• Anonym (Ledsen)

Ointresserade morföräldrar

Känner stor sorg över mina föräldrars totala ointresse för sina barnbarn. De tycker att de har ?gjort sitt? och att de inte orkar med barn längre. De lustiga är att de varken är gamla eller sjuka, mest bara väldigt självupptagna. Jag skulle önska att mina barn fick en lika fin relation med sina morföräldrar som jag hade med min mormor när jag växte upp. Jag var jättemycket hos min mormor, älskade att vara där och man var ALLTID välkommen hos henne. Hon var ofta barnvakt, både eftermiddagar efter skolan eller över en helg tex. 

Mina föräldrar har dessutom slutat fira jul, de tycker inte att de orkar ställa till med julfirande hemma och de har ingen lust att åka iväg någonstans. Så inte ens till högtider är de intresserade av att träffa sina barnbarn. Detta är något jag har väldigt svårt att ta eftersom det för min dotter är givet att man ska fira jul ihop. Hur förklarar man för ett barn att mormor och morfar inte ?orkar med? barn. Till saken hör att mina barn är rätt stora, det är inte små blöjbarn vi pratar om utan en 7-åring och en 10-åring.

Är det fler som har totalt ointresserade mor- eller farföräldrar?

• Svar på tråden Ointresserade morföräldrar
  • Anonym (abc)

Jag förstår verkligen din sorg. De låter hemskt självupptagna. Det går ju dock inte att ändra på andra människor utan bara på sig själv, så det du kan göra är att skapa dig ett värdefullt liv för dig och dina barn utan dina föräldrar. Försök skapa nya jultraditioner med nya människor och bry dig inte ens om att fråga om dina föräldrar vill komma. Se om du kan hitta förebilder till dina barn i andra människor ur dina föräldrars generation. Skapa din egen familj med människor som VILL vara närvarande och försök se på dina föräldrar som bekanta mer än som några du hoppas på. 

Vill också säga att du inte är ensam. Jag kan till viss del känna igen resonemanget om att inte orka med barn och avstå firande hos mina egna föräldrar, och jag känner en hel drös personer som verkar ha en minst sagt komplicerad (och inte så god) relation till sina 40-/50-talistföräldrar. Ofta verkar de kunna vara både högljudda och partaja loss ordentligt för egen del, men absolut inte orka med minsta stoj från någon ur de yngre generationerna.

• Anonym (abc)

Ska tillägga att det verkar finnas två grupper morföräldrar ur den generationen. Dom som är väldigt närvarande och vill umgås både med barn och barnbarn och låter barnen vara barn. Och sen de som är som ovan och bara tycker att barnen låter för mycket i alla lägen.

• Anonym (Mother)

Bjud morföräldrarna hem till dig ,så ni kan umgås allihopa.

• Anonym (E)

Kommer det verkligen som en så stor överraskning? Hur var de som föräldrar när du växte upp? De verkar både bekväma och självupptagna.

Ang. julfirande säger du så klart inte till barnet att de inte orkar med just barn, det är ju firandet som de inte orkar med. Sen att de inte "orkar" barnbarn i vanliga fall är en annan sak, då får man säga till barnet att man inte vet varför de inte orkar ses så ofta.

• Anonym (M)

Här är det farmor som gjort klart för oss att hon är färdig med barn, inte är intresserad och aldrig kommer vara barnvakt. Är i 9:e månaden så barnet är inte ens fött än :( Det var ingen glädje när vi berättade alls. 

Har funderat lite på det här med att adoptera morföräldrar. Finns ju många äldre som också är ensamma.. 

• GetenAnita

Men snälla nån hela världen kretsar inte kring dig och dina ungar

Det är väll du som har skaffat barn?  Dom har väll fått nog av barn och är inte intreserade helt enkelt, I stället för att bli kränkt kanske du borde accpetera hur dom vill leva sina liv?

• Anonym (aktagla)
    Anonym (abc) skrev 2022-02-08 10:48:31 följande:

Jag förstår verkligen din sorg. De låter hemskt självupptagna. Det går ju dock inte att ändra på andra människor utan bara på sig själv, så det du kan göra är att skapa dig ett värdefullt liv för dig och dina barn utan dina föräldrar. Försök skapa nya jultraditioner med nya människor och bry dig inte ens om att fråga om dina föräldrar vill komma. Se om du kan hitta förebilder till dina barn i andra människor ur dina föräldrars generation. Skapa din egen familj med människor som VILL vara närvarande och försök se på dina föräldrar som bekanta mer än som några du hoppas på. 

Vill också säga att du inte är ensam. Jag kan till viss del känna igen resonemanget om att inte orka med barn och avstå firande hos mina egna föräldrar, och jag känner en hel drös personer som verkar ha en minst sagt komplicerad (och inte så god) relation till sina 40-/50-talistföräldrar. Ofta verkar de kunna vara både högljudda och partaja loss ordentligt för egen del, men absolut inte orka med minsta stoj från någon ur de yngre generationerna.

Är det inte du som är självupptagen som tror att hela världen kommer krypa för dig och måste vara intreserade av dina barn?
  • Tecum

Jag tycker att du ska respektera att dina föräldrar är färdiga med barn och var glad att de födde dig och dina ev syskon. Jag förstår inte hur man kan begära att mor- och farföräldrar automatiskt ska ställa upp som barnvakt eller med umgänge, det är ju du och din man som är föräldrarna och ska vara kapabla att ordna sådant. Sen kunde de gott ställa upp och träffa barnbarnen på jul, födelsedag och vissa andra tillfällen. Men att kräva att de ska vara som din mormor, nja så funkar det inte idag. De har egna liv och just kanske för att de är pigga och krya vill de ta vara på den tid de har till egna intressen.

• Anonym (abc)

Svar till #7

Haha är ens föräldrar ?hela världen?? Och att man önskar sig föräldrar som vill fira jul och födelsedagar tillsammans är väl inte att kräva att hela världen ska krypa. Din uppfattning om att ha nära relationer är ju bara för sorglig.

• chrissepisse
    GetenAnita skrev 2022-02-08 11:08:16 följande:

Men snälla nån hela världen kretsar inte kring dig och dina ungar

Det är väll du som har skaffat barn?  Dom har väll fått nog av barn och är inte intreserade helt enkelt, I stället för att bli kränkt kanske du borde accpetera hur dom vill leva sina liv?

Det är ju intressant att ts berättar om hur mycket hennes egen mormor hjälpte hennes föräldrar. Jag upplever att det är ganska vanligt, att dessa mor- och farföräldrar som anser sig vara färdiga med småbarn själv har haft enormt mycket avlastning under sin tid som småbarnsföräldrar. 

Dessa personer brukar lustigt nog se det som självklart att barnen ställer upp ifall  föräldrarna själv behöver hjälp med något. 

Svar på tråden Ointresserade morföräldrar