Inlägg från: Anonym (abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc)

Ointresserade morföräldrar

Jag förstår verkligen din sorg. De låter hemskt självupptagna. Det går ju dock inte att ändra på andra människor utan bara på sig själv, så det du kan göra är att skapa dig ett värdefullt liv för dig och dina barn utan dina föräldrar. Försök skapa nya jultraditioner med nya människor och bry dig inte ens om att fråga om dina föräldrar vill komma. Se om du kan hitta förebilder till dina barn i andra människor ur dina föräldrars generation. Skapa din egen familj med människor som VILL vara närvarande och försök se på dina föräldrar som bekanta mer än som några du hoppas på. 

Vill också säga att du inte är ensam. Jag kan till viss del känna igen resonemanget om att inte orka med barn och avstå firande hos mina egna föräldrar, och jag känner en hel drös personer som verkar ha en minst sagt komplicerad (och inte så god) relation till sina 40-/50-talistföräldrar. Ofta verkar de kunna vara både högljudda och partaja loss ordentligt för egen del, men absolut inte orka med minsta stoj från någon ur de yngre generationerna.

• Anonym (abc)

Ska tillägga att det verkar finnas två grupper morföräldrar ur den generationen. Dom som är väldigt närvarande och vill umgås både med barn och barnbarn och låter barnen vara barn. Och sen de som är som ovan och bara tycker att barnen låter för mycket i alla lägen.

• Anonym (abc)

Svar till #7

Haha är ens föräldrar ?hela världen?? Och att man önskar sig föräldrar som vill fira jul och födelsedagar tillsammans är väl inte att kräva att hela världen ska krypa. Din uppfattning om att ha nära relationer är ju bara för sorglig.

Svar på tråden Ointresserade morföräldrar