• Känsligpojk

Utmattad - Försäkringskassan hjälp

Blivit utmattad och har nu varit sjukskriven snart 4 månader. Känner mig betydligt mycket bättre men inte riktigt bra eftersom jag håller på att prova mig fram till en antidepp som ska funka för mig (Utmattad pga stress och ångest).

Läkaren vill sjukskriva mig minst en månad till vilket jag tycker låter klokt. Vill verkligen inte gå tillbaka för tidigt.

Men jag pratade med försäkringskassan för ett tag sen och då nämnde dom något om att är man sjukskriven en viss tid så kommer dom börja leta på arbetsförmedlingen efter något annat jobb som jag eventuellt skulle kunna klara av istället. Har för mig att dom sa 180 dagar, men kommer inte riktigt ihåg

Är det någon som har koll på detta och vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp
  • Shakira88

Det tror jag kan stämma.att man ska ställas mot arbeten i hela landet. Som man skulle klara av . Men liksom, hur ska msn kunna få ett annat jobb när man är utmattad? Det där måste ju bara vara nåt slags tomt hot från dom

• Tow2Mater

Ar utmattningen relaterad till stress och ångest i jobbet är det väl rimligt att hitta ett annat slags jobb?

• Känsligpojk
    Tow2Mater skrev 2022-02-05 19:53:58 följande:

Ar utmattningen relaterad till stress och ångest i jobbet är det väl rimligt att hitta ett annat slags jobb?

Det planerar jag att göra så fort jag är tillbaka heltid på jobbet igen. Ångesten är den största boven här och jag håller på att jobba med det genom terapi och medicin. 
  • Anonym (pppp)

Läkaren vet om reglerna också så fråga denne tycker jag. 
    Man ska göra en plan för hur personen tex ska komma tilllbaka till arbete och då finns det vissa datum att förhålla sig till. 

• Känsligpojk
    Shakira88 skrev 2022-02-05 19:49:07 följande:

Det tror jag kan stämma.att man ska ställas mot arbeten i hela landet. Som man skulle klara av . Men liksom, hur ska msn kunna få ett annat jobb när man är utmattad? Det där måste ju bara vara nåt slags tomt hot från dom

Nä förstår inte riktigt hur dom tänker. Plus är det är väldigt stressande att dom håller på så. 
  • Känsligpojk
    Anonym (pppp) skrev 2022-02-05 19:59:52 följande:

Läkaren vet om reglerna också så fråga denne tycker jag. 
    Man ska göra en plan för hur personen tex ska komma tilllbaka till arbete och då finns det vissa datum att förhålla sig till. 

Läkaren vet nog, får fråga där!
  • Anonym (Della)
    Shakira88 skrev 2022-02-05 19:49:07 följande:

Det handlar inte om hot! Det handlar om att personens arbetsförmåga efter en viss tid bedöms mot andra former av arbeten, inte bara mot den anställning som man faktiskt har.
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Della) skrev 2022-02-06 00:28:00 följande:
    Det handlar inte om hot! Det handlar om att personens arbetsförmåga efter en viss tid bedöms mot andra former av arbeten, inte bara mot den anställning som man faktiskt har.

Fast det blir ju som ett hot även om reglerna ser ut så. Har själv varit i denna sits, tragglandet med f-kassans och deras krav på snabbt tillfrisknande ökade på min ångest och utmattning under den period då jag verkligen bara behövde vila. 

Så jo, det blir ett tomt hot eftersom ingen arbetsgivare  skulle anställa ett vrak som inte kan ta sig ur sängen samtidigt som det är ett överhängande hot att bli av med sin inkomst (dvs det som betalar mat och boende för ens barn) om man inte tillfrisknar SNABBT. Att byta jobb under en pågående utmattningsdepression vore dessutom totalt vansinne.
    Jag vet att fkassan inte sätter reglerna men de är ändå kontraproduktiva och fungerat mer som hot än något annat. Jag gick tillbaka till arbetet tidigare än vad jag borde ha gjort pga fkassans hot om indragen ersättning, det betalar jag för än idag med svajande psykisk hälsa. 

Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp