• FamiljeMannen420

Min son vill ha dator!?!? ????????????

Min son på 15 år är övertygad om att han ska ha dator. Han säger att alla hans vänner har dator och tycker att han också ska få ha en så att han kan spela med de. Han har redan en egen padda som han fick för två år sedan men han säger att han inte kan spela med sina vänner på den. EN DATOR KOSTAR 10,000 KR+, nu är det inte så att jag inte har råd men finns det inte viktigare saker att lägga pengarna på? Hjälp!!!

• Svar på tråden Min son vill ha dator!?!? ????????????
  • RenLuft
    FamiljeMannen420 skrev 2022-02-07 11:12:38 följande:

Min son på 15 år är övertygad om att han ska ha dator. Han säger att alla hans vänner har dator och tycker att han också ska få ha en så att han kan spela med de. Han har redan en egen padda som han fick för två år sedan men han säger att han inte kan spela med sina vänner på den. EN DATOR KOSTAR 10,000 KR+, nu är det inte så att jag inte har råd men finns det inte viktigare saker att lägga pengarna på? Hjälp!!!

Hej!

Har du inte råd, så får du prata med din son om ekonomi. Du får helt enkelt säga åt din son att han kan själv jobba upp pengarna. Tidningsbud och spara sina löner, skulle skatta honom gott i livet. Då kommer han förstå värde i pengar och roligheten att spara och sedan spendera det som man har sparat till. Det kommer ta ett tag, men det är bara bra, just för att det lär honom mer att pengar inte växer på träd.

• Gameofthrones

Generellt, så har många en stationär dator, gamingdator, laptops hemma i den åldern t om yngre har. 

Finns det möjlighet att lägga undan pengar /månad
    Finns det ngn begagnad. Det finns företag som köper in och säljer. Hellre det än Blocket för privatpersoner.

Känner du ngn som har en dator som är på väg och säljas? 

Kan du inte ta på faktura med avbetalningsplaner?

• AndreaBD

Nja... alltså dator är ändå något som man bör ha. Inte nödvändigtvis var sin, men i praktiken kan det också vara svårt att dela upp det. Padda kan jag tycka är mer än extra grej, jag skulle ha satsat på en dator först. Och man kan säkert få en hyfsat dator för hälften av pengarna om man inte tar det nyaste. 

Begagnat kan man också fundera på. Kanske har man t.o.m. en äldre dator i hushållet eller så har vänner/bekanta en att sälja? 

• Gameofthrones

Jag såg ovanstående svar. 

Finns det möjlighet att din son kan hjälpa till tjäna pengar? Det är dags och söka sommarjobb nu. 

• Anonym (B)

Har du råd, köp en dator.

Vad som är viktigt att lägga pengar på säger du, men för en 15-åring är det väl ändå både viktigt och normalt att kunna spela dataspel.

Mina har fått ha egna datorer sedan de var 12.

• Gameofthrones

Man ska inte skuldsätta sig själv. 

• Anonym (B)

Ts skriver ju att hon HAR råd.

• mammabitch

Jag gissar att sonen har rätt, de flesta barn i den åldern har nog åtminstone tillgång till en dator som de kan spela på om inte en egen. Sen är det naturligtvis inte livsnödvändigt om ekonomin inte räcker till, men jag gissar att det är ganska betydelsefullt om kompisarna spelar.
    Beroende på vad han spelar finns det datorer från 6-7000 om han kan klara sig med en lite äldre modell.

• Anonym (Nja)

Asså, 10.000+ behöver inte en ok dator kostar. Men ja, idag är dator väldigt viktigt. Tycker absolut du borde överväga att han ska ha någon dator. Hur du gör är upp till dig.

• Martinetto
    FamiljeMannen420 skrev 2022-02-07 11:12:38 följande:

Låt honom arbeta ihop pengarna själv, om du kan så sponsra med Max hälften men det blir en viktig erfarenhet och han lär sig pengars värde.
    Han lär sig inget på att få det gratis bara för att hans vänner har datorer
Svar på tråden Min son vill ha dator!?!? ????????????