• Anonym (sugen)

Billigare än jag trodde att ta blancolån? Hjälp mig räkna

Hur kan det vara eller verkar det bara billigt? Missar jag någon avgift här men som jag uppfattar så är detta allt.

Exempel Ferratum.

Att låna 250 000 kostar 2343,70 i månaden i tolv år. Det blir 337492,8 totalt.

Kostnaden för att låna pengarna blir alltså sammanlagt 337492,7-250000=87492,8.

87492,8 är ?tolvårskostnaden?

7291 blir årskostnaden.

7291 är under 3% av 250000.

Så årskostnaden är alltså mindre än 3% för detta lån. Det låter ju galet lite??

räknat fel någonstans?

Folk säger ju alltid det är så vansinnigt dyrt med dessa lån, man ska aldrig ta lån för annat än bostad osv. Men det här är ju inte dyrt?

Hjälp mig få ihop detta

• Svar på tråden Billigare än jag trodde att ta blancolån? Hjälp mig räkna
  • Anonym (sugen)
    Anonym (Vansinne) skrev 2022-02-08 13:49:19 följande:
    Men herregud människa, vilket resonemang.

Börja jobba på din självkontroll? Bli lite "vuxen"?

Gör en stående överföring på det belopp du "kan lägga på skräp" istället? Till typ ett automatiserat fondsparande hos Avanza eller Nordax?

Kanske även avsätta en peng till samtalsterapi/KBT om du har problem att behärska dig kring pengar?
    Nu har vi glidit ganska mycket  Off Topic. Tack, men jag frågade inte om hjälp med ett vettigt sparande eller vad ni anser är ett sunt förhållningssätt till pengar. Trådens frågeställningar handlar om hjälp med att räkna ut kostnaden för ett blancolån.
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (sugen) skrev 2022-02-08 13:40:11 följande:
    Om man som jag skrev har utrymme att lägga 2400 per månad på skräp så förstår jag inte hur man inte skulle ha utrymme att slänga de 2400 på en faktura istället, då finns ju inga pengar kvar till skräpet.
    Varför skulle man slänga 2400 på skräp? Bättre att spara. 
  • Anonym (sugen)
    Anonym (E) skrev 2022-02-08 13:57:58 följande:
    Fast valet står inte mellan att ta ett lån eller lägga pengarna på skräp. Man har även valet att spara. Om man måste ha en faktura att betala för att man inte ska lägga pengarna på skräp har man problem. Och det problemen löser man inte med ett stort lån med ockerränta.

Vad är det du ska låna till, som är så viktigt att du är beredd att betala så mycket extra för det?
    Om det kosta som någon skrev 337000+250000 totalt så är jag verkligen inte beredd att göra det

sen ber jag er hålla er till ämnet
  • Anonym (LF)

Från hemsidan: "Räntan är individuell f n 5,25% - 17,55% och villkoren bestäms efter kreditprövning. Vid ett lån på 150 000 kr upplagt på fem år (60 månader) med exempelräntan 6,75% (effektiv ränta på 6,96%), blir det totala beloppet att betala 170 874,00 kr vilket motsvarar 2 847,90 kr/mån."

Det är dock synnerligen lämpligt att ta höjd för det högre ränteläge som väntas komma när som helst. Klarar du av en dubblering?

Dessutom kan man fråga sig hur stor andel av de sökande som erbjuds 6,75%? Det skulle inte förvåna mig om de flesta hamnar på en betydligt högre nivå.

• Anonym (sugen)
    Anonym (LF) skrev 2022-02-08 14:55:26 följande:

Från hemsidan: "Räntan är individuell f n 5,25% - 17,55% och villkoren bestäms efter kreditprövning. Vid ett lån på 150 000 kr upplagt på fem år (60 månader) med exempelräntan 6,75% (effektiv ränta på 6,96%), blir det totala beloppet att betala 170 874,00 kr vilket motsvarar 2 847,90 kr/mån."

Det är dock synnerligen lämpligt att ta höjd för det högre ränteläge som väntas komma när som helst. Klarar du av en dubblering?

Dessutom kan man fråga sig hur stor andel av de sökande som erbjuds 6,75%? Det skulle inte förvåna mig om de flesta hamnar på en betydligt högre nivå.

Ja, säkert. Tror du man kan på nåt vis kan räkna genom att öka månadskostnaden där förhållandevis till den högre räntan för att se vad totalkostnaden skulle bli? 

Men enligt ett inlägg i tråden (#34) så gäller den där månadskostnaden endast för ränta och avgifter, när man efter 5 år betalat de 170874 skulle det isåfall innebära att 150000 är kvar, det vill säga totalt 320874.
  • Anonym (LF)

Du har en räknare på
    www.lan-info.com/kalkylator-annuitetslan.php

Knappa in lånebelopp, ränta och tid så får du se hur mycket det kostar per månad, och hur månadskostnadens fördelning mellan ränta och amortering förändras ju längre tid det går.

Notera än en gång att räntorna kommer gå upp - rejält!

Och att 6,75% troligen inte är så vanligt att det erbjuds.

• KaptenOhoy
    Anonym (felixculpa99@yahoo.dk) skrev 2022-02-08 12:39:06 följande:

Du betalar 337492 i kostnader över tolv år. Men eftersom detta inte inkluderar amorteringar kan du inte dra av 250000 från denna summa.

337492 är 134% av 250000, men eftersom skulden på 250000 är kvar måste du betala 337492+250000 för att bli skuldfri efter 12 år.

Dvs sammanlagt kommer du att betala 234% av det du lånade. Svarande till 7.3%  per år  ( 2,34 upphöjt till 1/12) 

Haha, vilken idiotisk kommentar. Grattis!
    Anonym (sugen) skrev 2022-02-08 14:05:15 följande:
    Om det kosta som någon skrev 337000+250000 totalt så är jag verkligen inte beredd att göra det

sen ber jag er hålla er till ämnet
    Lugn, du behöver inte betala 337000+250000. Du ska betala totalt 337000, såvida inte räntan ändras. 

Vid rak amortering (amortera samma summa varje gång) ser det ut såhär, om du betalar en gång per månad:

(Lån vid betalningstillfälle × räntan / 12 månader) + (Lån / antal totala inbetalningar)

Säg att du lånar 100.000kr och du har en total ränta på 5% som du ska betala på 5 år (60 månader):
    Betalning 1:
    100.000 × 0,05 / 12 = 417kr ränta, samt 1667kr amortering, totalt 2083kr.

Betalning 2, då har du lite mindre skuld kvar:
    98333 × 0,05 / 12 = 410kr i ränta, samt 1667kr i amortering, totalt 2077kr.

Och så fortsätter det. Annuitetslån fungerar dock lite annorlunda, eftersom syftet är att man ska få samma kostnad totalt under hela betalningstiden. Det är en jävligt krånglig formel för det, men det innebär egentligen att du betalar mer i ränta i början av ditt lån, och mindre mot slutet (du amorterar också mindre i början, och mer mot slutet). 

Poängen är i alla fall att du kan inte ta räntan PER ÅR och jämföra det med din TOTALA SKULD över 12 år... Det är inte så räntan räknas. 
  • Anonym (sugen)
    Anonym (LF) skrev 2022-02-08 15:17:49 följande:

Du har en räknare på
    www.lan-info.com/kalkylator-annuitetslan.php

Knappa in lånebelopp, ränta och tid så får du se hur mycket det kostar per månad, och hur månadskostnadens fördelning mellan ränta och amortering förändras ju längre tid det går.

Notera än en gång att räntorna kommer gå upp - rejält!

Och att 6,75% troligen inte är så vanligt att det erbjuds.

Tackar! Det blev ju klart och tydlig, om det är att lita på. Tar man 6,75 som ränta så blir det 2440 i månaden i stället.

Vad skulle du råda att skriva in för räntesats? Om man vill gardera sig?
  • Wolfard

Kolla in forumet https://www.lånforum.se/ där kan du få hjälp att få seriösa svar angående lån och som bonus så kan du botanisera i veckor i andras trådar om lån och vilka ockerräntor många företag har.

Vill du ta ett blancolån så sök ett via din bank eller ett medlemslån om du är med i facket. Ett alternativ är att använda en av de låneförmedlare som finns då gör du en ansökan hos dem och de skickar den vidare till deras samarbetspartners och du får då förhoppningsvis erbjudanden från x antal olika banker.

• Anonym (LF)
    Anonym (sugen) skrev 2022-02-08 15:27:37 följande:
    Tackar! Det blev ju klart och tydlig, om det är att lita på. Tar man 6,75 som ränta så blir det 2440 i månaden i stället.

Vad skulle du råda att skriva in för räntesats? Om man vill gardera sig?
    30%.

Svar på tråden Billigare än jag trodde att ta blancolån? Hjälp mig räkna