Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 09:38:58 följande:
Tyvärr är min chef samme person som äger företaget och det finns ingen högre chef för mig att vända mig till. Jag är med i facket så jag skulle kunna vända mig dit igen, jag var i kontakt med dem efter att chefen gjort en riskbedömning jag inte delade uppfattning om (chefens bedömning är att det inte finns några risker på arbetsplatsen trots att jag har klientkontakt) men fick då besked om att det inte fanns något att göra åt det då arbetsgivarens bedömning ligger. Däremot har jag inte pratat med facket om det som skett efteråt, så kanske kan man få stöd och hjälp i det.
Vi har ingen facklig representant på arbetsplatsen. Jag frågade min chef om arbetsgivaren skulle betala någon extra del vid föräldraledighet och fick svaret "oj, det vet jag inte". Med tanke på situationen skulle jag tro att det inte är aktuellt. Verksamheten gick över från bolagsdrift till franchise för några år sedan och efter det är det ingen som varit föräldraledig, så jag kan heller inte fråga någon med tidigare erfarenheter.
Jag var nog något otydlig i inledningen. Chefen har efter många om och men gjort en riskbedömning (ish) och där slagit fast att hen anser att det inte finns några risker för mig att exponeras för smitta på min arbetsplats.
Förstår att det är en jobbig sits, det jag kan säga om det är någon tröst är att vi fick covid hela familjen i Januari och för mig var det inte värre än en förkylning (var i v 24 då). Vi har jobbat hemifrån i snart 2 år men blev smittade från annat håll. Du kan också ha munskydd när du träffar klienter.
Du kan höra med ditt fack ang föräldralön, många saco-förbund har det.
60 dagar innan bf kan du gå på föräldraledighet, så det är ju samma som din uppsägningstid. Förstår däremot att det är olustigt att slösa föräldrapenning som man inte direkt blir rik utan om man orkar och vill jobba tiden ut?
När jag sa upp mig från ett tidigare jobb kom jag överens med min chef att korta ner uppsägningstiden till 1 månad istället, men det är svårt om relationen är sådär och även om det är en mindre arbetsplats där det är svårare att ersätta dig.