• FamiljeMannen420

Min son vill ha dator!?!? ????????????

Min son på 15 år är övertygad om att han ska ha dator. Han säger att alla hans vänner har dator och tycker att han också ska få ha en så att han kan spela med de. Han har redan en egen padda som han fick för två år sedan men han säger att han inte kan spela med sina vänner på den. EN DATOR KOSTAR 10,000 KR+, nu är det inte så att jag inte har råd men finns det inte viktigare saker att lägga pengarna på? Hjälp!!!

• Svar på tråden Min son vill ha dator!?!? ????????????
  • Kotten23

Vill han ha en dator så kan han tjäna pengar å köpa en. en 15 åring kan jobba. Även 8 åringar kan jobba å tjäna pengar år 2022. gäller å motivera dom å lära dom att pengar inte växer på träd. 

• Marie7

När min son blev 15 och "moppe duglig" fick han välja på att få ta moppe kort och få en moppe eller en speldator. Han ville ha en speldator. Innan dess hade han sin fars avlagda jobb datorer. Tror den kostade runt 15 000. Men detta är 8 år sedan. De allra flesta i den åldern har egna datorer. Behövs ju även för skolarbeten. 

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Nja) skrev 2022-02-07 11:32:03 följande:

Asså, 10.000+ behöver inte en ok dator kostar. Men ja, idag är dator väldigt viktigt. Tycker absolut du borde överväga att han ska ha någon dator. Hur du gör är upp till dig.

när min mor köpt min första dator så kostade den 25.000kr hade 4gig hårddisk fanns internet hade precis kommit. Men hon ansåg att det är viktigt å hänga med i tiden. 
  • Gameofthrones

Ja idag är det så. 
    Ena barnens dator är det 1 TB hårddisk kan bygga ut hårddisken till yttligare 500G. 

Raminnet är 12 G. Då kostade den ca 11.000kr men få var det rabatt. Sen köpte vi ett bra skrivbord och en bra skrivbordsfotölj. Ena sonen ville inte ha gamingstol. Utan en doft skrivbordsfotölj - hans ord. :) 

• Anonym (H)
    Gameofthrones skrev 2022-02-07 11:20:21 följande:

Generellt, så har många en stationär dator, gamingdator, laptops hemma i den åldern t om yngre har. 

Finns det möjlighet att lägga undan pengar /månad
    Finns det ngn begagnad. Det finns företag som köper in och säljer. Hellre det än Blocket för privatpersoner.

Känner du ngn som har en dator som är på väg och säljas? 

Kan du inte ta på faktura med avbetalningsplaner?

Wtf. Man köper ej onödiga saker på avbetalning. Snacka om att lära sonen fel saker. Man behöver ej ha en dator till spel. Han har en iPad. Omg
  • Anonym (K)

Känner nån som kan datorer ? Få hjälp med vad som är alternativ efter att barnet själv hjälpt med pengarna ? 

begagnat är alternativ om man kan få lite hjälp om man inte kan själv. Nån i vänkretsen som har en dem ska sälja ? Deras barn kanske vuxit upp ? 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-02-07 11:53:59 följande:
    när min mor köpt min första dator så kostade den 25.000kr hade 4gig hårddisk fanns internet hade precis kommit. Men hon ansåg att det är viktigt å hänga med i tiden. 
    25 lax för en maskin att spela på låter helt galet i min värld. Han är 15 och behöver inte något så avancerat. 

Precis, mammas lilla ängel behöver de bästa. Du vet, alla föräldrar har inte såna pengar att kunna ösa på varje barn. Du skulle nog ha mer respekt över pengarnas värde om du har tjänat dessa pengar själv o h köpt datorn.

PS. En dators värde försvinner fort och inom 2-3 år är den 25 tusendatorn lika värdelös som den för 10.
  • Anonym (Han Solo)

Klart han ska ha en dator. 
    Min son är 11 och alla hans bästa vänner spelar minecraft på sina egna datorer. Så han fick en gaminglaptop som han är jättenöjd med. Kostade 8000kr.

• Anonym (H)
    Anonym (Han Solo) skrev 2022-02-07 12:17:56 följande:

Klart han ska ha en dator. 
    Min son är 11 och alla hans bästa vänner spelar minecraft på sina egna datorer. Så han fick en gaminglaptop som han är jättenöjd med. Kostade 8000kr.

Du missa detaljen med att de ej har råd.. 
  • Gameofthrones
    Anonym (Nja) skrev 2022-02-07 12:17:25 följande:
    25 lax för en maskin att spela på låter helt galet i min värld. Han är 15 och behöver inte något så avancerat. 

Precis, mammas lilla ängel behöver de bästa. Du vet, alla föräldrar har inte såna pengar att kunna ösa på varje barn. Du skulle nog ha mer respekt över pengarnas värde om du har tjänat dessa pengar själv o h köpt datorn.

PS. En dators värde försvinner fort och inom 2-3 år är den 25 tusendatorn lika värdelös som den för 10.
    Det var inte det nog så inte han menade vet du vad internet kostade förr och allt va nytt? Det är då inlägget menades.
    Jag kommer ihåg när en halv G kostade det var ett par tusen. 
Svar på tråden Min son vill ha dator!?!? ????????????