Ärligt talat, är 26 en bra ålder för första barnet?
Jag vet inte varför jag är så sjukt osäker i frågan eller varför jag bryr mig så mycket om vad andra tycker. MEN, lik förbannat har jag suttit och googlat, läst tråd efter tråd och inte bli it ett dugg klokare.
På julafton fick jag veta att en familjemedlem är gravid, dem är 27 år och har vart tillsammans 5 år. Fasta jobb, äger en bostadsrätt och har stort nätverk av familj och vänner. Ändå var dem uppenbart oroliga vad folk skulle tycka om deras ålder, då dem bor i Stockholm där snittåldern för första barnet är högst i hela Sverige. Själv tycker jag det är en utmärkt situation och ålder för barn.
Mitt fall då, jag är 25 år, har precis tagit socionomexamen och jobbat med kvalificerat socialt arbete sen i somras. Har ett långtidsvikariat nu men väntar på en tillsvidaretjänst som ska utlysas under våren. Jag och min sambo firar 4 år tillsammans och flyttar in i vårt gemensamma hus om en månad. Jag längtar så otroligt efter barn och har gjort länge, dock var det ingen idé att prata barn under studietiden av ekonomiska skäl då CSN knappt räckte till mig.
Hade ni kört om ni var jag?