• Anonym (Trött)

Underhåll

Nu har mitt barn valt att bo hos den andra föräldern mer så hen är hos oss varannan helg istället för dom tidigare varannan vecka, barnet är ca. 13 år och man bör lyssna på det.
    Det finns kanske inte så mycket val men den andra föräldern har flera andra barn så boendet hade inte förändrats om hen hade bott heltid hos mig, samma hos oss då jag har flera bonusar så huset är lika stort och lika stora räkningar ska dras varje månad. Enligt mig är det skillnad på eget val att man inte vill ta hand om sitt barn än att bli tvingad till varannan helg, nu ska jag betala fullt underhåll trotts att skillnaden mot innan är ca. 9 dgr per månad, barnet har inga fritidsintressen och det är bara hos oss barnet har nya kläder. Jag kanske är dum i huvudet men varför ska jag betala för allt hela månaden när det handlar om 9 dgr med mat och extra tvål ungefär. Pengarna är lite sak samma mest att de inte knappt kommer gå till mitt barn. 

• Svar på tråden Underhåll
  • Anonym (Lagen)

För att så är grundregelverket. Du kan ta det till domstol om du vill få till en ändring eller göra en frivillig övrrenskommelse med den andra föräldern

• olof 45

Förstår din frustration - men det borde även den andre föräldern göra. Varför inte ta upp det till diskussion?

Vad jag vet finns det också något som heter umgängesavdrag eller liknande som handlar om att underhållet minskar beroende på just hur mycket man har barnen hos sig? Någon som kan mer om detta i detalj?

• olof 45

Du kan också klargöra att om den andra föräldern vill ha underhållet (för hela månaden) så är det sedan den föräldern som ska täcka barnens behov för hela månaden - busskort, fickpengar, kläder osv. Så då ska du itne köpa nya kläder - bara säg till barnet att du gett pengar till nya kläder till mamman/pappan

• Anonym (Lagar och regler)

Det finns ett tydligt regelverk kring detta, varför skulle det gälla alla andra föräldrar utom just dig?

• Anonym (T)

Det spelar ingen roll vad du tycker. Den förälder som har barnet boende hos sig minst, oavsett anledning, är skyldig att betala underhåll. Det är liksom punkt slut där och bara att acceptera. Hur mycket du ska betala får ni komma överens om själva sinsemellan. Kan ni inte komma överens är det minsta du ska betala 1823 kr/månad innan avdrag för dina dagar. Har du barnet minst 5 dygn i rad eller minst 6 dagar i månaden får du göra avdrag på 1/40-del av hela underhållet per dag (1823/40=45,6 kr avdrag per dygn barnet är hos dig). Med varannan helg lär du väl dock oftast inte komma upp i minsta antal dagar som krävs för avdrag och kommer därför inte får göra avdrag de månaderna.

• Anonym (Underhållspappa)

Kommer barnet på fredagen och åker till pappan på måndagen så kommer man upp i umgängesavdraget, det räknas på antal nätter man har barnet har jag för mig

• Anonym (Trött)

Tack för era svar! Jo jag förstår mycket väl att jag inte har något val men jag vill nog mest försöka bearbeta det lite då det känns som en felaktig regel som kanske är lite för enkel då det mer om något handlar om barnet och man kanske bör redovisa vad man spenderar pengarna på, sen betalar jag exempelvis försäkring, mobil, månadspeng och kör barnet fram och tillbaka så ja det lär komma lite motkrav där jag varit för snäll tidigare om man inte kan komma överens om något bättre. Men ja grundsumma - försäkring - månadspeng - mobilbonumang - om jag kan göra avdrag för umgänge. Sen har vi inget skrivet om att vi har annat än varannan vecka, men vill inte tvinga barnet även om det känns som det är manipulerat, det är nog bara att acceptera och köpa läget.

• Anonym (111)

Du betalar inte "allt" för hela månaden. Du betalar för halva och den andra föräldern betalar för andra halvan. 
    Om du inte är nöjd behöver du nå fram till ditt ex om detta, så att ni kan räkna på ett annat sätt. Det är fullt tillåtet att göra på annat sätt om man kommer överens. Annars är det det uträknade underhållet på FK hemsida som gäller. 

• Anonym (111)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-02 09:43:12 följande:

Tack för era svar! Jo jag förstår mycket väl att jag inte har något val men jag vill nog mest försöka bearbeta det lite då det känns som en felaktig regel som kanske är lite för enkel då det mer om något handlar om barnet och man kanske bör redovisa vad man spenderar pengarna på, sen betalar jag exempelvis försäkring, mobil, månadspeng och kör barnet fram och tillbaka så ja det lär komma lite motkrav där jag varit för snäll tidigare om man inte kan komma överens om något bättre. Men ja grundsumma - försäkring - månadspeng - mobilbonumang - om jag kan göra avdrag för umgänge. Sen har vi inget skrivet om att vi har annat än varannan vecka, men vill inte tvinga barnet även om det känns som det är manipulerat, det är nog bara att acceptera och köpa läget.

Men allt sånt ska då givetvis den andra föräldern hantera, eftersom du betalar underhåll. 
    Om den förälder inte vill göra det, då kanske du kan dela med att du fortsätter sköta detta men ska då givetvis inte betala helt underhåll också. 
  • Drottningen1970

Varför skulle du INTE försörja ditt barn tänker jag.

Ja du är nog lite dum i huvudet som inte fattar att det kostar mer om man har barnet i princip heltid.

Svar på tråden Underhåll