• Mammastina98

Köpt alla saker själv

Jag vet inte hur jag ska skriva det här inlägget utan att låta som en bortskämd snorunge. Och jag inser själv att jag är aningens hormonell just nu. Jag och min sambo väntar vårt första barn tillsammans (Han har barn från ett tidigare förhållande). Vi har väldigt bra relationer till våra familjer och de blev superglada när vi berättade att de skulle få ett barnbarn, speciellt mina föräldrar som kommer få sitt första. Båda våra familjer sa "köp nu inte för mycket saker för vi vill också vara med och bidra med saker till bebisen". Min pappa och jag diskuterade bland annat babyskydd och han sa att han skulle köpa det bästa så att lillen skulle åka bil tryggt. Min sambos föräldrar sa för flera månader sedan att de skulle swisha en slant så att vi kunde åka och köpa en babysitter och ett babygym från dem (det kom aldrig någon swish). Nu ska jag föda vilken dag som helst och vi har fått köpa allt själva. De har inte köpt en endaste liten sak.

Jag skäms för att skriva detta för jag tycker själv att jag låter bortskämd. Det är inte så att jag tar för givet att få en massa saker. Jag älskar mina föräldrar och skulle aldrig konfrontera dem med detta. Jag tycker bara att det är lite konstigt att de helt och hållet glömt bort allt de sa i början av graviditeten. Min sambo och jag lever båda på csn och våra familjer har det väldigt gott ställt. Men det är ändå INTE pengarna jag tänker på. Utan intresset som inte verkar finnas där längre. Jag känner mig bortglömd och bortprioriterad och det gör mig ledsen helt ärligt. Sambons föräldrar kan skicka leksaker och pengar till sambons andra barn, men barnet jag bär betyder ingenting känns det som.

Hur var det när ni väntade barn? Fick ni mycket saker från era familjer eller köpte ni allt själva?

• Svar på tråden Köpt alla saker själv
  • Anonym (2:a hand)
    Mammastina98 skrev 2022-02-03 21:33:54 följande:
    Behövs det inte? Jag är förstagångsföderska, jag vet inte allt. På alla hemsidor står det att de kan användas från födsel så då har jag utgått ifrån det. 

Jag tycker inte om att be om grejer som jag skrev i förra kommentaren :/

Jag vet inte varför jag nämnde det där med csn. Ville bara poängtera att vi har dålig ekonomi men det är inte pengar som är viktigt för mig, utan att visa intresse. Jag hade blivit glad om de hade köpt en fin body eller ett gosedjur bara. 
    När babyn är nyfödd behövs väldig få saker. Kläder, blöjor och nånstans att sova. Ev. skötbord eller bara skötbädd. Bebisar äter, sover, bajsar, skriker, vill bara vara nära. Babysitter ska man inte lägga dom i så tidigt. Babygym har de inget intresse av. Inte leksaker heller. Undantag kan vara nåt litet gosedjur att kura ihop med. Man hinner gott och väl köpa saker efterhand. Då vet man också mer vad man vill ha och verkligen behöver. Många förköper sig på helt onödiga saker.
  • Anonym (Köpa)

Jag tror som några skrev att de allra flesta köper saker när bebis väl kommer. Jag är mer som dig och ville ha allting på plats innan och jag var dessutom ganska kräsen i vad jag ville ha (det vet min familj också).
    Men min syster och jag prata mycket kring grejer jag kika på så när hon ordna en babyshower hade en lista på saker hon visste att jag ville ha men som jag inte hade köpt.  
    Jag fick otroligt mycket den vägen som jag tänkte köpa själv.

Hade det inte varit för den så tror jag att jag hade hunnit köpa det mesta själv. Nu har jag och maken ganska god ekonomi så för mig kändes det nästan tvärtom, lite olustigt att min familj och vänner skulle handla så dyra saker till oss, men hade vi levt på CSN hade det såklart varit lite mer en lättnad.

Jag tycker just barnsaker kan man handla så mycket begagnat så det behöver inte bli så dyrt och så kanske man kan önska sig något specifikt av föräldrar och svärföräldrar och då säga det (iaf när de redan erbjudit sig)  

• ElaineBenes

Vi köpte vagnen innan ankomst. Allt annat tog vi eftersom
    Hade inte ens säng utan lilla sov i vagnen i några nätter och hyrde babyskydd på sjukhuset

Stressa inte, du kommer att inse under resans gång när och vad ni behöver. Men även om de sagt att de vill bidra kan du ändå inte räkna med att någon annan än ni ska köpa det.

• Anonym (H)

Bara en tanke här. Men kanske skulle ni ej skaffat barn när ni båda lever på CSN?!

• Anonym (Sol)
    Mammastina98 skrev 2022-02-03 21:33:54 följande:
    Behövs det inte? Jag är förstagångsföderska, jag vet inte allt. På alla hemsidor står det att de kan användas från födsel så då har jag utgått ifrån det. 

Jag tycker inte om att be om grejer som jag skrev i förra kommentaren :/

Jag vet inte varför jag nämnde det där med csn. Ville bara poängtera att vi har dålig ekonomi men det är inte pengar som är viktigt för mig, utan att visa intresse. Jag hade blivit glad om de hade köpt en fin body eller ett gosedjur bara. 
    Självklart behöver man inte babygym eller babysitter, det förstår nog du också.

Om ni har dålig ekonomi så desto mer skäl att inte köpa allt som affärerna säljer. Många ger presenter när barnet är fött, inte innan.
  • Mammastina98
    Anonym (H) skrev 2022-02-03 22:38:53 följande:

Bara en tanke här. Men kanske skulle ni ej skaffat barn när ni båda lever på CSN?!

Bra tanke! Det hade vi inte tänkt heller, men nu blev det så. Sedan vi bestämde oss för att försöka bli gravida så fick jag bara missfall på missfall. Jag hade då fast anställning och okej inkomst. Efter det senaste missfallet så dröjde det nästan ett år innan jag blev gravid igen. Jag var under den perioden trött på att mitt liv var på "paus" då jag vantrivdes fruktansvärt på jobbet, så jag sa upp mig och började min drömutbildning istället. Då blev jag gravid!
  • Anonym (TheMom)

Var liknade för mig då jag väntade mitt Första barn med min dåvarande pojkvän. han hade ett barn sen innan.

jag fick ärva mycket av mina syskon. Mamma o pappa hade alltid nån present varje gång vi sågs innan Jag födde och då bebis var nykläckt. Killens mamma gav Inte ens sitt andra barnbarn (alltså mitt barn) en present för att välkomna henne till världen. Men köpte saker till sitt andra barnbarn (killens från ett tidigare förhållande). 

sen firade dom inte heller hennes första födelsedag (vad jag vet). Isf flera veckor efter hon fyllde år. Men viktigt att lägga ut på sociala medier att hans Andra barn fyllt år och ha kalas för henne. Mitt barn fick inget sånt och det är klart man jämför. Tex var de viktigare att göra en aktivitet med hans andra barn än att fira vårats barns första födelsedag. han visste inte vilket Datum det var heller.. 

det gör ont i mammahjärtat att se att man som förälder eller mor Och farföräldrar kan göra skillnad på sina barnbarn.

• Mammastina98
    Anonym (Sol) skrev 2022-02-03 22:51:09 följande:
    Självklart behöver man inte babygym eller babysitter, det förstår nog du också.

Om ni har dålig ekonomi så desto mer skäl att inte köpa allt som affärerna säljer. Många ger presenter när barnet är fött, inte innan.
    Självklart förstår jag att man inte BEHÖVER de sakerna. Men det är saker de flesta VILL ha, och även jag :) Sedan så har jag inte urdålig ekonomi då jag har byggt upp mitt sparkonto medan jag jobbade. Att de flesta ger presenter efter barnet är fött hade jag dock ingen aning om. Trodde man fick sånt innan isåfall. 
  • Mammastina98
    Anonym (TheMom) skrev 2022-02-03 22:59:50 följande:

Var liknade för mig då jag väntade mitt Första barn med min dåvarande pojkvän. han hade ett barn sen innan.

jag fick ärva mycket av mina syskon. Mamma o pappa hade alltid nån present varje gång vi sågs innan Jag födde och då bebis var nykläckt. Killens mamma gav Inte ens sitt andra barnbarn (alltså mitt barn) en present för att välkomna henne till världen. Men köpte saker till sitt andra barnbarn (killens från ett tidigare förhållande). 

sen firade dom inte heller hennes första födelsedag (vad jag vet). Isf flera veckor efter hon fyllde år. Men viktigt att lägga ut på sociala medier att hans Andra barn fyllt år och ha kalas för henne. Mitt barn fick inget sånt och det är klart man jämför. Tex var de viktigare att göra en aktivitet med hans andra barn än att fira vårats barns första födelsedag. han visste inte vilket Datum det var heller.. 

det gör ont i mammahjärtat att se att man som förälder eller mor Och farföräldrar kan göra skillnad på sina barnbarn.

Men gud! Gråter Vad ledsen jag blir att läsa detta. Det där låter ju hemskt!! Är glad att du skriver "dåvarande pojkvän" i alla fall. Hoppas att du mår bra idag utan honom! 
Svar på tråden Köpt alla saker själv