• Anonym (bio)

Blir man allmänpåverkad av att ta citodon och oxynorm?

Har fått dom utskrivet pga smärta men är lite rädd för att ta dom. Kommer jag känna mig påverkad eller kommer den bara ta bort smärtan?

Brukar inte ta såna här preparat men fick för kanske 10 år sedan en hostmedicin utskrivet som innehöll något som också gjorde mig påverkad. 

Någon som vet?

• Svar på tråden Blir man allmänpåverkad av att ta citodon och oxynorm?
  • Anonym (E)

Det är en omöjlig fråga att svara på. En del påverkas, andra inte. Sen beror det på dosering också. När jag var ung och testade citodon (lägsta dos) påverkades jag en del av det, blev trött främst. Av oxynorm etc känner jag ingenting, bara smärtlindring. Du kan iaf inte döma ut mediciner pga nåt helt orelaterat som du blivit påverkad av förut.

• Anonym (knockad)

Individuellt.

Jag blir i princip knäsvag och kan bara ligga och vila på en Citodon, min kompis som väger 85 kilo och knaprar smärtstillande som godis tycker knappt att de gör nåt alls...

• Anonym (Frukt)

Hur är det, ska man I te äta grapefruit om man tar dessa läkemedel. Vad händer då? 

• Anonym (bio)
    Anonym (Frukt) skrev 2022-02-06 22:08:12 följande:

Hur är det, ska man I te äta grapefruit om man tar dessa läkemedel. Vad händer då? 

Det är jätte allvarligt!!!(!) ta aldrig läkemedel med grapefruit!!!!!!
    Anonym (knockad) skrev 2022-02-06 22:03:50 följande:

Individuellt.

Jag blir i princip knäsvag och kan bara ligga och vila på en Citodon, min kompis som väger 85 kilo och knaprar smärtstillande som godis tycker knappt att de gör nåt alls...

Min smärta har avtagit rejäl så jag avvaktar lite. Tack för att du svarade
  • Anonym (Yr)

Jag blev så yr av Citodon de få gångerna jag hade den utskriven att jag spydde konstant, så jag blir jättepåverkad. När min sambo fick samma läkemedel, funkade den bra mot smärta, inga andra biverkningar. 

• Anonym (bio)
    Anonym (Yr) skrev 2022-02-06 22:41:23 följande:

Jag blev så yr av Citodon de få gångerna jag hade den utskriven att jag spydde konstant, så jag blir jättepåverkad. När min sambo fick samma läkemedel, funkade den bra mot smärta, inga andra biverkningar. 

Tack för att du svarade! Kanske vågar testa imorn om jag mår dåligt då
  • kusbölehelvete

Mitt ena barn har mer eller mindre noll effekt av citodon, blir bättre smärtlindrad av Alvedon än av citodon, hon omvandlar det inte till morfin.
    Oxynorm blev hon väldigt yr och illamående av så hon har svårt med smärtlindring tyvärr

• Glinda från Oz
    Anonym (bio) skrev 2022-02-06 22:11:58 följande:
    Det är jätte allvarligt!!!(!) ta aldrig läkemedel med grapefruit!!!!!!
    Anonym (knockad) skrev 2022-02-06 22:03:50 följande:

Individuellt.

Min smärta har avtagit rejäl så jag avvaktar lite. Tack för att du svarade

VISSA läkemedel ska man inte ta med grapefrukt. 

Av oxynorm (5 mg) blir jag påverkad, inte så att jag inte vet vad jag sysslar med men jag får en skön känsla i kroppen och jag blir glad. Min reaktionsförmåga försämras också. När jag tar citodon händer ingenting. 

• Anonym (gr8)

Citodon har tagit bort smärtan bra för mig och även gjort mig underbart lullig. Som en miniberusning. Fantastisk känsla.

• Anonym (usch)

Jag avskyr den typen av läkemedel. Jag hatar att känna mig snurrig, påverkad osv. Vissa verkar tycka om det, men jag föredrar att kasta skiten så fort jag kan (har opererats ett par gånger) och klarar mig därefter på alvedon. 

Senaste operationen jag gjorde fick jag 8 morfintabletter på raken, men de gjorde nada för mig smärtmässigt. Det var bara att härda ut. Tyvärr. Men ack så skönt när jag insåg att jag inte behövde gå ner mig i oxy-träsket den här gången efter operationen. 

Om du inte absolut behöver dem, ta dem inte. 

• FtS70

Bägge preparaten är ju mot svår smärta, ta bara vid verkligt behov. Citodon kan jag skriva ut själv, men Oxynorm är här  i USA sedd som tabletten från helvetet; i dag används den hos oss bara på sjukhuset till exempelvis cancerpatienter. 100 000 amerikaner dör av missbruk av just det preparatet varje år. Majoriteten av våra heroinister började med oxikodon. 

• cosinus

Jag som är en rätt liten person. under 60 kg och märker knappt av citodon alls. Hade det utskrivet för ryggen tidigare och fick ta 2 tabletter vid behov. Inga problem alls. 

Jag sover lite tyngre, det är väl det jag märker men det kan ju också vara att man faktiskt inte vaknade hela tiden av att kroppen gjorde ont.

Men som alla skriver, extremt individuellt. Vet folk som är dubbelt så stora som mig så påverkas mer av en tablett än vad jag gör av två.

Den andra har jag aldrig provat.

• klyban
    cosinus skrev 2022-02-07 10:59:55 följande:
    Jag som är en rätt liten person. under 60 kg och märker knappt av citodon alls. Hade det utskrivet för ryggen tidigare och fick ta 2 tabletter vid behov. Inga problem alls. 

Jag sover lite tyngre, det är väl det jag märker men det kan ju också vara att man faktiskt inte vaknade hela tiden av att kroppen gjorde ont.

Men som alla skriver, extremt individuellt. Vet folk som är dubbelt så stora som mig så påverkas mer av en tablett än vad jag gör av två.

Den andra har jag aldrig provat.

Det beror på vilken ras du är av och hur Citodon(Kodein) fungerar, vissa fungerar inte kodein på alls, andra så har det dubbla effekter och av exakt samma dos.

Men ska TS verkligen ta både oxy och kodein samtidigt?

TS en sak du ska tänka på om du har stor respekt för dessa läkemedel, det är att du aldrig tar dessa mer än 6 veckor i rad, och sen har ett uppehåll på en vecka.
    Så slipper man bli för beroende av dom innan man slutar och slipper svåra abstinenser.
    Och kör man 6 veckor så känner man av absintens i en halvdag, sen svagare efterkommande dagen och sen oftast helt borta, kär man på och flera månader, så kommer det kännas av mer.

När det kommer till fordon och så, så bör man inte köra när man tar i början och om man är osäker, för dessa påverkar dig helt klart.
    Och du får verkligen känna efter om du ska köra bil, för ansvaret är på en själv att man kan framföra ett fordon säkert även efter sitt intag.
    Jobba och sånt går utmärkt, dock kan man nog bli lite mer energirik i den absoluta början av medicineringen, men redan efter några dagar så har detta oftast försvunnit till stor del.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Blir man allmänpåverkad av att ta citodon och oxynorm?