Ja, vaccinationsbevisen finns så klart kvar i den meningen att de existerar och att man kan behöva visa dem i samhället utomlands eller när man reser över gränser. Men de kommer inte att kunna användas i Sverige utan pandemilagen, vilket är utmärkt. Det är inte en proportionerlig åtgärd, den har inte haft avsedd effekt, och har inte fått upp vaccinationsviljan i någon relevant grad.
Anledningen att vi pratar i tråden om att passen "försvinner"/slutar användas i Sverige är ju att trådstartaren väldigt tydligt syftade på användning i Sverige för att inskränka ovaccinerades rättigheter att röra sig fritt i samhället, här.
Vad gäller belägg på vaccin så har vi så klart register över det. Det är ju något helt annat än de nuvarande vaccinbevisen, och vaccinationsregistret kommer så klart inte att avvecklas för att vaccinbevisen slutar användas. Vanligen behöver man nämligen inte belägga för utomstående att man är vaccinerad, även om man ibland vid resa till vissa länder kan behöva visa det. Det har kunnat lösas helt utan det elektroniska vaccinationsbeviset som introducerades nu i och med pandemin, som ju inte fanns tidigare. Man har använt dokumentation direkt från vaccinatören.
Jag har rest mycket och bott utomlands långa perioder av livet, och kan inte minnas ett enda tillfälle där jag behövt visa belägg för vaccination. Däremot rekommenderas man ju ofta vaccin vid utlandsresor, och jag har t.ex. tagit vaccin mot heptatit B vid resa till Kina. Det kollades dock inte av någon utan var helt för min egen skull.
AndreaBD skrev 2022-02-04 09:06:52 följande:
Och just på presskonferensen så kom det ju minst en fråga angående vad gör vi om det blir värre igen? När det gäller pandemilag, vaccinationsbevis och liknande? Och Anders Tegnell sa att det går att aktivera dessa saker igen om det behövs.
AndreaBD skrev 2022-02-04 09:04:32 följande:
När vaccinbevisen kom först så fanns det inte användningsområde här i Sverige. Däremot var man tvungen att visa något om man reste utomlands. Och det händer att man måste resa, allt är inte bara semester. Och i det syftet kommer vi ju att behöva ha vaccinbevis kvar ett tag. Därför förstår jag inte diskussionen om ifall vi ska ha dem eller inte. Det måste finnas något belägg. Det har man t.o.m. på barnvaccinationer, fast då ett litet gult häfte (åtminstone när mina barn var små var det så).
Visst, men de har också sagt på presskonferensen att man aldrig kan veta om det vänder igen, om det ändå kommer någon mer våg. Med alla överraskningar som vi har haft med det här viruset så kan man inte vara säker alls att det nu är början på slutet.