• Anonym (sugen)

Billigare än jag trodde att ta blancolån? Hjälp mig räkna

Hur kan det vara eller verkar det bara billigt? Missar jag någon avgift här men som jag uppfattar så är detta allt.

Exempel Ferratum.

Att låna 250 000 kostar 2343,70 i månaden i tolv år. Det blir 337492,8 totalt.

Kostnaden för att låna pengarna blir alltså sammanlagt 337492,7-250000=87492,8.

87492,8 är ?tolvårskostnaden?

7291 blir årskostnaden.

7291 är under 3% av 250000.

Så årskostnaden är alltså mindre än 3% för detta lån. Det låter ju galet lite??

räknat fel någonstans?

Folk säger ju alltid det är så vansinnigt dyrt med dessa lån, man ska aldrig ta lån för annat än bostad osv. Men det här är ju inte dyrt?

Hjälp mig få ihop detta

• Svar på tråden Billigare än jag trodde att ta blancolån? Hjälp mig räkna
  • Anonym (FEK)
    Anonym (sugen) skrev 2022-02-08 11:19:43 följande:
    Tack. Då blir det inte samma belopp i månaden i tolv år? Men förändrar det totalkostnaden på lånet tror du?

Varför... ja till exempel för om man planerar att spara till det man vill ha istället så blir det inget sparat? Nej bolånsmöjligheter finns ej. Diskussionen är vad det kostar med blancolån 
    Effektiv ränta nästa 7%
  • Anonym (Vansinne)

Detta är ren ruffel o båg i vanlig ordning, maskerade siffror ämnade att locka fler att låna mer....

Ett lån på 250.000:- med 6.75%ränta och 12år återbetalningstid får inte ekvationen att gå ihop om månadskostnaden ska vara utlovade 2343:-
    Det är inte raketforskning att räkna ut, ens för en mellanstadieelev.
    Första inbetalningen är i runda slängar 2/3 ränta och 1/3 amortering...
    Beroende på vilket upplägg och lånetyp det handlar om så kommer den totala kreditkostnaden bli nästan lika hög som lånebeloppet.

• Anonym (sugen)
    Anonym (FEK) skrev 2022-02-08 10:52:41 följande:
    6,96% det är den räntan du ska jämföra andra alternativ med.

Låt bli egna beräkningar om du inte vet vad du håller på med. Speceillt om du inte har koll på amorteringar, annuitet mm,

Ta reda på hur amorteringsplanen ser ut.
    Vill du förklara varför man ska jämföra räntesatsen och inte totalkostnaden för lånet?
  • Anonym (sugen)
    Anonym (FEK) skrev 2022-02-08 11:19:46 följande:
    Hur stor är skulden efter 12 år?
    0 hoppades jag? Annars ljuger de väl?
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (sugen) skrev 2022-02-08 11:19:43 följande:
    Tack. Då blir det inte samma belopp i månaden i tolv år? Men förändrar det totalkostnaden på lånet tror du?

Varför... ja till exempel för om man planerar att spara till det man vill ha istället så blir det inget sparat? Nej bolånsmöjligheter finns ej. Diskussionen är vad det kostar med blancolån 
    Jo, det borde bli samma kostnad varje månad. Däremot förändras liksom vad de pengarna används till - i början är det mesta ränta, i slutet är det mesta amortering. 

Sedan vet jag inte vad som händer om räntan går upp - ökar månadskostnaden eller tiden? Eller är det fast ränta i 12 år? 
  • Anonym (FEK)
    Anonym (sugen) skrev 2022-02-08 11:24:14 följande:
    0 hoppades jag? Annars ljuger de väl?
    Kolla det
  • Anonym (FEK)
    Anonym (sugen) skrev 2022-02-08 11:23:04 följande:
    Vill du förklara varför man ska jämföra räntesatsen och inte totalkostnaden för lånet?
    Beror på vad du är intresserad av, jämföra olika lån, förstå kapitalkostnaden, styra upp din cash flow.

Av summan 337 000 kr hur mycket är amortering och hur mycket är ränta?
  • Jemp

I ditt exempel ska du alltså slänga drygt 600kr/mån i sjön. 

Om man jämför med andra typer av lån är ju räntan mångdubbelt. Ferratum som du har som exempel har också en individuell ränta från 5.25 upp till 17.55%. 
    Utifrån vad jag fått höra får man heller sällan den lägre räntan, men jag har inte haft anledning att kolla upp det.

• Anonym (sugen)
    Anonym (FEK) skrev 2022-02-08 11:43:30 följande:
    Beror på vad du är intresserad av, jämföra olika lån, förstå kapitalkostnaden, styra upp din cash flow.

Av summan 337 000 kr hur mycket är amortering och hur mycket är ränta?
    250000 är ju amortering resten är ränta och/eller avgifter
  • Anonym (sugen)
    Jemp skrev 2022-02-08 11:54:26 följande:

I ditt exempel ska du alltså slänga drygt 600kr/mån i sjön. 

Om man jämför med andra typer av lån är ju räntan mångdubbelt. Ferratum som du har som exempel har också en individuell ränta från 5.25 upp till 17.55%. 
    Utifrån vad jag fått höra får man heller sällan den lägre räntan, men jag har inte haft anledning att kolla upp det.

Annars slänger jag kanske 2400 i sjön.

Ja, det är möjligt det inte blir den räntan för just mig, men bara för att ha ett exempel att räkna på så. 
Svar på tråden Billigare än jag trodde att ta blancolån? Hjälp mig räkna