Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 15:43:30 följande:
Nej precis, jag har sett till att mina möten hålls digitalt eller via telefon. Vi är inte en så stor arbetsplats, jag jobbar tätt i en arbetsgrupp om tio personer. De övriga har dock stora sociala kretsar där de inte anpassat sitt liv efter pandemin, varken innan eller nu. Jag har dock löst det så att jag varken fikar eller äter lunch med de övriga, just för att jag vill minimera kontakter så gott jag kan. Jag är inte utom mig av oro för att bli allvarligt sjuk, däremot är det klart att man tänker en del på det man hör och läser om att gravida riskerar att föda för tidigt. Det har gjort att jag gjort allt jag kunnat privat för att eliminera de kontakter jag normalt har, vilket gjort att jag nu bara riskerar att smittas på väg till/från, eller på, mitt arbete.
Jag har full förståelse för att jag inte har någon möjlighet att kräva hemarbete, likväl som jag förstår att min arbetsgivare inte har någon egentlig skyldighet att göra några som helst anpassningar för att underlätta tillvaron för mig eller minska risken för mig att smittas. Däremot tänker jag att ju färre jag träffar, desto bättre. Om jag skulle få ändra arbetstider till en så liten förändring som 7-16 skulle jag exempelvis bara träffa en bråkdel så många till och från jobbet. I min värld är det en minimal uppoffring för min arbetsgivare, men något som kan göra stor skillnad för mig. Jag har aldrig förväntat mig hemarbete på heltid, om än det alltid varit möjligt fram tills för några veckor sedan. Jag har bara efterfrågat möjlighet till en dialog för att både jag och arbetsgivaren ska vara nöjda. Som det är nu struntar chefen fullkomligt i att underlätta situationen för mig, fastän det inte innebär någon uppoffring för arbetsgivaren.
Jag förstår hur du menar med att inte blanda ihop riskgrupp och sjuk-delen. Jag har tänkt att det delvis går hand i hand, eftersom flexibilitet på arbetsplatsen skulle göra att jag dels skulle slippa sjukskrivning och kunna arbeta och dels att risken för att bli exponerad för smitta skulle minskas.
Ok där har du nog svaret till varför ag inte tycker att hen behöver göra mer. Du utsätts helt enkelt inte för tillräckligt stor risk för smitta på arbetet. Det är ju själva grunden till hemarbete eller avstängning. Att du tar bussen till arbetet istället för bil eller cykel är tyvärr inte arbetsgivarens problem. Även om man naturligtvis kan eftersträva en dialog. Om arbetstider t ex som du skriver, om det nu inte påverkar arbetet negativt. Tror dock inte du kommer så längre på det spåret om ag inte är samarbetsvillig. Vid sjukskrivning måste det vara tydligt varför du ev skulle kunna arbeta hemma men inte på jobbet. Om det är samma arbetsuppgifter. Att vara deltidssjukskriven kan ju annars vara ett alternativ, då kan du också anpassa arbetstiderna till ej rusningstrafik.