Inlägg från: Känsligpojk |Visa alla inlägg
  • Känsligpojk

Utmattad - Försäkringskassan hjälp

Blivit utmattad och har nu varit sjukskriven snart 4 månader. Känner mig betydligt mycket bättre men inte riktigt bra eftersom jag håller på att prova mig fram till en antidepp som ska funka för mig (Utmattad pga stress och ångest).

Läkaren vill sjukskriva mig minst en månad till vilket jag tycker låter klokt. Vill verkligen inte gå tillbaka för tidigt.

Men jag pratade med försäkringskassan för ett tag sen och då nämnde dom något om att är man sjukskriven en viss tid så kommer dom börja leta på arbetsförmedlingen efter något annat jobb som jag eventuellt skulle kunna klara av istället. Har för mig att dom sa 180 dagar, men kommer inte riktigt ihåg

Är det någon som har koll på detta och vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp
  • Känsligpojk
    Tow2Mater skrev 2022-02-05 19:53:58 följande:

Ar utmattningen relaterad till stress och ångest i jobbet är det väl rimligt att hitta ett annat slags jobb?

Det planerar jag att göra så fort jag är tillbaka heltid på jobbet igen. Ångesten är den största boven här och jag håller på att jobba med det genom terapi och medicin. 
  • Känsligpojk
    Shakira88 skrev 2022-02-05 19:49:07 följande:

Det tror jag kan stämma.att man ska ställas mot arbeten i hela landet. Som man skulle klara av . Men liksom, hur ska msn kunna få ett annat jobb när man är utmattad? Det där måste ju bara vara nåt slags tomt hot från dom

Nä förstår inte riktigt hur dom tänker. Plus är det är väldigt stressande att dom håller på så. 
  • Känsligpojk
    Anonym (pppp) skrev 2022-02-05 19:59:52 följande:

Läkaren vet om reglerna också så fråga denne tycker jag. 
    Man ska göra en plan för hur personen tex ska komma tilllbaka till arbete och då finns det vissa datum att förhålla sig till. 

Läkaren vet nog, får fråga där!
  • Känsligpojk
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-02-06 08:46:54 följande:

Nånstans måste ju gränsen dras, folk kan ju inte tillåtas sitta hemma på arslet o tycka synd om sig själva för att "allt är jobbigt o för mycket" i tills de själv anser sig återhämtade, på alla andras bekostnad?

Personligen anser jag 180dagar är på tok för länge. 1 vecka vore mer rimligt, sen kan man gott bekosta sitt självömkande ur egen ficka.

Det var det värsta jag har hört. Skulle det hända dig någon dag så får du nog insikt om hur jäkla lång tid man kan behöva för att återhämta sig.
  • Känsligpojk
    Anonym (?) skrev 2022-02-06 13:47:19 följande:
    Just det där tänket har jag svårt att förstå? Skulle det inte vara bättre att försöka hitta nytt jobb oavsett?

Har en kollega som är inne på sitt sjätte, möjligen sjunde år där problemet i grunden verkar vara att hon inte kan hantera ansvaret i sin "nya" roll. Arbetsgivaren har erbjudit en lägre tjänst (hennes gamla jobb) med mindre ansvar men hon har tackat nej eftersom det skulle innebära lägre lön (men det skulle ju ändå ge minst 5000 mer netto än att vara sjukskriven från den högre tjänsten så det känns ologiskt).
    Hon återkommer på 25% med några månaders mellanrum men kraschar i regel första veckan när hon ska gå upp till 50%. Hela tiden. 
    Hon pendlar dessutom långa sträckor så att hitta ett jobb närmare hemmet skulle nog gynna henne. 
    Så som det ser ut idag betraktar vi hennes sjukvikarie som permanent. Men hon envisas med att följa samma mönster år efter år. 
    Du behöver inte förstå heller utan det är så jag resonerar. Känner att jag vill hellre bli frisk och ta tag i mina problem för att sen successivt komma tillbaka på mitt jobb innan jag lägger energi på att försöka hitta något nytt direkt.

Men jag har fått dom svaren jag behöver här och den tackar jag för!
Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp