• Lovisa92

Blödning v.12

Är gravid med mitt andra barn, är i vecka 12 (11+2) och nu på em så upptäckte jag att jag blödde när jag fick på toaletten. Inte jättemycket men det deoppde blod ner i toaletten och var lite blod i trosan samt på pappret när jag torkade mig. Kändes typ som när man precis fått mens (jag brukar inte blöda jättemycket då heller). Har inte haft sex eller något annat som borde föranleda en blödning. Så tänker så klart att det är ett missfall? BM tyckte jag skulle avvakta helgen och se hur det artar sig men åka in akut om jag får mycket ont eller  börjar blöda kraftigt. Inget av det har hänt utan det kommer lite lite blod hela tiden typ, har satt i en binda och den här inte fått mycket men när jag torkar mig kommer det ändå blod på pappret. Har lite småont i magen men inte mer än jag haft tidigare. Förra graviditeten fick jag aldrig någon blödning så är så klart supernojig nu!! Någon som varit med om samma? Blev det missfall eller inte? 

Orolig gravid i vecka 12
  • Svar på tråden Blödning v.12
  • Anonym (Gasell)

Jag blödde iofs lite till och från mellan v 6-12 men den ?största? blödningen hade jag i v 11+3. Då rann det i toaletten och kom varje gång jag var på toaletten. Höll i sig hela dagen samt rosa/brunt dagen efter. De hittade inte orsak till blödningarna men allt gick bra och han är 2 år nu. 

• Tino

Under denna graviditet har jag blödit mycket. I vecka 6+, 12+, 14+. Har varit inne i v 6 och 12 och såg då att blödningen kommer från livmodertappen,. Nu när jag började blöda i vecka 14+ bestämdes att jag ska avvakta. Jag förstår dig precis att det är olidligt att avvakta. Blödningar är så vanligt, däremot inte lika vanligt efter vecka 12+. Håller tummarna för dig. Till mig säger det att om jag börjar blöda mycket ska jag direkt ringa 1177 för att få åka till gynakuten. Så tänker om det blir värre för dig kanke du kan testa att ringa dem för att få komma in på kontroll? 

• svansmamman

Jag har haft en blödning likt din som tyvärr slutade i ett missfall. Jag vet dock många som blöder utan att det behöver vara något som är fel, förhoppningsvis är det så även för dig! 

• Steeph

Har du varit på något ultraljud ännu? blödningar är vanliga men jag förstår att du är orolig såklart. Håller tummarna för dig! 

• Gardisten

Först och främst vill jag säga att jag känner med dig och att det låter tufft att behöva vänta över helgen. Bor du på en större ort där det finns tillgång till gynakut? Isåfall skulle jag ha åkt in ändå. Jag var själv där förra fredagen pga liknande blödning men blev rekommenderad att åka hem och återkomma tidigt lördag morgon. 

I mitt fall slutade det tyvärr i missfall. Men då blödde jag som du en kort stund bara och 8 h senare började det störtblöda, därför kändes det mer uppenbart. Som andra redan konstaterat är det  vanligt med mindre blödningar i tidig graviditet, så jag tror och hoppas att det går bättre för dig ??

• Lovisa92

Tack för alla svar! Jag har inte gjort något ultraljud ännu, har ett inplanerat om 1,5 vecka men BM skulle försöka tidigarelägga det så det blir under nästa vecka? 
    Tänker avvakta och se vad som händer, just nu blöder det lite men inte mycket, blir det värre eller inte går över under morgondagen så åker jag nog in till gynakuten. Då  kan de ju i alla fall se om barnet lever eller inte. Men usch vad det är jobbigt att bara gå och vänta?

• Gardisten

Det låter klokt ? bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite. Vi håller tummarna för dig. Återkom gärna och berätta hur det gått {#emotions_dlg.flower}

• Daphodil

Har haft graviditet utan blödning, som inte gått bra.
    Har haft graviditet med blödning, som gått bra.

Svårt att säga något i nuläget. Hoppas att det är något tillfälligt och att allt går bra.

• Jag är bara jag

Jag blödde mycket v.7 med första barnet. Igen lite i v.18. V.22 med andra barnet. Allt ofarligt. Haft 4 missfall också och då har det varit klumpigt och slemmigt blod kombinerat med smärta eller tom värkar.

• Lovisa92

Hej igen, tänkte uppdatera lite?
    Blödningen igår lugnade ner sig, fortsatte mer som en brun flytning men inte så riklig.
    Men nu för en stund sen så började det blöda mer igen :( ska se om det lugnar ner sig igen eller om det blir värre då blir det nog en kväll på gynakuten trots allt. Hoppas fortfarande att det inte är ett missfall så klart men känns mer och mer som det när blödningen satte igång igen. Har fortfarande inte direkt ont, men lite molvärk/stickningar till och från?

• Gardisten

Tack för update. Hoppas, hoppas hoppas att det är bättre idag, eller att du om inte annat har åkt in och fått ett UL. Ovissheten är fruktansvärd. 

• Lovisa92

Här kommer ytterligare en update!

haft blödningar till och från hela helgen så fick tid hos en gynekolog tidigare idag. Hon konstaterade att det fanns ett foster men hon hade svårt att få fram hjärtljud (hon sa att det fanns ?indikation? på hjärtljud vad nu det betyder??). Livmoderhalsen var lite öppen men inte jättemycket. Så hennes bedömning är att det kan vara början på ett missfall men det kan också vara helt normalt, så fick inget svar alls kan man säga? 

Ringde sen till min BM på MamaMia och hon var snäll och tidigarela mitt KUB-ultraljud till i morgon bitti klockan 8.30. Så nu håller jag alla tummar jag har på att den som gör det ultraljudet åtminstone kan fastställa om det finns hjärtljud eller inte.

Tilla vidare ska jag undvika tunga lyft, koffein och försöka hålla mig lugn?

• svansmamman
    Lovisa92 skrev 2022-02-07 15:01:44 följande:

Här kommer ytterligare en update!

haft blödningar till och från hela helgen så fick tid hos en gynekolog tidigare idag. Hon konstaterade att det fanns ett foster men hon hade svårt att få fram hjärtljud (hon sa att det fanns ?indikation? på hjärtljud vad nu det betyder??). Livmoderhalsen var lite öppen men inte jättemycket. Så hennes bedömning är att det kan vara början på ett missfall men det kan också vara helt normalt, så fick inget svar alls kan man säga? 

Ringde sen till min BM på MamaMia och hon var snäll och tidigarela mitt KUB-ultraljud till i morgon bitti klockan 8.30. Så nu håller jag alla tummar jag har på att den som gör det ultraljudet åtminstone kan fastställa om det finns hjärtljud eller inte.

Tilla vidare ska jag undvika tunga lyft, koffein och försöka hålla mig lugn?

Jag håller ALLA tummar för dig och lovar att tänka en extra tanke på dig imorgon! 
  • Lovisa92

Så nu har jag tillslut fått det tråkiga beskedet att det är ett MA, fick på vaginalt ultraljud se fosterhinnan och den lilla klumpen som skulle blivit ett foster. Enligt mätningarna som läkaren gjorde så stannade graviditeten av i v. 7 ungefär, så jag har gått ca 5 veckor med ett MA. Känns tungt men på något sätt skönt att se att det aldrig ens han bli en liten person, tror det hade känts värre att först få se ett levande foster med hjärtslag och sen se att det inte fanns kvar. Men känns konstigt att kroppen fortfarande tror att den är gravid. Det verkade inte heller vara ett pågående missfall så jag har fått tid för skrapning nästa vecka. Både jobbigt att vänta och gå runt och fortsatt känns mig gravid rent fysiskt även om jag vet att det inte finns ett levande foster där inne?
    Om någon läser det här som också fått en blödning och är orolig så vill jag bara säga att det inte är säkert att blödningen är kopplad till mitt MA, min kropp verkar inte ha fattat att den ska göra sig av med fostret ännu.

• Anonym (Gasell)

Beklagar över det du/ni tvingas gå igenom. Jag har själv gått igenom liknande. upptäcktes på kub I v 12+ att fostret dig i v 11+. Hade inte gått så länge men det var smärtsamt att tro man kommit över gränsen och så dog de precis innan. 

Hoppas du får tid att läka samt att de tar sig fort igen när ni väljer att försöka. 

• Jag är bara jag

Beklagar verkligen! Om jag inte hade gjort VUL v.10 hade mitt MA inte upptäckts heller utan jag hade nog kunnat gå ett bra tag till. Mitt foster hade dött v.7. Ibland kan jag tycka att VUL borde vara standard. Frivilligt förstås, men absolut erbjudas senast v.9 till alla gravida. 

Ta hand om dig nu!

• Gardisten

Fan också! Jag känner verkligen, verkligen med dig. Jag gick som sagt igenom samma process för två veckor sedan och det är inget jag önskar någon. 

Hoppas att det går smidigt nästa vecka, att du har en kärleksfull partner som finns där för dig och att ni snart får möjlighet att bli gravida igen {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Blödning v.12