Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör
Ej öppet
Kan röra sig saker som ekonomi, resor, brottsmisstanke, närstående, nätvanor
Kan du tex bli utsatt för påtryckningar, mutor
Ej öppet
Kan röra sig saker som ekonomi, resor, brottsmisstanke, närstående, nätvanor
Kan du tex bli utsatt för påtryckningar, mutor
Ja här är det länsstyrelsen som tar registerkontroll hos polis och Säpo förklarade han jag pratade med.
men funderade på om skulder och sånt står med i Säpos egna register ?
vi kommer även ha en säkerhetsintervju och det har jag haft på ett av mina andra jobb där jag fick frågor gällande mina ekonomi och umgänge.
han på länstyrelsen sa att de inte kollar KFM, men vet ju inte om Säpo gör det ?
ah misstänkte det.
ska kontakta arbetsgivaren så de inte gå vidare i onödan när jag förmodligen ändå inte kommer passera där pga av skulderna.
Ingen som jobbar som SOS-operatör som faktiskt vet exakt vilken säkerhetsklass en jobbar som där ?
jo givetvis kommer jag vara ärlig på säkerhetsintervjun men tycker det känns onödigt att de har utdrag ( väntetid på ca 8 veckor ) och sedan kan de inte gå vidare med mig ändå , då missar de ju någon annan i rekryteringsprocessen tänker jag.
Verkar inte vara någon som har 100% koll vad som ingår i den typen av tjänst ?
han på länstyrelsen sa i alla fall att ekonomi kollas på om det gäller en annan post /tjänst, men vet inte om han syftade till deras register eller det de begär ut av Säpo.
men Säpos egna register är ju till för att säkerhetsställa att jag inte utgör något hot mot riket (såsom terror, organiserad brottslighet )
Är dock Säpos kontroll så hemlig så vet ju inte ens arbetsgivaren vad som kollas, och då är det meningslöst att ställa frågan där med tänker jag.