Inlägg från: Anonym (Jorå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jorå)

Utmattad - Försäkringskassan hjälp

Anonym (Della) skrev 2022-02-06 00:28:00 följande:
    Det handlar inte om hot! Det handlar om att personens arbetsförmåga efter en viss tid bedöms mot andra former av arbeten, inte bara mot den anställning som man faktiskt har.

Fast det blir ju som ett hot även om reglerna ser ut så. Har själv varit i denna sits, tragglandet med f-kassans och deras krav på snabbt tillfrisknande ökade på min ångest och utmattning under den period då jag verkligen bara behövde vila. 

Så jo, det blir ett tomt hot eftersom ingen arbetsgivare  skulle anställa ett vrak som inte kan ta sig ur sängen samtidigt som det är ett överhängande hot att bli av med sin inkomst (dvs det som betalar mat och boende för ens barn) om man inte tillfrisknar SNABBT. Att byta jobb under en pågående utmattningsdepression vore dessutom totalt vansinne.
    Jag vet att fkassan inte sätter reglerna men de är ändå kontraproduktiva och fungerat mer som hot än något annat. Jag gick tillbaka till arbetet tidigare än vad jag borde ha gjort pga fkassans hot om indragen ersättning, det betalar jag för än idag med svajande psykisk hälsa. 

Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp