Han vill göra abort men ha gemensam vårdnad?
Först och främst - fy vilken fruktansvärd situation! Jag kan inte ens föreställa mig vad du går igenom. Ljusglimten i kråksången är nog ändå någonstans att du förstått vad han håller på med och även ditt eget värde. Ingen människa ska behöva leva under sådana omständigheter.
Utifrån det du beskriver hade jag nog gjort abort om jag var i dina skor. Inte för att han kräver det, utan för min och barnets skull. Jag skulle inte klara av att tvingas till en relation med en sådan person under kanske resten av mitt liv. Jag skulle inte klara av att tvingas samarbeta med en sådan person och ständigt tvingas vara "den större personen". Vidare skulle det för mig kännas viktigt att pappan till mitt barn är en vettig och bra person, som kan föra vidare sina vettiga och bra tankar, egenskaper och värderingar till vårt barn. På det du beskriver av ditt ex låter han som en allt annat än rekorderlig person, vilket kanske tyvärr är egenskaper som kommer färga ert barn på ett eller annat sätt.
Jag hoppas att du landar i ett beslut som du tror är bäst för dig och det eventuella barnet. Jag skickar dig de varmaste av tankar!