Inlägg från: Anonym (Vänster är ett skällsord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Utmattad - Försäkringskassan hjälp

Nånstans måste ju gränsen dras, folk kan ju inte tillåtas sitta hemma på arslet o tycka synd om sig själva för att "allt är jobbigt o för mycket" i tills de själv anser sig återhämtade, på alla andras bekostnad?

Personligen anser jag 180dagar är på tok för länge. 1 vecka vore mer rimligt, sen kan man gott bekosta sitt självömkande ur egen ficka.

Anonym (Smokey Boots) skrev 2022-02-06 15:26:11 följande:
    Håller med till 100. Sverige är ju verkligen ett skämt. Här där jag bor i USA finns inget som heter utmattning. Man ska arbeta för sin föda och underhåll. Personligen tror jag att stress, ångest, utmattning och allt sånt psykosomatiskt blir värre av att sitta hemma och rulla tummarna. Ingen har dött av lite hårt arbete, däremot av stillasittandes. 
    Detta är ju bara nått flum som nu verkar ha gått helt fullständigt överstyr...

Backa bandet säg 50år o se hur många som satt hemma sjukskrivna för godtyckliga självupplevda psykiska besvär år in o år ut.

Ett jävla trams är va det är, upp o hoppa, upp ur sängen o iväg. Ska det behöva vara så svårt?
    Anonym (A) skrev 2022-02-06 16:35:49 följande:
    Backa bandet 50 år och inse att samhället inte hade samma stressnivåer som nu. Lite empati skulle inte skada även om du själv bevisligen aldrig haft några liknande besvär!
    Vilka "stressnivåer i samhället" ?

Jag lever mitt liv som jag vill, du ditt som du vill.

Upplever du dig stressad och utmattad av ditt sätt att leva ditt liv så är det kanske läge att göra några förändringar?

Jag har faktiskt svårt att känna någon empati för individer som stressar sönder sig för att de inte har vett att lägga ribban på en vettig nivå, att de känner press från samhället att leva upp till något som de upplever stressande och utmattande.

På samma sätt har jag svårt med empatin när någon springer med huvudet först rakt in i en betongvägg och sen sätter sig o grinar om att det gör ont i huvudet efteråt.... Iaf om det gäller en vuxen individ som inte lider av någon utvecklingsstörning.
    Anonym (biologen) skrev 2022-02-06 16:45:55 följande:
    Mmm...jag hade en man på mitt förra jobb som inte trodde på stressutmattning heller.

Sen dog hans far, han fick mer alkoholproblem pga jobbstress och frun skilde sig. Då brakade han igenom med bravur, kan jag lova. 
    Även jag har en avliden far och har gått igenom en skilsmässa, med tillhörande vårdnadstvist på köpet.

Jag upplever ingen "jobbstress" eller behov av att sitta hemma o tycka synd om mig själv medans samhället försörjer mig en längre tid för det.
    Anonym (Stressigare) skrev 2022-02-06 18:50:32 följande:

Kan bara tala för min bransch, men för 50 år sedan gjorde 5st samma jobb som vi idag är 3 som skall klara. Så inte så konstigt att en del klappar ihop idag.

På min arbetsplats har antalet administrativ personal mer än femdubblats senaste 20 åren, trots samma omsättning i bolaget.

För varje "gammal räv" som går i pension inne på kontoret så slutar det alltid på samma sätt... Tjänsten bryts efter en tid upp i delar och det anställs minst 3 nya för att hantera samma arbetsbörda.
    Det är ständiga omstruktureringar där ansvar flyttas runt mellan olika avdelningar och tjänster.
    Av alla nya som kommer in så slutar mer än hälften inom 6mån, hälften av de som blir kvar är helt eller delvist sjukskrivna i perioder, de tar tjänstledigt för studier o en dåre har mage att meddela att hon ska gå på föräldraledigt om 3mån första dagen hon kom till jobbet...
    Under min 15år på bolaget så har den administrativa sidan vuxit från 8 till runt 40-45 pers

Vi grovarbetare inom produktion står mest o hånskrattar o undrar va faan de hålls med. 

Sen kan man ju fundera på varför grovarbetarna på golvet inte "går in i väggen" trots enorma mängder övertidsarbete och fysiskt tunga arbetsuppgifter.

Nästan alltid när man hör om liknande historier i stil med "utmattning" eller "utbrändhet" så handlar det om folk inom administrativt arbete, inte sällan i kombination med diffusa ansvar och arbetsuppgifter toppat med rent uselt ledarskap.
Svar på tråden Utmattad - Försäkringskassan hjälp