Inlägg från: Anonym (KH) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KH)

Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör

Ej öppet 
    Kan röra sig saker som ekonomi, resor, brottsmisstanke, närstående, nätvanor

Kan du tex bli utsatt för påtryckningar, mutor

• Anonym (KH)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-02 07:51:10 följande:

Ja här är det länsstyrelsen som tar registerkontroll hos polis och Säpo förklarade han jag pratade med.

men funderade på om skulder och sånt står med i Säpos egna register ?
    vi kommer även ha en säkerhetsintervju och det har jag haft på ett av mina andra jobb där jag fick frågor gällande mina ekonomi och umgänge. 
    han på länstyrelsen sa att de inte kollar KFM, men vet ju inte om Säpo gör det ? 

Exakt vad Säpo gör och har koll på är inte öppet.

KFM-skulder och dålig ekonomi kan vara ett problem.
  • Anonym (KH)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-02 08:15:13 följande:

ah misstänkte det.
    ska kontakta arbetsgivaren så de inte gå vidare i onödan när jag förmodligen ändå inte kommer passera där pga av skulderna.

Varför det? Låt processen ha sin gång. Vem vet vad det kommer landa i. Låt arbetsgivaren bestämma om du får jobbet eller inte.
  • Anonym (KH)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-02 08:56:27 följande:

Ingen som jobbar som SOS-operatör som faktiskt vet exakt vilken säkerhetsklass en jobbar som där ? 

jo givetvis kommer jag vara ärlig på säkerhetsintervjun men tycker det känns onödigt att de har utdrag ( väntetid på ca 8 veckor ) och sedan kan de inte gå vidare med mig ändå , då missar de ju någon annan i rekryteringsprocessen tänker jag. 

Det som vet exakt vad en säkerhetsklassning innebär får inte berätta.

Det är långt ifrån säkert att skulder hos KFM gör att du inte bli godkännd.
  • Anonym (KH)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-02 09:04:34 följande:
    Fast jag tänker att ska de kolla närstående /min familj så måste de informera om detta, jag får ju skriva på en lapp om att jag godkänner en registerkoll, då borde de kunna informera om vad som ingår i en sådan. 
    Nej, de informerar inte vad som ingår i en registerkoll.

Ja, det är en svart hål som spottar ut ja eller nej utan motivering.
  • Anonym (KH)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-03 06:50:51 följande:

Verkar inte vara någon som har 100% koll vad som ingår i den typen av tjänst ? 

han på länstyrelsen sa i alla fall att ekonomi kollas på om det gäller en annan post /tjänst, men vet inte om han syftade till deras register eller det de begär ut av Säpo. 
    men Säpos egna register är ju till för att säkerhetsställa att jag inte utgör något hot mot riket (såsom terror, organiserad brottslighet ) 

Är dock Säpos kontroll så hemlig så vet ju inte ens arbetsgivaren vad som kollas, och då är det meningslöst att ställa frågan där med tänker jag. 

Just nu är det inte mycket du kan göra. Bara ta det lugnt, avvakta och se vad som händer.

Kanske blir det ja, kanske nej. Inget någon här kan svara på.
Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör