Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 13:59:26 följande:
Skyddsombudet är chefens högra hand och har gjort klart att hon inte förstår varför gravida skulle vara mer i riskgrupp än någon annan, så att få till någon förändring där tror jag kan bli svårt. Däremot kanske man kan kontakta ett regionalt skyddsombud genom facket även om man har ett skyddsombud på sin arbetsplats?
Jag visste faktiskt inte att det fanns möjlighet att få in sådant i ett sjukintyg/läkarutlåtande och att det skulle kunna göra att försäkringskassan sätter press på arbetsgivaren, smart! Det ska jag definitivt ta upp på torsdagens möte med sjukvården. Tack snälla för tips!
Antar att skyddsombudet varken läst nyheter ellwr socialstyrelsens rapport om varför gravida är riskgrupp?
Fk vill inte att folk Är sjukskrivna. när du varit sjukskriven i 30 dagar så har arbetsgivaren skyldighet att lägga upp en rehabplan om du förväntas vara sjuk ytterligare 30 dagar. Och det är där fk kan gå in och sätta press.
Du får i sjukskrivningen isf trycka på stress över situationen, inte medicinskt faktum att du är i riskgrupp.
du kan absolut kontakta regionalt skyddsombud trots att skyddsombud finns på arbetsplatsen