• Anonym (Trött)

Underhåll

Nu har mitt barn valt att bo hos den andra föräldern mer så hen är hos oss varannan helg istället för dom tidigare varannan vecka, barnet är ca. 13 år och man bör lyssna på det.
    Det finns kanske inte så mycket val men den andra föräldern har flera andra barn så boendet hade inte förändrats om hen hade bott heltid hos mig, samma hos oss då jag har flera bonusar så huset är lika stort och lika stora räkningar ska dras varje månad. Enligt mig är det skillnad på eget val att man inte vill ta hand om sitt barn än att bli tvingad till varannan helg, nu ska jag betala fullt underhåll trotts att skillnaden mot innan är ca. 9 dgr per månad, barnet har inga fritidsintressen och det är bara hos oss barnet har nya kläder. Jag kanske är dum i huvudet men varför ska jag betala för allt hela månaden när det handlar om 9 dgr med mat och extra tvål ungefär. Pengarna är lite sak samma mest att de inte knappt kommer gå till mitt barn. 

• Svar på tråden Underhåll
  • Anonym (Trött)
    Drottningen1970 skrev 2022-02-02 10:06:56 följande:

Varför skulle du INTE försörja ditt barn tänker jag.

Ja du är nog lite dum i huvudet som inte fattar att det kostar mer om man har barnet i princip heltid.

Jo har betalat mer än hälften tänker jag i alla år, nu ska jag betala mer än hälften tänker du?
  • Anonym (der)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-02 10:09:59 följande:
    Jo har betalat mer än hälften tänker jag i alla år, nu ska jag betala mer än hälften tänker du?
    Det där får du ju tänka tillsammans med den andra vårdnadshavaren, inte med någon person på FL som inte har nån som helst bakgrundsinformation.

Om du anser att du tidigare betalt för mycket - varför har du inte tidigare reglerat det? Om du nu tycker att du ska betala för mycket - vad som hänt tidigare har ju egentligen ingen bäring om du inte tagit upp det tidigare, och ja, det är rimligt att betala mer när ett barn går från halvtid till varannan helg i boende. 
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-02 10:09:59 följande:
    Sluta då att betala frivilliga saker som månadspeng, försäkring och mobil. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (der) skrev 2022-02-02 10:12:43 följande:
    Det där får du ju tänka tillsammans med den andra vårdnadshavaren, inte med någon person på FL som inte har nån som helst bakgrundsinformation.

Om du anser att du tidigare betalt för mycket - varför har du inte tidigare reglerat det? Om du nu tycker att du ska betala för mycket - vad som hänt tidigare har ju egentligen ingen bäring om du inte tagit upp det tidigare, och ja, det är rimligt att betala mer när ett barn går från halvtid till varannan helg i boende. 
    Jo så är det, får väl se vad den återkommer med. Säger inte att jag inte ska betala, säger att det är skillnad på situation. Ensamstående mamma med ett barn behöver ett visst boende som kostar x mycket, maten kostar mer då hon kanske lägger ner mer när barnet är hemma. En 4 barns mamma lagar ändå mat och köper storpack och lagar ekonomiskt, har ett hus de köpt billigt, kommer aldrig flytta, kostnaden per barn är olika om man har 1 eller 15 och om man är 2 vuxna i ett hushåll och den som inte är bio tjänar massa men den som är bio har valt att ligga på soffan. Men jag har uppenbarligen fel i hur jag tänker så jag får ge mig.
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-02 10:24:01 följande:
    Jo så är det, får väl se vad den återkommer med. Säger inte att jag inte ska betala, säger att det är skillnad på situation. Ensamstående mamma med ett barn behöver ett visst boende som kostar x mycket, maten kostar mer då hon kanske lägger ner mer när barnet är hemma. En 4 barns mamma lagar ändå mat och köper storpack och lagar ekonomiskt, har ett hus de köpt billigt, kommer aldrig flytta, kostnaden per barn är olika om man har 1 eller 15 och om man är 2 vuxna i ett hushåll och den som inte är bio tjänar massa men den som är bio har valt att ligga på soffan. Men jag har uppenbarligen fel i hur jag tänker så jag får ge mig.
    Du tänker nödvändigtvis inte fel. Men det finns en grundregel för att förenkla processen som funkar hyfsat i de flesta fall. 

Tycker du att det är fel kan du få saken prövad i domstol. Där det mycket väl kan visa sig att i just ert fall är grundreglen fel och du har rätt.
  • Anonym (der)
    Jag hoppas att ni inte låter barnet känna av den här ekonomiska diskussionen, det är lätt som barn att känna sig som en börda om föräldrarna bråkar om vad barnet kostar och vem som ska behöva betala. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (der) skrev 2022-02-02 10:28:18 följande:
    Jag hoppas att ni inte låter barnet känna av den här ekonomiska diskussionen, det är lätt som barn att känna sig som en börda om föräldrarna bråkar om vad barnet kostar och vem som ska behöva betala. 
    Nej det har jag inte gjort, dock blir det kärvare ekonomiskt vilket kommer märkas så det kommer dras in på vissa typer av aktiviteteroch mer sånt som inte kostar, inte mer än att man får vara tydlig med att vissa saker kommer få göras hos den andra föräldern som frisör osv eftersom vi inte hinner på en helg.
  • Anonym (Lagar och regler)
    Det är väl inte helt fel, du kan få det prövat som någon skrev. Har mamman mycket starkare ekonomi så är det ju rimligt att hon betalar mer och du mindre. Kolla på FK. Dom har någon sorts räknesnurra för det där.

Men på ett generellt plan så är alltid halva föräldraansvaret för barnets försörjning ditt. Antingen genom boende, eller genom att betala.
  • Q71

Jag har en överenskommelse med mitt ex där han betalar 2 000 kr/månaden. Då står jag för i princip allt - mobil, försäkringar, mat och hygien (går en del pengar till två tonårstjejer). Nu är mina barn rätt stora men jag har ju huvudansvaret för dem med allt vad det innebär. Behöver en stor lägenhet för att vi ska bo bra och har all kontakt när det gäller vård, skola mm. 

Själv tycker jag att det är en rätt billig peng ... Men jag skulle för allt i livet inte vilja ha det annorlunda. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-02 09:43:12 följande:

Tack för era svar! Jo jag förstår mycket väl att jag inte har något val men jag vill nog mest försöka bearbeta det lite då det känns som en felaktig regel som kanske är lite för enkel då det mer om något handlar om barnet och man kanske bör redovisa vad man spenderar pengarna på, sen betalar jag exempelvis försäkring, mobil, månadspeng och kör barnet fram och tillbaka så ja det lär komma lite motkrav där jag varit för snäll tidigare om man inte kan komma överens om något bättre. Men ja grundsumma - försäkring - månadspeng - mobilbonumang - om jag kan göra avdrag för umgänge. Sen har vi inget skrivet om att vi har annat än varannan vecka, men vill inte tvinga barnet även om det känns som det är manipulerat, det är nog bara att acceptera och köpa läget.

Betalar du underhåll är du rent krasst inte skyldig att betala mer för barnet än omkostnader vid umgänge (något som ju inte heller är påtvingad att ha). 

Det kommer aldrig bli 100% rättvist för alla barn/föräldrar  Jag har ett barn som har bott heltid hos mig utan umgänge med andra föräldern. Andra föräldern betalar ju samma i underhåll som den som har barnet v/h (vid underhållsstöd). Men det är ju svårt att ha någon annan lösning (förutom frivilliga) då det skulle bli väl komplicerat.  Nåt form av system måste man ju ha, det kan aldrig slå exakt lika på alla situationer. 
Svar på tråden Underhåll