Inlägg från: Anonym (Jobbigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbigt)

Vantrivs på jobbet - gravid

Hej TS, 
    förstår att det är en jobbig sits. Har din chef någon chef som är bättre? Är du med i facket ? Har ni en facklig representant? Får ni betalalt från arbetsgivaren under föräldralediggeten? (Alltså vissa arbetsgivare toppar upp lönen från FK upp till tex 90% av ens egna)

I första hand hade jag försökt lyfta detta med facket/representant, finns inte den möjligheten så hade jag lyft det med chefens chef och om denna inte heller är vettig så hade jag redan nu letat nytt jobb men försökt hålla ut så länge jag kunde tills dess. Din arbetsgivare måste göra en riskbedömning om du ber om det. 

Från Arbetsmiljöverket:

För samtliga gravida arbetstagare gäller som tidigare Arbetsmiljöverkets regler, inklusive föreskrifterna för gravida.

Det är särskilt viktigt att arbetsgivarna vid riskbedömningar tar hänsyn till graden och varaktigheten av arbetstagarens exponering för covid-19. Utöver detta ska hänsyn tas till hur arbetstagarna mår och eventuell oro.

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 09:38:58 följande:
    Tyvärr är min chef samme person som äger företaget och det finns ingen högre chef för mig att vända mig till. Jag är med i facket så jag skulle kunna vända mig dit igen, jag var i kontakt med dem efter att chefen gjort en riskbedömning jag inte delade uppfattning om (chefens bedömning är att det inte finns några risker på arbetsplatsen trots att jag har klientkontakt) men fick då besked om att det inte fanns något att göra åt det då arbetsgivarens bedömning ligger. Däremot har jag inte pratat med facket om det som skett efteråt, så kanske kan man få stöd och hjälp i det.
    Vi har ingen facklig representant på arbetsplatsen. Jag frågade min chef om arbetsgivaren skulle betala någon extra del vid föräldraledighet och fick svaret "oj, det vet jag inte". Med tanke på situationen skulle jag tro att det inte är aktuellt. Verksamheten gick över från bolagsdrift till franchise för några år sedan och efter det är det ingen som varit föräldraledig, så jag kan heller inte fråga någon med tidigare erfarenheter. 

Jag var nog något otydlig i inledningen. Chefen har efter många om och men gjort en riskbedömning (ish) och där slagit fast att hen anser att det inte finns några risker för mig att exponeras för smitta på min arbetsplats. 

Förstår att det är en jobbig sits, det jag kan säga om det är någon tröst är att vi fick covid hela familjen i Januari och för mig var det inte värre än en förkylning (var i v 24 då). Vi har jobbat hemifrån i snart 2 år men blev smittade från annat håll. Du kan också ha munskydd när du träffar klienter. 

Du kan höra med ditt fack ang föräldralön, många saco-förbund har det. 

60 dagar innan bf kan du gå på föräldraledighet, så det är ju samma som din uppsägningstid. Förstår däremot att det är olustigt att slösa föräldrapenning som man inte direkt blir rik utan om man orkar och vill jobba tiden ut? 

När jag sa upp mig från ett tidigare jobb kom jag överens med min chef att korta ner uppsägningstiden till 1 månad istället, men det är svårt om relationen är sådär och även om det är en mindre arbetsplats där det är svårare att ersätta dig.

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 13:11:30 följande:
    Vad skönt att ni verkar ha klarat er rätt bra, covid till trots! Jag känner mig inte superorolig för att bli jättesjuk även om jag skulle få covid men givetvis tänker man på det man hör och läser kring att risken för tidig födsel ökar. Precis som du säger ska jag göra det jag kan med munskydd i både klientmöten och transport till och från jobbet (jag åker kollektivt och då jag nu inte har möjlighet att anpassa mina arbetstider till när färre reser åker jag på fulla tåg och bussar två gånger om dagen). 

Tack för tips, det ska jag definitivt göra! 

Ja precis det har känts tråkigt att "slösa" föräldradagar så mycket innan, speciellt om man kan och orkar jobba. Min barnmorska pratade redan tidigare om att sjukskriva mig men behovet har inte funnits då jag kunnat pussla med mina arbetstider och därmed jobba mer än mina avtalade 40 timmar per vecka. Vidare känns det inte särskilt lockande att leva på sjukpenning, då känns det närmre till hands att bara försöka härda ut både fysiskt och psykiskt i några månader till. 

Om jag skulle kunna få till en så kort uppsägningstid skulle jag gärna byta jobb redan nu, jag tror dock att utsikterna ser ganska dåliga ut för det. Dels till följd av den försämrade relationen och dels då arbetsplatsen är relativt liten och det redan varit en del manfall. 

Jobbar du inom något bristyrke som det är svårt att hitta folk till? Isf kanske du kan hitta jobb redan nu så kommer de 3 månaderna gå ganska fort samt att man har något att se fram emot under föräldraledigheten och slipper fokusera på att leta jobb. Det är ju lättare att hålla ut om du vet att det finns ett slut på din vantrivsel. 

Hoppas du hittar något. Jag vet hur det är att vantrivas på ett jobb och jag hade också blivit ännu mer missnöjd om jag kände stor inflexibilitet från min chefs håll, utan egentlig anledning. 

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Personalansvaring) skrev 2022-01-31 15:23:35 följande:
    När det behövs folk inom bristyrken så anställer iaf vi ingen som jobbar ett par månader för att sedan gå hem och vara ledig ett år eller så. För att sen återkomma och han VAB var och varannan vecka.
    Jaha, jag visste inte att du skötte rektyteringsprocessen för alla bristyrken i Sverige. Jag har fått många erbjudanden och påtalat att jag är gravid och ska på FL om några månader men det har inte varit något hinder för dem. En kollega bytte jobb i slutet på graviditeten och hann jobba 2 månader innan det var dags för föräldraledighet. Inom våran branch är det ganska lätt att få jobb och extrem brist på folk så man tar det man får om man lyckas rekrytera en bra kandidat. 
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Personalansvaring) skrev 2022-01-31 15:23:35 följande:
    När det behövs folk inom bristyrken så anställer iaf vi ingen som jobbar ett par månader för att sedan gå hem och vara ledig ett år eller så. För att sen återkomma och han VAB var och varannan vecka.
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-01-31 16:08:15 följande:
    Jaha, jag visste inte att du skötte rektyteringsprocessen för alla bristyrken i Sverige. Jag har fått många erbjudanden och påtalat att jag är gravid och ska på FL om några månader men det har inte varit något hinder för dem. En kollega bytte jobb i slutet på graviditeten och hann jobba 2 månader innan det var dags för föräldraledighet. Inom våran branch är det ganska lätt att få jobb och extrem brist på folk så man tar det man får om man lyckas rekrytera en bra kandidat. 
    Ursäkta, läste för snabbt och läste "anställer vi iaf inga..."

Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid