Inlägg från: Anonym (Danne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Danne)

Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör

Jag har kommit en bit i rekryteringsprocessen för en tjänst på SOS alarm, det gäller en tjänst som SOS-operatör, nu väntar registerutdrag från Säpo och länsstyrelsen, vad innefattar det ? Vilka uppgifter är det de kontrollerar ? Jag är inte dömd eller misstänkt för något brott, men har exempelvis skulder.. 

någon som vet ? Vid kontakt med länsstyrelsen sa de att de hämtar uppgifter från Säpo och brotts och misstanke-registret och inte KFM, men vad är det för uppgifter de hämtar in från Säpo ? 

• Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör
  • Anonym (Danne)

Ingen ?

• Anonym (Danne)

Ja här är det länsstyrelsen som tar registerkontroll hos polis och Säpo förklarade han jag pratade med.

men funderade på om skulder och sånt står med i Säpos egna register ?
    vi kommer även ha en säkerhetsintervju och det har jag haft på ett av mina andra jobb där jag fick frågor gällande mina ekonomi och umgänge. 
    han på länstyrelsen sa att de inte kollar KFM, men vet ju inte om Säpo gör det ? 

• Anonym (Danne)
    Anonym (KH) skrev 2022-02-02 07:53:25 följande:
    Exakt vad Säpo gör och har koll på är inte öppet.

KFM-skulder och dålig ekonomi kan vara ett problem.

ah misstänkte det.
    ska kontakta arbetsgivaren så de inte gå vidare i onödan när jag förmodligen ändå inte kommer passera där pga av skulderna.

• Anonym (Danne)

Ingen som jobbar som SOS-operatör som faktiskt vet exakt vilken säkerhetsklass en jobbar som där ? 

jo givetvis kommer jag vara ärlig på säkerhetsintervjun men tycker det känns onödigt att de har utdrag ( väntetid på ca 8 veckor ) och sedan kan de inte gå vidare med mig ändå , då missar de ju någon annan i rekryteringsprocessen tänker jag. 

• Anonym (Danne)
    Anonym (KH) skrev 2022-02-02 09:00:22 följande:
    Det som vet exakt vad en säkerhetsklassning innebär får inte berätta.

Det är långt ifrån säkert att skulder hos KFM gör att du inte bli godkännd.
    Fast jag tänker att ska de kolla närstående /min familj så måste de informera om detta, jag får ju skriva på en lapp om att jag godkänner en registerkoll, då borde de kunna informera om vad som ingår i en sådan. 
  • Anonym (Danne)
    SaraL77 skrev 2022-02-02 11:45:31 följande:

De kollar bara misstanke- och belastningsregistret samt i det som i folkmun kallas för säpo-registret. Det är bara för högre säkerhetsklassde befattningar (klass 2 och 1) som de även gör en sk fördjupad personutredning där de kollar på ekonomin.

Ja det låter mer rimligt för tjänsten det gäller faktiskt.
    förstår att polisen, kriminalvården och det militära har mer djupgående personutredningar..
  • Anonym (Danne)
    Anonym (Åhhh) skrev 2022-02-02 13:16:24 följande:

Önskar dig all lycka till.  Det är mitt drömjobb men jag kan tyvärr inte söka det. Har varit nere under Johannes brandstation med en brandman när jag jobbade där. Så häftigt att få se hur de (du snart?) Jobbar. 

Jasså? varför kan du inte söka ? 

• Anonym (Danne)

Jag hoppas ni har rätt och att det inte blir något hinder, då det är ett jobb jag verkligen tror skulle passa mig. 

• Anonym (Danne)

Verkar inte vara någon som har 100% koll vad som ingår i den typen av tjänst ? 

han på länstyrelsen sa i alla fall att ekonomi kollas på om det gäller en annan post /tjänst, men vet inte om han syftade till deras register eller det de begär ut av Säpo. 
    men Säpos egna register är ju till för att säkerhetsställa att jag inte utgör något hot mot riket (såsom terror, organiserad brottslighet ) 

Är dock Säpos kontroll så hemlig så vet ju inte ens arbetsgivaren vad som kollas, och då är det meningslöst att ställa frågan där med tänker jag. 

• Anonym (Danne)
    Anonym (J) skrev 2022-02-03 08:01:52 följande:
    Det handlar om integritet. Behörig person får meddelande om du är lämplig eller inte. Om det är så att de hittar något så avgör de om det är relevant för tjänsten, innan de avslöjar för behörig person, som då kan se om du förklarat detta under säkerhetsprövningsintervjun. 

Förutom att det finns olika säkerhetsklasser så har även olika kunder olika behov. Vissa fokuserar mer på ekonomi, andra på våldsbrott etc. 
    I mitt fall handlar det om omdöme, så det täcker ju i princip in allt. Fick sitta och förklara nära anhörigas ekonomi (jag hade lånat ut pengar till dem) och ena partens narkotikabruk. Jag blev "godkänd". 

ja så är det nog. 
    jag får väl se helt enkelt. 
    lite märkligt att det inte framgick vilken säkerhets-klass det gäller. 

• Anonym (Danne)
    Anonym (Weeow weeow) skrev 2022-02-03 11:11:52 följande:

Då är det inte en registerkontroll utan utdrag från brottsregistret, en helt annan sak. 

det är registerkontroll hos Säpo och länsstyrelsen ( jag fattar det som att länsstyrelsen är själva beställaren. 

jag tror Absolut att SOS-alarm kan vara säkerhetsklassat, men jag tror att det är olika säkerhetsklass på olika tjänster, jag har ju sökt som operatör där.
    sist jag hade säkerhetsintervju var när jag skulle jobba på en avdelning med dömda personer, då gjorde vi intervju samt drogtest, men inget registerutrag mer än det vanliga ?brotts och misstankeregistret ? som en själv oftast beställer och lämnar förseglat till arbetsgivaren. 

• Anonym (Danne)
    Anonym (Säpo) skrev 2022-02-03 11:44:38 följande:

Såhär står det på en sos-operatörs-tjänst annons:

Grundkrav för att ansökan skall behandlas är:
    Behärskar det svenska språket i tal och skrift med goda kunskaper i engelska, då språken används dagligen i ditt arbete
    Har möjlighet att arbeta 12 timmars pass under både dag och natt
    Väldigt god datorvana
    Ostraffad
    Ordnad privatekonomi

Stod det inget mer i annonsen?

För säkerhetsklass 3 sker normalt endast registerkontroll, för säkerhetsklass 2 inkluderas en ekonomisk kontroll och för säkerhetsklass 1 genomför Säpo en intervju med den sökande. (Wikipedia)

Där ser man .
    nej jag sökte via deras hemsida och där stod inget sådant i annonsen, men står det så i deras andra annonser så är det ju sådant som kollas.
    lite märkligt att han lag pratade med på länsstyrelsen sa att det inte gjordes, men då är det väl Säpo som kollar ekonomin helt enkelt. 
Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör