Anonym (Stressigare) skrev 2022-02-06 18:50:32 följande:
Kan bara tala för min bransch, men för 50 år sedan gjorde 5st samma jobb som vi idag är 3 som skall klara. Så inte så konstigt att en del klappar ihop idag.
På min arbetsplats har antalet administrativ personal mer än femdubblats senaste 20 åren, trots samma omsättning i bolaget.
För varje "gammal räv" som går i pension inne på kontoret så slutar det alltid på samma sätt... Tjänsten bryts efter en tid upp i delar och det anställs minst 3 nya för att hantera samma arbetsbörda.
Det är ständiga omstruktureringar där ansvar flyttas runt mellan olika avdelningar och tjänster.
Av alla nya som kommer in så slutar mer än hälften inom 6mån, hälften av de som blir kvar är helt eller delvist sjukskrivna i perioder, de tar tjänstledigt för studier o en dåre har mage att meddela att hon ska gå på föräldraledigt om 3mån första dagen hon kom till jobbet...
Under min 15år på bolaget så har den administrativa sidan vuxit från 8 till runt 40-45 pers
Vi grovarbetare inom produktion står mest o hånskrattar o undrar va faan de hålls med.
Sen kan man ju fundera på varför grovarbetarna på golvet inte "går in i väggen" trots enorma mängder övertidsarbete och fysiskt tunga arbetsuppgifter.
Nästan alltid när man hör om liknande historier i stil med "utmattning" eller "utbrändhet" så handlar det om folk inom administrativt arbete, inte sällan i kombination med diffusa ansvar och arbetsuppgifter toppat med rent uselt ledarskap.