Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Underhåll

AndreaBD skrev 2022-02-03 12:57:39 följande:
    Visst, men jag utgick ju ifrån situationen i Sverige. TS bor väl i Sverige? Och här är det bara omkring 1200,- kr.
    Höjt till 1500 upp till en viss ålder och sedan 1800 har jag för mig
  • sextiotalist
    Visst, men jag utgick ju ifrån situationen i Sverige. TS bor väl i Sverige? Och här är det bara omkring 1200,- kr.
    Högre än så, 1600 om barnet är yngre, sedan 1800
  • sextiotalist
    Rättar mig än en gång
    1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 11 år
    1 823 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 15 år
    2 223 kronor per månad från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år.
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-03 14:10:30 följande:
    Du nämner barnets egna val? detta har inget med saken o göra , barnet valde inte föräldrar, inte heller att födas.

Underhåll handlar om barnets rättighet till ett bra liv.

Låt ta ett exempel, när ni bodde ihop så hade barnet en livsstandard, denna livsstandard var förknippat med er inkomst och eran gemensamma levnadsstandard, bar för att ni skiljer er så ska inte barnet behöva lida, inte heller för att barnet väljer vart barnet vill leva, som hos ena förälder.

Underhåll är alltså ett minimum belopp 2223 kr plus barnbidrag när barnet är 15 år. 1823kr innan 15 år, man kan även förlänga så länge barnet går i skola ca 20 års ålder så måste man betala underhåll.

Vad tingsrätten gör är att titta hur barnets levnadsstandard varit, man tittar på taxerad års inkomst, finns det utrymme för mer i underhåll så kommer du med största sannolikhet åka på högre underhåll.
    Man tittar inte att ni köpt en nytt hus har fått höga boendekostnader.
    Fast detta att behålla samma standard i båda hemmen efter en separation är en utopi. För utgifterna blir högre när man själv bär kostnaderna. Dessutom är det bådas föräldrars inkomst som ska vägas in. 
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-03 16:25:41 följande:
    Jag betalar underhåll för två barn, jag träffar dom vv helg. Avdrag för egen försörjning är 120000 kr, hur jag bor eller vilka månadskostnader jag har beräknas inte, Man följer bara taxerad inkomst från skatteverket.
    Viken inkomst mitt ex har tars inte heller i beräkning, och jag får inte ta del av hennes inkomst.
    Skulle mitt ex gått till rätten har hon med andra ord rätt till högre underhåll år 2020 där FK kom fram till 6735 kr per barn o månad, vad tingsrätten hade dömt skulle hamna mitt i mellan ca 4000 kr per barn o månad, men nu kan ni se skillnad på ett år med mycket låg inkomst, och en år med normal inkomst. 2019 var jag ledig och byggde mitt egna hus, varav låg inkomst. 
    -
    Så här räknar FK ut underhåll och allt som står på deras sida stämmer inte med verkligheten.
    -

Beslut 2019
    Inkomst av tjänst                           257968 kronor
    Avdrag egenförsörjning               -120000 kronor       
    Resterande inkomst                    =137968 kronor
    -
    Uträkning av belopp den som har 2 barn 11,50% av sin resterande inkomst, för varje barn som får underhållsstöd .

11.50 * 137968
    -------------------------  = 15866 kronor per år och barn( 1322 kr per barn o månad)
         100  
    -
    År 2020 Taxerad inkomst beräknad till 822853 kronor- 120000 kr egenförsörjning.
    -
    11.50 * 702853
    ---------------------  =   80828 kronor per år och barn.
          100                    ( 6735 kronor per månad och barn.)
    -
    Beloppet du ska betala blir aldrig högre än vad underhållstödet som försäkringskassan betalar ut.
    Bestämmelser som beslutet grundas på
    Det här beslutet grundas på 19 kap. 11-17, 26 och 27 socialförsäkringsbalken 
    Hade du gått till tingsrätten så hade dina faktiska boendekostnader räknats in och man tagit hänsyn till den andra förälderns inkomst.
    Jag vet att det är exakt samma regler som när sambon separerade. 
    Hans ex gick till tingsrätten och hennes krav halverades. Just för att hans ex och hennes ombud nte tagit hänsyn till det jag nämnde innan utan räknade på ditt sätt.
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-04 11:49:41 följande:
    Faktiska kostnader beräknas inte på det sättet, vad du menar är att jag kan belåna mig högt på boende, köpa ny bil osv så får jag höga omkostnader och kan slippa betala underhåll?

Jag är enskild företagare, vill jag att FK ska betala mitt underhåll så utelämnar jag vissa avdrag och återinför dom ett/ två år senare få på så sätt en mycket låg taxerad inkomst det året, då går FK in och betalar fullt underhåll, men jag blir inte återbetalningsskyldig efter som låg inkomst inte är ett uppskov. Kan förklara att jag vet att gränsen ligger vid ca176000 kr för taxerad årsinkomst att slippa undan underhåll vissa år.
    Sambon fick beslut via tingsrätten. Regelverket ser likadant ut. Han fick redan då avdrag för mer än 12000. Boende etc 
    Hans ex ville ha det dubbla, men det höll inte i tingsrätten. De halverade (sambon hade inget eget ombud)
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-04 13:54:54 följande:
    Du har svaret i ditt egna svar.
    Dubba underhållet, det blev reglerat till normalt underhåll, dvs till 1823 kr.

Svarande hade inte den taxerade inkomsten som kärande yrkade för.
    Svaret ligger i dessa 12000 kr du berättar om, detta motsvarar nästan avdrag för egen försörjning på 120000 kr per år, diff 24k per år bara före skatt.(dvs på bruttolön)
    Jo det visste hon om men hennes ombud ansåg att hennes låga boendekostnad skulle man inte ta hänsyn till. Inte heller sambons höga boendekostnad. 
    Detta var för över 20 år sedan, men regelverket ser exakt likadant ut.
    Hans hyra var på 6000. De tog ingen schablon Utan tittade på inkomst, boendekostnad, utgifter för att ha en inkomst och egna kostnader
    När vi fick vår son så räknades han in också (underhållet skulle formellt sjunka med ett par hundra, men sambon hade fått driva det till tingsrätten för att få igenom detta, vilket han inte tyckte det var värt.
    Har för mig att schablonavdraget som fk hade då var lägre och då från bruttoinkomsten.
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-04 14:47:02 följande:
    Nu har du förklarat även ökat behov av egenförsörjning, sambon fick ett barn till, det menas att hon har ännu en försörjnings plikt till ett barn till.

Samt för 20 år sedan hade vi inte så stora inkomstskillnader som idag, att ha en lön på 40-60k per månad har många, samt många har lön 24-34k månaden.
    Skillnaderna är i princip det dubbla i lön, vi kan se detta på bostadsmarknaden, inflation osv, för 20 år sedan kunde du belåna din bostad  till 100% på 10 år, bostaden dubbla sitt värde, man kan ha amorteringsfritt lån då belåning ligger under 50% , räntor extremt låga. idag kan inte många köpa sin bostad på samma sätt.
    Därför går man även in och tittar på förmögenhet , dvs du kan ha belånat bostaden för att placera pengar som gett stor avkastning sista tio åren på belånade pengar, denna avkastning blev ännu större nu under pandemin när börsen blev uppblåst via bidrag. Nu gör man inte bedömningen av egen försörjning på samma sätt, man kan inte köpa en bostad, välja att man får en boendekostnad på 16-20k månaden och tro den ska påverka underhållet.
    Fast det var två år senare 
Svar på tråden Underhåll