Inlägg från: Anonym (Säpo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Säpo)

Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör

Registerutdrag och säkerhetskontroll fick jag när jag skulle jobba inom försvaret av den enkla anledningen att de hur känslig man är för ev mutor. I mitt fall skulle jag inte få jobbet om jag hade skulder, (de kollade även min närmsta omgivning/familj)  men det finns tre olika säkerhetsklasser, så gissar att alla inte är lika omfattande. 

• Anonym (Säpo)
    Anonym (....) skrev 2022-02-02 23:37:06 följande:
    Nej, det finns knappt register hos den arbetsgivaren som ts säker jobb på som plingar till om tsndrar på sig en eventuellt skuld eller annat som kan hamna i ett register. Kontrollen görs en gång, vid anställning. Jag är mer insatt än dig i hur man gör vid anställningar inom SOS. 
    Det är skillnad om man jobbar på tex en skolà där en arbetsgivare ber dig lämna en registerkontroll som ett fysiskt papper och när man har säkerhetsklassning.
    Se nedan från transportstyrelswn för säkerhetsklassbingar.

Utfall vid registerkontroll

Registerkontrollen pågår så länge som personen innehar en befattning i säkerhetsklass. Vid utfall i samband med registerkontroll kommer Transportstyrelsen meddelas om detta och ta kontakt med verksamhetsutövaren.

Upphörande av registerkontroll

Det är viktigt att verksamhetsutövaren anmäler om en person inte längre ska ha en säkerhetsklassad befattning, detta för att registerkontrollen ska upphöra. Vid avanmälan ska Säkerhetspolisens blankett för upphörande av registerkontroll användas och skickas till Transportstyrelsen. Länk till blanketten finner du under relaterad information.

• Anonym (Säpo)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-03 10:38:41 följande:

ja så är det nog. 
    jag får väl se helt enkelt. 
    lite märkligt att det inte framgick vilken säkerhets-klass det gäller. 

SOS Alarm genomför säkerhetsprövning med registerkontroll på sin personal enligt kraven ur säkerhetsskyddslag (2018:585). Även en kontroll enligt Lag (1974:191) om bevakningsföretag utförs och är aktiv under anställningsperioden. Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning. (Deras egen hemsida)
  • Anonym (Säpo)

Såhär står det på en sos-operatörs-tjänst annons:

Grundkrav för att ansökan skall behandlas är:
    Behärskar det svenska språket i tal och skrift med goda kunskaper i engelska, då språken används dagligen i ditt arbete
    Har möjlighet att arbeta 12 timmars pass under både dag och natt
    Väldigt god datorvana
    Ostraffad
    Ordnad privatekonomi

Stod det inget mer i annonsen?

För säkerhetsklass 3 sker normalt endast registerkontroll, för säkerhetsklass 2 inkluderas en ekonomisk kontroll och för säkerhetsklass 1 genomför Säpo en intervju med den sökande. (Wikipedia)

• Anonym (Säpo)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-03 11:48:31 följande:
    Där ser man .
    nej jag sökte via deras hemsida och där stod inget sådant i annonsen, men står det så i deras andra annonser så är det ju sådant som kollas.
    lite märkligt att han lag pratade med på länsstyrelsen sa att det inte gjordes, men då är det väl Säpo som kollar ekonomin helt enkelt. 
    Jag tror inte det gör någon kontroll hos KFM utan de frågar isf dig om din ekonomi så får du berätta. 
Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör