Anonym (hj) skrev 2022-02-08 11:52:26 följande:
Jag kan ju aldrig liksom riktigt återta det arvet nu, men jag hade velat det på många sätt. Tyvärr träffade jag aldrig morfar eftersom han var död när jag föddes och varken han eller mamma ville kännas vid den sidan av släkten. Så det är väl vad jag kan göra, bibehålla den kontakten.
Ja, vem vet vad det leder till i framtiden. Det är häftigt ändå med alla dessa släktingar som har lämnat spår i vårt DNA.
Mrs Moneybags skrev 2022-02-08 13:09:34 följande:
Jag har gjort på 23andme för ett antal år sedan. Det är förvånansvärt korrekt när det gäller just mitt etniska arv. Jag är blandad av många olika ursprung.
Min finska mormor har givit mig ca 33% finsk och de flesta jag får träff på är just finnar. (Man ärver ca 15-35% från en mor- eller farförälder.)
Nu har det afrikanska arvet blivit så pass exakt också att min pappas folkgrupp står med. Ju fler som testar sig, desto mer exakt blir ju svaret.
Jag har fått kontakt med några som är släkt på lite längre håll, typ 4-5 generationer bakåt.
Oj, vad intressant att de kunde träffa rätt på folkgrupp!
Ja precis, jag hoppas att flera av mina släktingar har testat sig för jag har några frågetecken. Jag har kommit ner till tidigt 1700-tal på både mammas och pappas sida och 1600-tal i ett fall med hjälp av en vän som är väldigt bra på släktforskning.
Det är enbart svenskar från olika delar av landet, förutom den där okända pappan som vi inte vet något om, men så plötsligt dök det upp en tysk. Jag hoppas på lite DNA-träffar i Tyskland för att få en uppfattning om var i Tyskland han kom ifrån, fast det kanske är för avlägset i tid.