• Anonym (Trött)

Underhåll

Nu har mitt barn valt att bo hos den andra föräldern mer så hen är hos oss varannan helg istället för dom tidigare varannan vecka, barnet är ca. 13 år och man bör lyssna på det.
    Det finns kanske inte så mycket val men den andra föräldern har flera andra barn så boendet hade inte förändrats om hen hade bott heltid hos mig, samma hos oss då jag har flera bonusar så huset är lika stort och lika stora räkningar ska dras varje månad. Enligt mig är det skillnad på eget val att man inte vill ta hand om sitt barn än att bli tvingad till varannan helg, nu ska jag betala fullt underhåll trotts att skillnaden mot innan är ca. 9 dgr per månad, barnet har inga fritidsintressen och det är bara hos oss barnet har nya kläder. Jag kanske är dum i huvudet men varför ska jag betala för allt hela månaden när det handlar om 9 dgr med mat och extra tvål ungefär. Pengarna är lite sak samma mest att de inte knappt kommer gå till mitt barn. 

• Svar på tråden Underhåll
  • Anonym (Biobonus)

Jag förstår att det känns tufft , framför allt när man känner att det handlar om att barnet blivit mer eller mindre manipulerad till det här valet … men lagen är som den är o bor barnet mindre hos en förälder än hos den andra så ska underhåll betalas ut…
    om skillnaden..
    Jag har själv tonåringar o vet att de kostar, jag har även bonusbarn…o tro mig..jag ser skillnad på hur mycket mat som går åt den veckan vi bara har mina tonåringar hemma ( mina bor på heltid o bonusarna vv) ..o då köper jag ju storpack o på kollar erbjudanden etc… 
    tvål o schampo går det också åt markant mer…o varmvatten ..tonåringar kan duscha länge  
    så visst behövs underhållet när barnen bor heltid… 

SEN behöver du prata med den andre föräldern om att hen måste ta över kostnader för månadspeng ,mobil o ,majoriteten av  kläder  ( försäkring också om det inte är så att du misstänker att den inte kommer betalas..då hade jag fortsatt betala den för barnets skull ) saker DU stått för idag men som du inte längre kan göra när du betalar uh…   
    Du får också tala om för barnet att det är den andre föräldern som ska betala detta om barnet frågar efter det..med hänvisning till att nu när barnet bor där mer betalar du pengar varje månad till den föräldern som ska gå till detta bla.
    ( vi fick göra detta för några år sedan då mina bonusar var lite yngre och  då bodde vh hos oss  o diskussion om pengar kom upp hemma där barnen trodde att mamma betalade allt med sina pengar o pappa inget… en uppfattning de fått från sin mor…  ..det handlade då om något ett av barnen ville göra men mamma hade inte råd ansåg hon o pappa betalde inte…vi fick då förklara varför vi inte hade råd o att deras pappa betalde deras mamma varje månad  fullt uh för dem båda + att mamma hade deras bb och att vi ville kunna göra något roligt när de var hos oss också ….det dröjde ett par år till sedan valde de att bo vv hos oss istället o vi står i dag för lite mer av kostnaderna då mamman fortfarande har bb för dem)

• AndreaBD
    Anonym (dum kan du vara själv) skrev 2022-02-03 09:15:26 följande:
    Ja, jag bor faktiskt i Finland där pappor måst betala en tredjedel av mammornas AMORTERINGAR, och min syn kan vara ganska färgat av vad en kompis till mig gått igenom.

Hans ex ändrade amorteringstakten inför domstolen så underhållet trissades upp till över 500 euro per månad, och enligt den beräkningen skulle huset vara avbetalat nu, men siddu det är den inte. Hon ändrade avbetalningstakten med banken. Gött när exet betalar...

Hon vägrade också förhandla om underhållet när barnen slutade på dagis/eftis, trots att den kostnaden (ca 140-150 euro per månad) inte längre existerar. barnen går nu i mellanstadiet och deras mamma håvar in pengar för att "betala dagisräkningen".

Sådana som hon borde redovisa vad hon gör med pengarna, ja. 
    Visst, men jag utgick ju ifrån situationen i Sverige. TS bor väl i Sverige? Och här är det bara omkring 1200,- kr.
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2022-02-03 12:57:39 följande:
    Visst, men jag utgick ju ifrån situationen i Sverige. TS bor väl i Sverige? Och här är det bara omkring 1200,- kr.
    Höjt till 1500 upp till en viss ålder och sedan 1800 har jag för mig
  • sextiotalist
    Högre än så, 1600 om barnet är yngre, sedan 1800
  • sextiotalist
    Rättar mig än en gång
    1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 11 år
    1 823 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 15 år
    2 223 kronor per månad från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år.
  • Anonym (Mer)
    sextiotalist skrev 2022-02-03 13:14:24 följande:
    Rättar mig än en gång
    1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 11 år
    1 823 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 15 år
    2 223 kronor per månad från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år.
    Man kan lätt glömma barnbidraget ska även gå till boendeförälder. detta är utöver underhållsskyldighet, men beloppen du nämner är minimumbelopp, dom som skriver gå till rätt kan mycket väl åka på högre underhåll om deras ekonomi tillåter detta, utgår man från mini beloppet den underhållsskyldiga personen ska ha i taxerad årsinkomst ca 180000 per år eller där runtomkring för att betala fullt underhåll så man kan se att inkomst för egenförsörjning är extremt låga, kommer du under 180 med taxerad årsinkomst så blir beloppet mindre, då går FK in och fyllnads betalar resterande och man är inte återbetalningsskyldig.

Man följer taxerad årsinkomst, bonus barn räknas in in i avdrag på den underhållsskyldige. inte heller dyrt boende osv, finns många regler dom följer, bor du för dyrt så kan du växla till en billigare bostad osv.
  • Anonym (Mer)
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-03 13:45:09 följande:
    Man kan lätt glömma barnbidraget ska även gå till boendeförälder. detta är utöver underhållsskyldighet, men beloppen du nämner är minimumbelopp, dom som skriver gå till rätt kan mycket väl åka på högre underhåll om deras ekonomi tillåter detta, utgår man från mini beloppet den underhållsskyldiga personen ska ha i taxerad årsinkomst ca 180000 per år eller där runtomkring för att betala fullt underhåll så man kan se att inkomst för egenförsörjning är extremt låga, kommer du under 180 med taxerad årsinkomst så blir beloppet mindre, då går FK in och fyllnads betalar resterande och man är inte återbetalningsskyldig.

Man följer taxerad årsinkomst, bonus barn räknas in in i avdrag på den underhållsskyldige. inte heller dyrt boende osv, finns många regler dom följer, bor du för dyrt så kan du växla till en billigare bostad osv.
    Bonus barn räknad "inte" in ska det stå,( i dina kostnader)
  • Anonym (Mer)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-02 08:22:57 följande:
    Underhåll

Nu har mitt barn valt att bo hos den andra föräldern mer så hen är hos oss varannan helg istället för dom tidigare varannan vecka, barnet är ca. 13 år och man bör lyssna på det.
    Det finns kanske inte så mycket val men den andra föräldern har flera andra barn så boendet hade inte förändrats om hen hade bott heltid hos mig, samma hos oss då jag har flera bonusar så huset är lika stort och lika stora räkningar ska dras varje månad. Enligt mig är det skillnad på eget val att man inte vill ta hand om sitt barn än att bli tvingad till varannan helg, nu ska jag betala fullt underhåll trotts att skillnaden mot innan är ca. 9 dgr per månad, barnet har inga fritidsintressen och det är bara hos oss barnet har nya kläder. Jag kanske är dum i huvudet men varför ska jag betala för allt hela månaden när det handlar om 9 dgr med mat och extra tvål ungefär. Pengarna är lite sak samma mest att de inte knappt kommer gå till mitt barn. 

Du nämner barnets egna val? detta har inget med saken o göra , barnet valde inte föräldrar, inte heller att födas.

Underhåll handlar om barnets rättighet till ett bra liv.

Låt ta ett exempel, när ni bodde ihop så hade barnet en livsstandard, denna livsstandard var förknippat med er inkomst och eran gemensamma levnadsstandard, bar för att ni skiljer er så ska inte barnet behöva lida, inte heller för att barnet väljer vart barnet vill leva, som hos ena förälder.

Underhåll är alltså ett minimum belopp 2223 kr plus barnbidrag när barnet är 15 år. 1823kr innan 15 år, man kan även förlänga så länge barnet går i skola ca 20 års ålder så måste man betala underhåll.

Vad tingsrätten gör är att titta hur barnets levnadsstandard varit, man tittar på taxerad års inkomst, finns det utrymme för mer i underhåll så kommer du med största sannolikhet åka på högre underhåll.
    Man tittar inte att ni köpt en nytt hus har fått höga boendekostnader.
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-03 14:10:30 följande:
    Du nämner barnets egna val? detta har inget med saken o göra , barnet valde inte föräldrar, inte heller att födas.

Underhåll handlar om barnets rättighet till ett bra liv.

Låt ta ett exempel, när ni bodde ihop så hade barnet en livsstandard, denna livsstandard var förknippat med er inkomst och eran gemensamma levnadsstandard, bar för att ni skiljer er så ska inte barnet behöva lida, inte heller för att barnet väljer vart barnet vill leva, som hos ena förälder.

Underhåll är alltså ett minimum belopp 2223 kr plus barnbidrag när barnet är 15 år. 1823kr innan 15 år, man kan även förlänga så länge barnet går i skola ca 20 års ålder så måste man betala underhåll.

Vad tingsrätten gör är att titta hur barnets levnadsstandard varit, man tittar på taxerad års inkomst, finns det utrymme för mer i underhåll så kommer du med största sannolikhet åka på högre underhåll.
    Man tittar inte att ni köpt en nytt hus har fått höga boendekostnader.
    Fast detta att behålla samma standard i båda hemmen efter en separation är en utopi. För utgifterna blir högre när man själv bär kostnaderna. Dessutom är det bådas föräldrars inkomst som ska vägas in. 
  • Anonym (Mer)
    sextiotalist skrev 2022-02-03 15:30:33 följande:
    Fast detta att behålla samma standard i båda hemmen efter en separation är en utopi. För utgifterna blir högre när man själv bär kostnaderna. Dessutom är det bådas föräldrars inkomst som ska vägas in. 
    Jag betalar underhåll för två barn, jag träffar dom vv helg. Avdrag för egen försörjning är 120000 kr, hur jag bor eller vilka månadskostnader jag har beräknas inte, Man följer bara taxerad inkomst från skatteverket.
    Viken inkomst mitt ex har tars inte heller i beräkning, och jag får inte ta del av hennes inkomst.
    Skulle mitt ex gått till rätten har hon med andra ord rätt till högre underhåll år 2020 där FK kom fram till 6735 kr per barn o månad, vad tingsrätten hade dömt skulle hamna mitt i mellan ca 4000 kr per barn o månad, men nu kan ni se skillnad på ett år med mycket låg inkomst, och en år med normal inkomst. 2019 var jag ledig och byggde mitt egna hus, varav låg inkomst. 
    -
    Så här räknar FK ut underhåll och allt som står på deras sida stämmer inte med verkligheten.
    -

Beslut 2019
    Inkomst av tjänst                           257968 kronor
    Avdrag egenförsörjning               -120000 kronor       
    Resterande inkomst                    =137968 kronor
    -
    Uträkning av belopp den som har 2 barn 11,50% av sin resterande inkomst, för varje barn som får underhållsstöd .

11.50 * 137968
    -------------------------  = 15866 kronor per år och barn( 1322 kr per barn o månad)
         100  
    -
    År 2020 Taxerad inkomst beräknad till 822853 kronor- 120000 kr egenförsörjning.
    -
    11.50 * 702853
    ---------------------  =   80828 kronor per år och barn.
          100                    ( 6735 kronor per månad och barn.)
    -
    Beloppet du ska betala blir aldrig högre än vad underhållstödet som försäkringskassan betalar ut.
    Bestämmelser som beslutet grundas på
    Det här beslutet grundas på 19 kap. 11-17, 26 och 27 socialförsäkringsbalken 
Svar på tråden Underhåll