Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Utmattad - Försäkringskassan hjälp

Känsligpojk skrev 2022-02-05 19:57:34 följande:
    Det planerar jag att göra så fort jag är tillbaka heltid på jobbet igen. Ångesten är den största boven här och jag håller på att jobba med det genom terapi och medicin. 
    Just det där tänket har jag svårt att förstå? Skulle det inte vara bättre att försöka hitta nytt jobb oavsett?

Har en kollega som är inne på sitt sjätte, möjligen sjunde år där problemet i grunden verkar vara att hon inte kan hantera ansvaret i sin "nya" roll. Arbetsgivaren har erbjudit en lägre tjänst (hennes gamla jobb) med mindre ansvar men hon har tackat nej eftersom det skulle innebära lägre lön (men det skulle ju ändå ge minst 5000 mer netto än att vara sjukskriven från den högre tjänsten så det känns ologiskt).
    Hon återkommer på 25% med några månaders mellanrum men kraschar i regel första veckan när hon ska gå upp till 50%. Hela tiden. 
    Hon pendlar dessutom långa sträckor så att hitta ett jobb närmare hemmet skulle nog gynna henne. 
    Så som det ser ut idag betraktar vi hennes sjukvikarie som permanent. Men hon envisas med att följa samma mönster år efter år. 
  • Anonym (?)
    Anonym (gg) skrev 2022-02-06 15:21:08 följande:
    Som sjukskriven blir man ju inte anställd, så för ts att söka jobb på heltid på andra ställen blir en väldigt svår uppgift. Konstigt att folk inte förstår det.
    Jaså? Nu har jag ingen personlig erfarenhet men min syster bytte jobb som sjukskriven, och förklarade att sjukskrivningen var kopplad till just det specifika jobbet, var aldrig något problem. Vi har dessutom anställt en kollega som just vid det tillfället var sjukskriven från sitt tidigare jobb (kunde inte jobba natt längre på grund av ett synfel som gjorde att hen inte kunde köra bil i mörker och behövde ett jobb där hen kunde nyttja kollektivtrafik).

I just det här specifika fallet så finns dessutom tjänster på samma företag som skulle kunna passa henne och vi vet ju att hon är duktig.

Dessutom behöver man ju faktiskt inte berätta att man är sjukskriven, och vid kort tids sjukskrivning så kan man be sina referenser fokusera på hur man sköter jobbet om inte specifikt frågan om sjukfrånvaro kommer upp. 
Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp