• Entjej123

    Han vill göra abort men ha gemensam vårdnad?

    Hej!

    Jag är 35 år och oplanerat gravid med en man som jag levt tillsammans med. Där det varit uttalat att vi vill ha barn, anledningen att jag blivit oplanerad gravid är för att vi haft oskyddat sex (där han inte kommit i mig, men uppenbarligen har någon sperma slunkit igenom ändå). Det har vi haft pga jag har samtidigt gjort en äggfrysning då jag har väldigt dåliga värden och enligt läkare är "snart på väg in i klimakteriet" och både han och jag önskat gärna två barn.

    Nu vill han göra abort och beter sig som en riktig idiot vilket faktiskt fått mig att lämna honom. Jag har reflekterat så mycket gällande vår relation och kommit fram till att han inte är en snäll partner alls och att han är verbalt elak och en psykisk misshandlare. Jag har faktiskt inte förstått den kontroll som han haft över mig eller hur isolerad jag varit förrän denna graviditet då jag började tänka på någon annan än MIG. Det blev så tydligt för mig att jag inte längre kan sova på soffan (får ej sova i sängen), att jag måste få äta när jag vill och hur jag vill, för jag har ett annat liv i min mage.

    Han insiterar på abort. Vi ska diskutera det flera gånger men han struntar i det så jag lämnar honom efter att han blir vansinnig på mig för att jag åt en glass och inte frågade om han ville ha en. Han skriver och skriver om att han vill göra abort och om hur egoistisk jag är som överväger att behålla barnet. Grejen är den att jag är ju inget one-night-stand eller någon som lurat honom och klippt p-piller i smyg. Vi hade oskdyddat sex och vi har båda uttryckt vår längtan efter barn med varandra.

    Han säger dock om jag behåller barnet så vill han ha gemensam vårdnad. Till historien hör också att han bor i Köpenhamn och jag nu i Malmö. Han pratar om att "barnet ska skickas fram och tillbaka så det kan bo hos honom varannan vecka". Det tycker jag låter direkt sinnessjukt och jag undrar om någon skulle godkänna ett sådant upplägg? Jag har pratat med kuratorer och så som säger att det känns osannolikt att ett barn ska gå i två olika förskolor etc. Att han kommer flytta till Sverige tror jag absolut inte. Han är alldeles för egoistisk och i ärlighetens namn så känns det som att han vill ha gemensam vårdnad för att kunna fortsätta att kontrollera mig och va elak mot mig.

    Jag kommer ju få ensam vårdnad eftersom vi ej är sambos etc men hur funkar det då? Han kommer ju söka om gemensam vårdnad. Jag har ingen avsikt att förstöra för honom och barnet utan han får gärna träffa barnet och ha en fin relation men jag klarar inte av tanken att ha honom som i att planera med honom etc. Jag vill verkligen inte ha gemensam vårdnad.

    Och nu känner jag stundvid att jag måste abort för jag tror att det finns en risk att det här kommer bli ett rent helvete för mig och för barnet och jag vet inte om jag klarar det. Jag önskar såklart jag hade kommit till insikt om detta tidigare, men den som levt med en manipulativ man som trycker ner, isolerar, ljuger och är elak kanske förstår hur svårt det är att förstå vad som händer. Den här graviditeten blev en kalldusch för mig. 

  • Svar på tråden Han vill göra abort men ha gemensam vårdnad?
  • Anonym (Maja)

    Om ni inte är gifta så får du enskild vårdnad per automatik. Om ni inte kommer överens måste han stämma dig i tingsrätten för gemensam vårdnad. Det vanligaste är ju att man ger gemensam vårdnad om det inte finns svåra samarbetsproblem. I ert fall låter det ju ändå bra att avvakta, dels för att se om han vill ha vårdnad och faktiskt begär det formellt och dels för att misnka riskwn för att det ska bli krångel kring föräldraledigheten tyvärr har man väl så vitt jag vet ingen bra snabb lösning än om den ene vårdnadshavaren vägra så väl att överlämna dagar som att vara föräldraledig. Men jag kan ha fel, kanske har man hittat lösningar på det som funkar. 

    Den andra frågan du tar upp är umgänge och boende. Det finns inget nödvändigt samband mellan vårdnad och boende. Barnet kan bo hos ena föräldern trots grmensam vårdnad och föräldrarna kan till och med bo ihop trots enskild vårdnad. Är ni oense om boendet kan man få samtalsstöd via famiöjerätten på soc och om man inte kommer överens ha dlar detäven där om att stämma i ti gsrätten, om boendet då. 

    Umgängesrätten är dock något som en förälder alltid har (enligt lagstiftningen är det barnen som har den men i praktiken blir det ju förälderns rätt).  Det innebär att oavsett vårdnad har pappan rätt att träffa sitt barn. Även här kan nifå hjälp av familjerätten på soc att bestämma ett schema. Ni ka  skriva ett avtal lå det umgänge som ni kommer överens om. Det finns modeller som man ofta använder för separerade föräldrar med småbarn. Vanligt är att umgängesföräldern träffar barnet ofta i början och oftast utan övernattni gar för att sedan ha längre mella rum och börja med övernattni gar tills det till slut blir varannan vecka. Men det kan ni komma överens om med hjälp av familjerätten. Och är man i te överens om u gänget kan umgängesföräldern stämma om det också så fastställer rätten ett umgängessvhema. 

  • Anonym (Hepp)

    Oavsett vad så har barnet rätt till båda sina föräldrar. Du vill väl inte neka ditt barn sin pappa? 
    Det blir nog svårt att inte låta honom dela vårdnaden om han inte är fullständigt olämplig. 

  • Anonym

    Kan du flytta så att du kommer längre bort från honom?
    gör det under graviditeten i så fall, sedan kan det vara försent

  • Entjej123

    Till Maja: tack för ett långt och bra svar. 


    Till Hepp: Om du läst hela mitt inlägg så skriver jag ganska tydligt att jag inte vill förstöra barnets och pappan relation. Givetvis ska de ha en relation. Jag vill däremot inte ha gemensam vårdnad. Då han redan nu skickar hemska meddelande och barnet är inte ens här. 
    Till anonym: Jo ärligt hade det kanske varit bra men jag kan inte lämna mitt arbete och allt. Och jag tror han kan ansöka om gemensam vårdnad även om jag bor ännu längre bort. 

  • Anonym

    Säg till honom att du ska göra aborten. 
    Planlägg noga så det framstår trovärdigt
    Försvinn sedan ur hans liv

  • Anonym (Reality check)

    Självklart bestämmer bara du själv om en abort, men vill du verkligen ha honom i ditt liv ca 20 år framöver...?

    Men, det finns några saker som ni båda behöver ha klart för er. Vårdnaden bestäms inte av om ni är sambos eller inte utan av lämplighet som förälder, och det ska mycket till innan han inte skulle godkännas om han ansökte om gemensam vårdnad. Det i sin tur har inget att göra med var barnet bor eller går i skola, självklart vore det lämpligare om barnet var boende hos dig. Varannan vecka kan han bara glömma om han ska bo så långt bort, däremot umgänge varannan helg, vartannat lov osv kan han lätt få igenom. Självklart vill han ha gemensam vårdnad för att ha kontroll över ditt liv! Det är iaf biprodukten. Det primära tror jag handlar mer om "MINA rättigheter!!" som han ser det. Lite som att ett barn har en leksak hen aldrig leker med och egentligen inte ens vill ha, men om någon annan skulle få för sig att vilja låna den så skriks det om att det är MIN MIN MIN som DU inte får ta!! Exakt så beter han sig nu.

    Naturligtvis är abort det absolut bästa, för dig och framför allt för det ofödda barnet. Ha en sån till pappa...?

  • Anonym (Hepp)
    Entjej123 skrev 2022-02-04 19:40:08 följande:

    Till Maja: tack för ett långt och bra svar. 


    Till Hepp: Om du läst hela mitt inlägg så skriver jag ganska tydligt att jag inte vill förstöra barnets och pappan relation. Givetvis ska de ha en relation. Jag vill däremot inte ha gemensam vårdnad. Då han redan nu skickar hemska meddelande och barnet är inte ens här. 
    Till anonym: Jo ärligt hade det kanske varit bra men jag kan inte lämna mitt arbete och allt. Och jag tror han kan ansöka om gemensam vårdnad även om jag bor ännu längre bort. 


    Det förstår jag men det jag menar är att du måste nog förbereda dig på delad vårdnad. Om han nu vill ha det. 

    Jag har inte varit i din situation men abort skulle lösa de största problemen för dig nu. Även om det är tufft. 

    Du kommer att ha att göra med den mannen på ett eller annat sätt resten av ditt liv. 
  • Anonym (Camilla)

    Vad är det som händer? Ni planerar för att skaffa barn tillsammans. Oskyddat sex som leder till graviditet. Men vad hände sedan? Har han fått fnatt? Är han skiträdd helt plötsligt? Du kallar honom både det ena och andra. Inget du har märkt innan att han är en elak jävel. Hur hade ni tänkt kring att ni är särbos? Är ju inte direkt en lätt match att ha en spädis. Det där borde du eller ni ha tänkt igenom innan. Nu sitter du där. Abort är väl en bra lösning men med tanke på din ålder och att du funderat på frysa ägg mm så bör du nog välkomna det lilla livet. 

  • Entjej123

    Till Camilla:

    Om det vore så enkelt hade ingen kvinna varit tillsammans med en man som misshandlade henne varken fysiskt eller psykiskt. Eller skaffat barn med en sådan man. Det är ett otroligt skuldbeläggande mot kvinnan, så som du skriver. Tycker jag. Och det känns inte så snällt. 


    Om du inte levt i en sådan relation så förstår jag att det kan vara svårt att relatera. Visst förstod jag att saker va fel men han sa alltid att allt var mitt fel. Jag insåg nog inte hur isolerad jag va och hur olika regler det va för oss. Jag försökte få tillbaka den fina mannen som han va innan jag flyttade in. Han fick mig att känna mig som att det va mitt fel. Och jag insåg först detta när jag blev gravid precis som jag skrev då jag tvingades tänka på någon annan. I det här fallet mitt barn. Va det verkligen rimligt att jag som gravid blev behandlad så här? Nej kände jag då. Och va helt säker på att oavsett vad han skulle säga eller hur han skulle manipulera mig som han brukar så gjorde jag inget fel. Efter att ha kommit i kontakt med kuratorn på kvinnokliniken så satte hon också ord på det. ?Det här är
    en kvinnomisshandel som du beskriver och ett djupt trauma.?

    Och ja jag förstår också att det mest rationella är att göra abort men så har jag det här lilla livet i mig och jag har längtat efter barn i flera år. Och det här kanske är min sista chans. 

Svar på tråden Han vill göra abort men ha gemensam vårdnad?