Inlägg från: Anonym (Ge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ge)

Vantrivs på jobbet - gravid

Har du talat med skyddsombud? Detta kan vara ett alternativ när du inte får hjälp från annat håll.
    Finns inget vettigt sådant på arbetsplatsen så kan du kontakta ett regionalt skyddsombud.

Jag skulle om detta inte löser sig se till att bli sjukskriven och sedan söka annat arbete.
    läkaren kan med fördel skriva att anpassningar i form av flex och hemarbete skulle kunna göra att du klarar av att arbeta. Då kommer ävwn försäkringskassan sätta press på arbetsgivaren 

• Anonym (Ge)
    Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 13:59:26 följande:
    Skyddsombudet är chefens högra hand och har gjort klart att hon inte förstår varför gravida skulle vara mer i riskgrupp än någon annan, så att få till någon förändring där tror jag kan bli svårt. Däremot kanske man kan kontakta ett regionalt skyddsombud genom facket även om man har ett skyddsombud på sin arbetsplats? 

Jag visste faktiskt inte att det fanns möjlighet att få in sådant i ett sjukintyg/läkarutlåtande och att det skulle kunna göra att försäkringskassan sätter press på arbetsgivaren, smart! Det ska jag definitivt ta upp på torsdagens möte med sjukvården. Tack snälla för tips! 

Antar att skyddsombudet varken läst nyheter ellwr socialstyrelsens rapport om varför gravida är riskgrupp?

Fk vill inte att folk Är sjukskrivna. när du varit sjukskriven i 30 dagar så har arbetsgivaren skyldighet att lägga upp en rehabplan om du förväntas vara sjuk ytterligare 30 dagar. Och det är där fk kan gå in och sätta press.
    Du får i sjukskrivningen isf trycka på stress över situationen, inte medicinskt faktum att du är i riskgrupp.

du kan absolut kontakta regionalt skyddsombud trots att skyddsombud finns på arbetsplatsen 

• Anonym (Ge)

Kan ju tillägga att om det skulle stå mellan avstängning pga Corona eller sjukrivning pga andra skäl så är sjukskrivnibh att föredra. Taket på sjukpenning är mycket högre än för gravpenning. Så slår du i taket på gravpenning så är sjukskrivåning mycket bättre.

Om läkarna liggwr på om sjukskrivni g pga andra saker i din graviditet så skulle jag utan tvekan köra på detta och sedan jobba på att arbetsgivaren tillåter att du arbetar hemifrån pga anpassningar som skall göras pga din sjukskrivning.

• Anonym (Ge)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 17:10:32 följande:
    Ok där har du nog svaret till varför ag inte tycker att hen behöver göra mer. Du utsätts helt enkelt inte för tillräckligt stor risk för smitta på arbetet. Det är ju själva grunden till hemarbete eller avstängning. Att du tar bussen till arbetet istället för bil eller cykel är tyvärr inte arbetsgivarens problem. Även om man naturligtvis kan eftersträva en dialog. Om arbetstider t ex som du skriver, om det nu inte påverkar arbetet negativt. Tror dock inte du kommer så längre på det spåret om ag inte är samarbetsvillig. Vid sjukskrivning måste det vara tydligt varför du ev skulle kunna arbeta hemma men inte på jobbet. Om det är samma arbetsuppgifter. Att vara deltidssjukskriven kan ju annars vara ett alternativ, då kan du också anpassa arbetstiderna till ej rusningstrafik. 
    Håller med dig om att det finns skäl för arbetsgivaren att anse att det inte finns risk på arbetet. MEN. Allq som kan skall arbwta hemifrån nu. Och där skall arbetsgivaren även ta hänsyn till risk att sprida smitta på väg till jobbet (alltså kollektivtrafik). Så jag kan absolut tycka att det är mmärkligt att inte alla på ts arbetsplats arbetar hemifrån utifrån detta. även om arbetsgivaren som sagt inte är skyldig att låta dem göra det så är det rekommendationen. Och där har fhm inte mandat att säga att alla SKA arbeta hemifrån. De kan inte göra detta skarpare än det redan är 
  • Anonym (Ge)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 17:38:55 följande:
    Ja visst. Det är en rekommendation men har alltså inte med TS graviditet att göra. Uppenbarligen tycker inte ag i detta fall att arbetet kan utföras hemifrån. Det är ganska vanligt att man har olika uppfattning om det beroende på om man vill eller inte vill jobba hemifrån. 

Nu låter det på ts som att de tidigare arbetat hemifrån utan problem? 
    Det verkar vara många arbetsgivare som resonerar precis som ts. Jag har varit i kontakt med många gravida med samma problem. på stora arbetsplatser kör många nu en policy om att alla skall vara på plats på minst 50%. Detta troligtvis pga att arbetsgivaren egentligen har ansvar föR arbetsmiljön i hemmet om man arbetar hemifrån mer än så.
    Min bild är att många arbetsgivarw helt enkelt inte anser att covid är ett problem (talar alltså inte om gravida nu) och därför anser att personalen skall vara på plats. trots att hemarbete egentligen är fullt möjligt 

• Anonym (Ge)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 18:52:53 följande:
    Det finns troligtvis en anledning till att arbetsgivaren vill ha personalen på plats. Tvivlar på att anledningen är att jävlas med personalen. Att flexa mycket kan också skapa problem om man behöver vara tillgänglig vissa tider för klienter som i Ts fall. Här finns troligtvis mycket som inte framgår av TS inlägg, det brukar finnas två sidor. Men som sagt jag tror inte Ts kommer längre vad gäller avstängning eller hemarbete pga risk för smitta hos den arbetsgivaren. Sjukskrivning låter som mer framkomlig väg om TS inte vill vara på jobbet. 

jag kan nu inte uttala mig i ts fall. Men jag har tyvärr konstaterat att det när det gäller många arbetsgivare inte Finns rimliga skäl att de anser att alla skall vara på plats på jobbet. Och där verkar det som sagt hanlda om att arbetsgivaren inte tar särskilt allvarligt på Corona 

Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid