• Tecum

Ointresserade morföräldrar

Jag tycker att du ska respektera att dina föräldrar är färdiga med barn och var glad att de födde dig och dina ev syskon. Jag förstår inte hur man kan begära att mor- och farföräldrar automatiskt ska ställa upp som barnvakt eller med umgänge, det är ju du och din man som är föräldrarna och ska vara kapabla att ordna sådant. Sen kunde de gott ställa upp och träffa barnbarnen på jul, födelsedag och vissa andra tillfällen. Men att kräva att de ska vara som din mormor, nja så funkar det inte idag. De har egna liv och just kanske för att de är pigga och krya vill de ta vara på den tid de har till egna intressen.

• Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-08 11:46:12 följande:
    Fast man kan se det så att vissa föräldrar vill och orkar umgås mycket och andra inte.
    Sedan var det vanligare förr att äldre hjälper till av pliktkänsla snarare än vilja att umgås mycket med barnbarn.

Min egen mormor tog hand om barnbarn av 'pliktkänsla' trots sjukdom på äldre dar.
    Enligt mig hade hon varit värd egentid istället, det märktes hur sliten hon var.

Alla är individer, och enligt mig är det viktigt att alla får leva så bra liv de kan. Vill de äldre slippa ansvar så är de värda det efter ett ofta långt arbetsliv. 
    Håller med, förr var det naturligt och förväntat att iaf mormor och farmor ställde upp och tog hand om barnbarn. Många gånger var det nog av plikt och och ofta avstod de egna aktiviteter för att vara med barnbarnen. På samma sätt var det en plikt för de vuxna barnen att ta hand om sina föräldrar när de blev skröpliga, och är än i dag.

Vissa blir föräldrar för att det förväntas av dem, en press från omgivningen, och även om de tar hand om sina barn på ett bra sätt betyder inte det att de gillar barn och vill börja på ny kula med barnbarn. Men det är nästan förbjudet att säga det så istället håller de sig undan eller kommer med svepskäl.

Likaså förstår jag de som arbetar inom barnomsorgen, att de inte vill leka med barn på sin lediga tid.
  • Tecum
    Anonym (känner) skrev 2022-02-09 08:10:36 följande:
    Men det är ju skillnad att tvingas vara barnvakt och att umgås för att skapa en relation och lära känna sina barnbarn. Det blir ingen relation mellan människor som aldrig ses eller talar med varandra.  Och att den som jobbar med barn inte orkar med barn på fritiden, ja, det kan ju också appliceras på mycket annat. Orkar inte hälsa på mamma på hemmet för jag jobbar ju i vården och orkar inte med vården på fritiden. 
    Jag förstår hur du tänker, men de kanske helt enkelt inte känner något behov av att skapa en relation till barnbarnen. Som andra skrev, det är deras förlust.
    Då kommer nästa fråga, ska de ändå umgås, ställa upp för barnens skull fast de inte vill? Vad tycker du? Barnen kanske vill ha en relation till dem men å andra sidan, om de känner eller får veta att den relationen är påtvingad, ger det något positivt för barnen? Barn förstår mer än man tror.
  • Tecum
    nernu skrev 2022-02-09 17:01:53 följande:
    Vill man inte ha kontakt med sin familj så skaffar man inte en från början. 
    Hur menar du, det är ju inte deras barn utan barnbarnen det gäller?

Sen kan det vara som jag skrev ovan, de kanske inte gillar barn men fick egna för att de föll för omgivningens tryck eller slarvade med p-medel.  
  • Tecum
    nernu skrev 2022-02-09 17:24:29 följande:
    man kan inte påstå att man försöker ha en god relation med sina barn om man inte tål att ens se sina barnbarn. det finns ingen som inte klarar av att stå ut med att vistas i närheten av barn och köpa ett kort till födelsedagen. Det handlar enbart om ointresse. Både för barn och barnbarn. 
    Ja det handlar om ointresse. De  tycker väl att de gjort sitt när de egna barnen blivit vuxna och känner inget behov av att umgås med barnbarnen. De har abdikerat från familjen. Eller vill de umgås med de vuxna barnen men inte barnbarnen.

Jag bara gissar hur de tänker, jag försvarar dem inte. Det är både svagt och obegripligt om de inte kan umgås med sina barnbarn vid högtider eller någon annan regelbunden basis. De behöver inte leka supermormor osv för det.
Svar på tråden Ointresserade morföräldrar