Inlägg från: Anonym (gg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gg)

Utmattad - Försäkringskassan hjälp

Läkaren kan utveckla sjukintyget till varför du borde vara sjukskriven längre, basera sjukintyget mer på ditt mående än bara i förhållande till nuvarande arbete. Är du med i fackförbund så finns det något sätt att få pengar just efter en sådan utförsäkring, men minns inte exakt hur det gick till, tror man måste vara tjänstledig pga sjukdom eller liknande.

• Anonym (gg)

Ser att det gäller bara region och kommunal anställda som kan få pengar från AFA.

• Anonym (gg)
    Anonym (?) skrev 2022-02-06 13:47:19 följande:
    Just det där tänket har jag svårt att förstå? Skulle det inte vara bättre att försöka hitta nytt jobb oavsett?

Har en kollega som är inne på sitt sjätte, möjligen sjunde år där problemet i grunden verkar vara att hon inte kan hantera ansvaret i sin "nya" roll. Arbetsgivaren har erbjudit en lägre tjänst (hennes gamla jobb) med mindre ansvar men hon har tackat nej eftersom det skulle innebära lägre lön (men det skulle ju ändå ge minst 5000 mer netto än att vara sjukskriven från den högre tjänsten så det känns ologiskt).
    Hon återkommer på 25% med några månaders mellanrum men kraschar i regel första veckan när hon ska gå upp till 50%. Hela tiden. 
    Hon pendlar dessutom långa sträckor så att hitta ett jobb närmare hemmet skulle nog gynna henne. 
    Så som det ser ut idag betraktar vi hennes sjukvikarie som permanent. Men hon envisas med att följa samma mönster år efter år. 
    Som sjukskriven blir man ju inte anställd, så för ts att söka jobb på heltid på andra ställen blir en väldigt svår uppgift. Konstigt att folk inte förstår det.
  • Anonym (gg)
    BeautifulLiz skrev 2022-02-06 18:05:00 följande:
    Stämmer inte.
    Jag är privatanställd och har fått pengar från AFA både för inkomstbortfall och för kostnad för receptbelagd medicin.
    Ja, men inom vård eller omsorg?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Smokey Boots) skrev 2022-02-07 14:19:06 följande:
    Sånt kallas livet, något alla går igenom. Man kan ju inte sluta jobba bara för att man går igenom livet. Särskilt inte i två år. Nej, jag tror de flesta utnyttjar det svenska systemet och tycker det är väldigt bekvämt att få stanna hemma och gotta sig med betalning än att behöva fortsätta jobba. Hade man inte fått betalt i Sverige så hade inte utmattning funnits där heller. 
    Själv fungerade jag inte öht på jobbet, hade hallucinationer av sömnbrist och glömde viktiga uppgifter hela tiden. 

Jag har aldrig kunnat leva på min sjukpenning, utan har fått delvis försörjningsstöd.

Hade det inte funnits ett system alls så hade jag varit hemlös eller dött.
Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp