• Sandra36

    Två boende som ettåring?

    Hej! 


    Jag och mitt ex har en dotter tillsammans på 1 år. Vi har delat på oss. Jag har varit mammaledig i ett år och då har hon bott med bara mig. Nu har jag börjat jobba och han ska vara pappaledig och vill då att hon flyttar till honom. Och att hon träffar mig vissa dagar per vecka. 


    Jag har pratat med familjerätten i kommunen som säger att det är ok sålänge vi ser att våran dotter inte far illa av detta och visar att hon blir otrygg av situationen. 


    men jag tycker inte det är ok att ha två boenden och behöva åka fram och tillbaka mellan mamma och pappa när man är 1 år. 

    Någon som vet om detta är bra för barnet? 

  • Svar på tråden Två boende som ettåring?
  • Tow2Mater

    Har hon inte träffat pappa när hon bott med bara dig? Det är väl bara att vända på rollerna nu med allt som ni gjort hittills?

  • Sandra36
    Tow2Mater skrev 2022-02-02 20:58:37 följande:

    Har hon inte träffat pappa när hon bott med bara dig? Det är väl bara att vända på rollerna nu med allt som ni gjort hittills?


     


    Hennes pappa har träffat henne en del. Hon har varit hos honom en del. 


    Isåfall blir det att hon får vara här några dagar varje vecka. Jag tycker ändå inte det känns rätt. Behöver inte barn i den åldern en fast punkt? 

  • Anonym (Ph)

    Fast om tanken är att hon ska bo hos honom och bara träffa dig på dagtid så blir det ju inte mer 2 hem än när hon bodde hos dig och träffade pappan.

    Jag hade varit mer orolig för skiftet i primär vårdare och hur man enklast löser en bra övergång.

    Vad är alternativet tänker du?

  • Anonym (,)

    Om hon har bott med dig är du hennes primära anknytningsperson, och hon ska inte separeras från dig. 

    Det bästa för en så liten är att bo på ett ställe men fortsätta att träffa den andra föräldern. När hon blir större kan ni ha växelvis boende. 

  • Cusoon

    Hur ska det annars gå till när du och barnets pappa inte bor ihop? Finns det äns något annat alternativ?

  • Sandra36
    Cusoon skrev 2022-02-02 21:10:45 följande:

    Hur ska det annars gå till när du och barnets pappa inte bor ihop? Finns det äns något annat alternativ?


     


    Jag vet inte hur det ska gå till därför jag startade denna tråden. 


    Jag är hennes anknytningspersonen och jag anser att hon behöver bo med mig men träffa han ibland. 

  • Anonym (Fia)

    Ni får hitta ett sätt att successivt öka tiden med pappan. Min yngste var drygt 1,5 är när jag och pappan separerade. Vi körde ett 2-2-3-schema första åren för att han inte skulle vara borta från någon av oss alltför länge. Det funkade bra.

  • Anonym (,)
    Sandra36 skrev 2022-02-02 21:18:23 följande:

     


    Jag vet inte hur det ska gå till därför jag startade denna tråden. 


    Jag är hennes anknytningspersonen och jag anser att hon behöver bo med mig men träffa han ibland. 


    Kan han inte ha henne på dagarna och sen lämna henne hos dig?

    Han hämtar på morgonen, lämnar på em. 

    För barnets skull.
  • Sandra36
    Anonym (,) skrev 2022-02-02 21:22:32 följande:
    Kan han inte ha henne på dagarna och sen lämna henne hos dig?

    Han hämtar på morgonen, lämnar på em. 

    För barnets skull.

     


    Bra idé. Men det tycker inte han. Han vill att hon ska sova hos honom annars känns det inte som någon riktig pappaledighet enligt honom. 

  • Anonym (Jo)

    Barnet måste väl vara hos pappan om det är han som är föräldraledig? Han ska väl då ta hand om barnet. Du är ju på jobbet? Förstår inte hur det annars ska gå till. Pappan kommer öka sin anknytning och ni blir två jämlika föräldrar vilket är bra för barnet. Det kan vara svårt i övergången. Men kanske att det blir jobbigast för dig. Tycker inte ni ska köra varannan vecka med så litet barn utan ni behöver ses oftare. 

Svar på tråden Två boende som ettåring?