester har jag många dagar insparat så det kan jag ju faktiskt ta ut innan den planerade föräldraledigheten för att få ut fler lediga dagar. Flextid har jag också mycket av, men jag är dessvärre inte säker på att min chef kommer låta mig plocka ut allt sammanhängande. Men det är definitivt värt att kolla upp, jag har faktiskt inte tänkt på varken semesterdagar eller flextid! 

Jag har försökt lyfta den delen med min chef, senast i förra veckan. Jag berättade om mina hälsoproblem kopplat till graviditeten och att vården ligger på om sjukskrivning men att jag ser en möjlighet att kunna arbeta, och därmed slippa sjukskrivning, om vi bara kan anpassa min tillvaro lite. Jag la fram det på det mjukaste sätt jag bara kunde och var noga med att förklara att jag på inget sätt vill ställa krav eller ultimatum, utan att jag bara vill få jobba för både min och arbetsplatsens skull men att det skulle kräva några korrigeringar. Det fanns inte sådär jättemycket öppning för att hitta en gemensam lösning om man säger så. 
  • Anonym (MnM)
    Butembobaby skrev 2022-01-31 14:14:57 följande:

Vantrivdes på mitt jobb förra graviditeten. 
    Hadde ångest varje dag jag skulle dit. 

Jag bestämde mig för att börja söka jobb på andra ställen, och bara det faktum att jag tog det beslutet hjälpte supermycket mentalt. 

Jag bestämde mig för att hålla ut om jag orkade och annars sjukskriva mig. 

I slutändan fick jag inget nytt jobb, men det drog ut på tiden såpass att jag stod ut den sista tiden. Gick på FL en månad innan BF och dottern kom ca 2 v tidigt. 

När det började bli dags att återgå till jobb så sökte jag nytt och jobbar nu på ett annat ställe där jag trivs mycket bättre :) 

Du anar inte hur lättad jag är över att höra från någon som varit i samma situation, om än det såklart känns oerhört tråkigt att det är fler som behövt känna denna till synes bottenlösa ångest. Jag har överlag alltid trivts på mitt jobb och hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur det skulle kännas att inte göra det, så detta kom verkligen som en käftsmäll. 

Som du säger kan det nog kännas bättre mentalt att bara söka jobb om än det inte slutar i något, så det ska jag nog faktiskt ta mig för att göra! Jag ska nog rätt omgående försöka lägga upp en plan för föräldraledighet och uttag av sparade semesterdagar också, ju fler veckor som försvinner desto lättare att ta sig igenom tillvaron tänker jag. 

Det ger mig hopp om att du hittade ett annat jobb under slutet av din föräldraledighet och att du trivs så mycket bättre, förhoppningsvis blir det likadant för mig. Hjärta
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Ge) skrev 2022-01-31 14:20:11 följande:

Antar att skyddsombudet varken läst nyheter ellwr socialstyrelsens rapport om varför gravida är riskgrupp?

Fk vill inte att folk Är sjukskrivna. när du varit sjukskriven i 30 dagar så har arbetsgivaren skyldighet att lägga upp en rehabplan om du förväntas vara sjuk ytterligare 30 dagar. Och det är där fk kan gå in och sätta press.
    Du får i sjukskrivningen isf trycka på stress över situationen, inte medicinskt faktum att du är i riskgrupp.

du kan absolut kontakta regionalt skyddsombud trots att skyddsombud finns på arbetsplatsen 

Nej det verkar inte så, och tyvärr har det inte hjälpt att försöka informera vederbörande eller hänvisa till källor då det ändå "är helt orimligt att gravida skulle vara i riskgrupp bara för att de bär ett barn". Att äldre, personer med astma etc skulle vara i riskgrupp är dock givet för samma person. 

Jag hade ingen aning om att det är så det funkar. Under dessa nio år har jag haft i snitt en sjukdag per år, så jag har aldrig behövt sätta mig in i hur det funkar. Så TUSEN tack för informationen, jag ska läsa in mig mer om detta och även ta det ett varv med barnmorska och läkare som jag ska träffa senare i veckan. 

Jag ska definitivt vända mig till ett regionalt skyddsombud och se om denne kan hjälpa mig. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 14:46:36 följande:

Om du lika gärna kan jobba hemifrån gissar jag att du inte träffar så många klienter irl? Mycket sker ju ändå online just nu? Hur stort är kontoret, är det dina kollegor du är rädd att smittas av? Det är ju inte per automatik så att man ska jobba hemifrån eller stängas av bara för att man är gravid. Det är en bedömningsfråga och det går som sagt att göra mycket för att minska smittorisk på jobbet. Att det tar längre tid eller kostar mer med bil att ta sig till jobbet är inte arbetagivarens problem egentligen även om hen kan visa god vilja. Du får nog välja väg här. Antingen vill du inte jobba på kontoret för du är i riskgrupp och då får du ta hjälp av skyddsombud då det är arbetsgivarens sak. Eller så är du sjuk och behöver vara sjukskriven och då kan vården skriva i intyget att hemarbete kan vara en lösning eller andra åtgärder. Men blanda inte ihop de sakerna. Antingen är du sjuk eller så är du riskgrupp så att säga. 

Nej precis, jag har sett till att mina möten hålls digitalt eller via telefon. Vi är inte en så stor arbetsplats, jag jobbar tätt i en arbetsgrupp om tio personer. De övriga har dock stora sociala kretsar där de inte anpassat sitt liv efter pandemin, varken innan eller nu. Jag har dock löst det så att jag varken fikar eller äter lunch med de övriga, just för att jag vill minimera kontakter så gott jag kan. Jag är inte utom mig av oro för att bli allvarligt sjuk, däremot är det klart att man tänker en del på det man hör och läser om att gravida riskerar att föda för tidigt. Det har gjort att jag gjort allt jag kunnat privat för att eliminera de kontakter jag normalt har, vilket gjort att jag nu bara riskerar att smittas på väg till/från, eller på, mitt arbete.

Jag har full förståelse för att jag inte har någon möjlighet att kräva hemarbete, likväl som jag förstår att min arbetsgivare inte har någon egentlig skyldighet att göra några som helst anpassningar för att underlätta tillvaron för mig eller minska risken för mig att smittas. Däremot tänker jag att ju färre jag träffar, desto bättre. Om jag skulle få ändra arbetstider till en så liten förändring som 7-16 skulle jag exempelvis bara träffa en bråkdel så många till och från jobbet. I min värld är det en minimal uppoffring för min arbetsgivare, men något som kan göra stor skillnad för mig. Jag har aldrig förväntat mig hemarbete på heltid, om än det alltid varit möjligt fram tills för några veckor sedan. Jag har bara efterfrågat möjlighet till en dialog för att både jag och arbetsgivaren ska vara nöjda. Som det är nu struntar chefen fullkomligt i att underlätta situationen för mig, fastän det inte innebär någon uppoffring för arbetsgivaren.

Jag förstår hur du menar med att inte blanda ihop riskgrupp och sjuk-delen. Jag har tänkt att det delvis går hand i hand, eftersom flexibilitet på arbetsplatsen skulle göra att jag dels skulle slippa sjukskrivning och kunna arbeta och dels att risken för att bli exponerad för smitta skulle minskas. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-01-31 14:57:29 följande:

Jobbar du inom något bristyrke som det är svårt att hitta folk till? Isf kanske du kan hitta jobb redan nu så kommer de 3 månaderna gå ganska fort samt att man har något att se fram emot under föräldraledigheten och slipper fokusera på att leta jobb. Det är ju lättare att hålla ut om du vet att det finns ett slut på din vantrivsel. 

Hoppas du hittar något. Jag vet hur det är att vantrivas på ett jobb och jag hade också blivit ännu mer missnöjd om jag kände stor inflexibilitet från min chefs håll, utan egentlig anledning. 

Nej jag jobbar inte inom något bristyrke. Just nu skulle det vara en dröm att veta att jag skulle gå till något nytt, men det känns som sagt var inte direkt aktuellt med tanke på att jag ändå får betraktas vara på sluttampen innan jag skulle göra min första dag på en ny arbetsplats. 

Tack för omtanken! Det är precis det som är det som skaver mest, en total ovilja att ändra minsta lilla om än det inte innebär någon uppoffring för arbetsgivaren men en enorm förbättring för mig. Nio års slit har verkligen inte gett något, vilket såhär idag känns otroligt tråkigt och meningslöst. 
    Anonym (Personalansvaring) skrev 2022-01-31 15:23:35 följande:
    När det behövs folk inom bristyrken så anställer iaf vi ingen som jobbar ett par månader för att sedan gå hem och vara ledig ett år eller så. För att sen återkomma och han VAB var och varannan vecka.
    Även om jag skulle ha haft ett bristyrke tror jag inte att jag skulle ha haft samvete att byta nu, speciellt inte eftersom jag har tre månaders uppsägningstid vilket skulle göra att jag skulle kunna jobba maximalt en månad innan det är dags att gå hem, även om jag skulle jobba till bf. Så jag förstår att arbetsgivare inte är så fascinerade av att anställa en höggravid person som knappt hinner kliva innanför dörren innan det är dags att gå hem. 
Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid