Inlägg från: Anonym (Ph) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ph)

Vantrivs på jobbet - gravid

Jag har flera kollegor som är gravida och jobbat ända fram till en månad innan bf. Har också jobb med mycket kontakter. Det där med riskbedömning är inte helt glasklart. Du kan lika gärna bli smittad på Ica eller på bussen eller av din sambo. På jobbet kan man göra saker för att minska risken. Munskydd, visir, avstånd, handsprit. Det låter som största bekymret är vantrivsel och då skulle jag säga att det är att bita ihop. 5 månader klarar man om man vet att det har ett slut. Sök sedan nytt jobb. Sjukskriv dig några dagar när det blir för tungt. Tyvärr är det dock väldigt många som helst vill stanna hemma under pandemin, det blir påfrestande även för en arbetsgivare. Sållar agnarna från veten så att säga. Kanske din chef uppfattar dig så. 

• Anonym (Ph)

Om du lika gärna kan jobba hemifrån gissar jag att du inte träffar så många klienter irl? Mycket sker ju ändå online just nu? Hur stort är kontoret, är det dina kollegor du är rädd att smittas av? Det är ju inte per automatik så att man ska jobba hemifrån eller stängas av bara för att man är gravid. Det är en bedömningsfråga och det går som sagt att göra mycket för att minska smittorisk på jobbet. Att det tar längre tid eller kostar mer med bil att ta sig till jobbet är inte arbetagivarens problem egentligen även om hen kan visa god vilja. Du får nog välja väg här. Antingen vill du inte jobba på kontoret för du är i riskgrupp och då får du ta hjälp av skyddsombud då det är arbetsgivarens sak. Eller så är du sjuk och behöver vara sjukskriven och då kan vården skriva i intyget att hemarbete kan vara en lösning eller andra åtgärder. Men blanda inte ihop de sakerna. Antingen är du sjuk eller så är du riskgrupp så att säga. 

• Anonym (Ph)
    Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 15:43:30 följande:
    Nej precis, jag har sett till att mina möten hålls digitalt eller via telefon. Vi är inte en så stor arbetsplats, jag jobbar tätt i en arbetsgrupp om tio personer. De övriga har dock stora sociala kretsar där de inte anpassat sitt liv efter pandemin, varken innan eller nu. Jag har dock löst det så att jag varken fikar eller äter lunch med de övriga, just för att jag vill minimera kontakter så gott jag kan. Jag är inte utom mig av oro för att bli allvarligt sjuk, däremot är det klart att man tänker en del på det man hör och läser om att gravida riskerar att föda för tidigt. Det har gjort att jag gjort allt jag kunnat privat för att eliminera de kontakter jag normalt har, vilket gjort att jag nu bara riskerar att smittas på väg till/från, eller på, mitt arbete.

Jag har full förståelse för att jag inte har någon möjlighet att kräva hemarbete, likväl som jag förstår att min arbetsgivare inte har någon egentlig skyldighet att göra några som helst anpassningar för att underlätta tillvaron för mig eller minska risken för mig att smittas. Däremot tänker jag att ju färre jag träffar, desto bättre. Om jag skulle få ändra arbetstider till en så liten förändring som 7-16 skulle jag exempelvis bara träffa en bråkdel så många till och från jobbet. I min värld är det en minimal uppoffring för min arbetsgivare, men något som kan göra stor skillnad för mig. Jag har aldrig förväntat mig hemarbete på heltid, om än det alltid varit möjligt fram tills för några veckor sedan. Jag har bara efterfrågat möjlighet till en dialog för att både jag och arbetsgivaren ska vara nöjda. Som det är nu struntar chefen fullkomligt i att underlätta situationen för mig, fastän det inte innebär någon uppoffring för arbetsgivaren.

Jag förstår hur du menar med att inte blanda ihop riskgrupp och sjuk-delen. Jag har tänkt att det delvis går hand i hand, eftersom flexibilitet på arbetsplatsen skulle göra att jag dels skulle slippa sjukskrivning och kunna arbeta och dels att risken för att bli exponerad för smitta skulle minskas. 
    Ok där har du nog svaret till varför ag inte tycker att hen behöver göra mer. Du utsätts helt enkelt inte för tillräckligt stor risk för smitta på arbetet. Det är ju själva grunden till hemarbete eller avstängning. Att du tar bussen till arbetet istället för bil eller cykel är tyvärr inte arbetsgivarens problem. Även om man naturligtvis kan eftersträva en dialog. Om arbetstider t ex som du skriver, om det nu inte påverkar arbetet negativt. Tror dock inte du kommer så längre på det spåret om ag inte är samarbetsvillig. Vid sjukskrivning måste det vara tydligt varför du ev skulle kunna arbeta hemma men inte på jobbet. Om det är samma arbetsuppgifter. Att vara deltidssjukskriven kan ju annars vara ett alternativ, då kan du också anpassa arbetstiderna till ej rusningstrafik. 
  • Anonym (Ph)
    Anonym (Ge) skrev 2022-01-31 17:31:18 följande:
    Håller med dig om att det finns skäl för arbetsgivaren att anse att det inte finns risk på arbetet. MEN. Allq som kan skall arbwta hemifrån nu. Och där skall arbetsgivaren även ta hänsyn till risk att sprida smitta på väg till jobbet (alltså kollektivtrafik). Så jag kan absolut tycka att det är mmärkligt att inte alla på ts arbetsplats arbetar hemifrån utifrån detta. även om arbetsgivaren som sagt inte är skyldig att låta dem göra det så är det rekommendationen. Och där har fhm inte mandat att säga att alla SKA arbeta hemifrån. De kan inte göra detta skarpare än det redan är 
    Ja visst. Det är en rekommendation men har alltså inte med TS graviditet att göra. Uppenbarligen tycker inte ag i detta fall att arbetet kan utföras hemifrån. Det är ganska vanligt att man har olika uppfattning om det beroende på om man vill eller inte vill jobba hemifrån. 
  • Anonym (Ph)
    Anonym (Ge) skrev 2022-01-31 18:43:10 följande:

Nu låter det på ts som att de tidigare arbetat hemifrån utan problem? 
    Det verkar vara många arbetsgivare som resonerar precis som ts. Jag har varit i kontakt med många gravida med samma problem. på stora arbetsplatser kör många nu en policy om att alla skall vara på plats på minst 50%. Detta troligtvis pga att arbetsgivaren egentligen har ansvar föR arbetsmiljön i hemmet om man arbetar hemifrån mer än så.
    Min bild är att många arbetsgivarw helt enkelt inte anser att covid är ett problem (talar alltså inte om gravida nu) och därför anser att personalen skall vara på plats. trots att hemarbete egentligen är fullt möjligt 

Det finns troligtvis en anledning till att arbetsgivaren vill ha personalen på plats. Tvivlar på att anledningen är att jävlas med personalen. Att flexa mycket kan också skapa problem om man behöver vara tillgänglig vissa tider för klienter som i Ts fall. Här finns troligtvis mycket som inte framgår av TS inlägg, det brukar finnas två sidor. Men som sagt jag tror inte Ts kommer längre vad gäller avstängning eller hemarbete pga risk för smitta hos den arbetsgivaren. Sjukskrivning låter som mer framkomlig väg om TS inte vill vara på jobbet. 
Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid