Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör

Jag jobbar med säkerhetsprövningar. Däremot jobbar jag inte på SÄPO så jag vet inga detaljer om vad de kollar på. Jag har inte ens fått se min egen registerkontroll. Har själv blivit säkerhetsprövad minst fyra gånger, på högsta nivå. 

Intervjun görs delvis för att du har rätt att få yttra dig om det som eventuellt syns i registerkontrollen. Om du exempelvis har ett syskon som sitter i fängelse nämner du det. Annars kan det verka märkligt att du inte sa något om det. Man blir absolut godkänd om det skulle vara så att någon i familjen är kriminell, MEN om min man är kriminell och jag väljer att stanna så kan det bli problem.

Angående skulder så beror det på vad man jobbar med. I vissa tjänster helt omöjligt. Men man ska helst inte vara i en ekonomiskt utsatt situation. Har du skulder hos KF men betalar av utan större konstigheter så kan det absolut gå ändå. Mycket handlar om hur, när och varför. Är det en jättegammal skuld från när du var ung och dum är det exempelvis inte lika hemskt som om du drar på dig nya mindre skulder konstant. Handlar om omdöme. 

• Anonym (J)

Utdrag från belastningsregistret: Får man av polisen och lämnar till arbetsgivaren vid anställningsstart och i vissa fall ett nytt varje år.
    Registerkontroll: Ligger aktiv. Gör man något dumt hör SÄPO av sig till behörig person på arbetsplatsen (om det är relevant). 

• Anonym (J)
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-03 06:50:51 följande:

Verkar inte vara någon som har 100% koll vad som ingår i den typen av tjänst ? 

han på länstyrelsen sa i alla fall att ekonomi kollas på om det gäller en annan post /tjänst, men vet inte om han syftade till deras register eller det de begär ut av Säpo. 
    men Säpos egna register är ju till för att säkerhetsställa att jag inte utgör något hot mot riket (såsom terror, organiserad brottslighet ) 

Är dock Säpos kontroll så hemlig så vet ju inte ens arbetsgivaren vad som kollas, och då är det meningslöst att ställa frågan där med tänker jag. 

Det handlar om integritet. Behörig person får meddelande om du är lämplig eller inte. Om det är så att de hittar något så avgör de om det är relevant för tjänsten, innan de avslöjar för behörig person, som då kan se om du förklarat detta under säkerhetsprövningsintervjun. 

Förutom att det finns olika säkerhetsklasser så har även olika kunder olika behov. Vissa fokuserar mer på ekonomi, andra på våldsbrott etc. 
    I mitt fall handlar det om omdöme, så det täcker ju i princip in allt. Fick sitta och förklara nära anhörigas ekonomi (jag hade lånat ut pengar till dem) och ena partens narkotikabruk. Jag blev "godkänd". 
Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör