Inlägg från: Anonym (biologen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (biologen)

Utmattad - Försäkringskassan hjälp

Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-02-06 16:24:49 följande:
    Detta är ju bara nått flum som nu verkar ha gått helt fullständigt överstyr...

Backa bandet säg 50år o se hur många som satt hemma sjukskrivna för godtyckliga självupplevda psykiska besvär år in o år ut.

Ett jävla trams är va det är, upp o hoppa, upp ur sängen o iväg. Ska det behöva vara så svårt?
    Mmm...jag hade en man på mitt förra jobb som inte trodde på stressutmattning heller.

Sen dog hans far, han fick mer alkoholproblem pga jobbstress och frun skilde sig. Då brakade han igenom med bravur, kan jag lova. Du vet att flera arter av små gnagare/bytesdjur kan dö av adrenalinpåslaget om man skrämmer dem? 

Det var här vi lärde oss att det hos människa finns en bromsmekanism som reglerar så att adrenalinet inte ger en hjärtstopp.

Men kollegan var så stressad så hans adrenalin rasade rakt igenom den spärren och han hade då maxpuls i ett par dygn, kunde inte sova alls och svettades kopiösa mängder innan han till slut fattade att han måste ringa ambulans. Det tog tre dygn på sjukhus att få ner hans hjärta till normal aktivitet med injektioner och övervakning och hade han haft det minsta svagt hjärta hade han inte överlevt de dygnen, sa de till honom.

Sedan följde en total genomklappning med trötthet och ångest när adrenalinet släppte, och flera månaders väg för att komma illbaka. 

Numera tror även den mannen på att man kan bli stressutmattad. Men han är för all del lite trög ibland så det var nog det som krävdes, i hans fall.
Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp