• Anonym (Danne)

Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör

Jag har kommit en bit i rekryteringsprocessen för en tjänst på SOS alarm, det gäller en tjänst som SOS-operatör, nu väntar registerutdrag från Säpo och länsstyrelsen, vad innefattar det ? Vilka uppgifter är det de kontrollerar ? Jag är inte dömd eller misstänkt för något brott, men har exempelvis skulder.. 

någon som vet ? Vid kontakt med länsstyrelsen sa de att de hämtar uppgifter från Säpo och brotts och misstanke-registret och inte KFM, men vad är det för uppgifter de hämtar in från Säpo ? 

• Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör
  • Anonym (Danne)

Ingen ?

• Anonym (Weeow weeow)

Det beror lite på vilken nivå du ska kontrolleras för. 

Säpo står för den löpande registerkontrollen, det är en pågående kontroll så länge du har kvar den tjänst som registerkontrollen gäller. Skulle du alltså dyka upp i något av registren du själv nämner under din anställning så "plingar" det till i din arbetsgivares register. 

• Anonym (KH)

Ej öppet 
    Kan röra sig saker som ekonomi, resor, brottsmisstanke, närstående, nätvanor

Kan du tex bli utsatt för påtryckningar, mutor

• Anonym (Weeow weeow)

Det är alltså  så att säpo är de som sköter registerkontrollerna, det är inga särskilda register hos dem som kollas. De är sammanhållande för alla registerkörningar. 

• Connu

Säpo kollar om du är del i nägot av deras register över personer som kan vara farliga mot riket, terrorister etc.

Skulder är ej med på registerutdrag eller säpos, ingen har koll på de förutom Kronofogden och det är endast ifall du kommit till kronofogden. Men kronofogden är inte heller del av registerutdrag eller säpo.

So, no worries.

/Fått ge både registerutdrag o haft säpo undersökningar då jag arbetat inom militär industrin

• Anonym (Säpo)

Registerutdrag och säkerhetskontroll fick jag när jag skulle jobba inom försvaret av den enkla anledningen att de hur känslig man är för ev mutor. I mitt fall skulle jag inte få jobbet om jag hade skulder, (de kollade även min närmsta omgivning/familj)  men det finns tre olika säkerhetsklasser, så gissar att alla inte är lika omfattande. 

• Anonym (Danne)

Ja här är det länsstyrelsen som tar registerkontroll hos polis och Säpo förklarade han jag pratade med.

men funderade på om skulder och sånt står med i Säpos egna register ?
    vi kommer även ha en säkerhetsintervju och det har jag haft på ett av mina andra jobb där jag fick frågor gällande mina ekonomi och umgänge. 
    han på länstyrelsen sa att de inte kollar KFM, men vet ju inte om Säpo gör det ? 

• Anonym (KH)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-02 07:51:10 följande:

Ja här är det länsstyrelsen som tar registerkontroll hos polis och Säpo förklarade han jag pratade med.

men funderade på om skulder och sånt står med i Säpos egna register ?
    vi kommer även ha en säkerhetsintervju och det har jag haft på ett av mina andra jobb där jag fick frågor gällande mina ekonomi och umgänge. 
    han på länstyrelsen sa att de inte kollar KFM, men vet ju inte om Säpo gör det ? 

Exakt vad Säpo gör och har koll på är inte öppet.

KFM-skulder och dålig ekonomi kan vara ett problem.
  • Anonym (Danne)
    Anonym (KH) skrev 2022-02-02 07:53:25 följande:
    Exakt vad Säpo gör och har koll på är inte öppet.

KFM-skulder och dålig ekonomi kan vara ett problem.

ah misstänkte det.
    ska kontakta arbetsgivaren så de inte gå vidare i onödan när jag förmodligen ändå inte kommer passera där pga av skulderna.

• Anonym (KH)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-02 08:15:13 följande:

ah misstänkte det.
    ska kontakta arbetsgivaren så de inte gå vidare i onödan när jag förmodligen ändå inte kommer passera där pga av skulderna.

Varför det? Låt processen ha sin gång. Vem vet vad det kommer landa i. Låt arbetsgivaren bestämma om du får jobbet eller inte.
Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör