Anonym (Anonym) skrev 2022-02-08 11:46:12 följande:
Fast man kan se det så att vissa föräldrar vill och orkar umgås mycket och andra inte.
Sedan var det vanligare förr att äldre hjälper till av pliktkänsla snarare än vilja att umgås mycket med barnbarn.
Min egen mormor tog hand om barnbarn av 'pliktkänsla' trots sjukdom på äldre dar.
Enligt mig hade hon varit värd egentid istället, det märktes hur sliten hon var.
Alla är individer, och enligt mig är det viktigt att alla får leva så bra liv de kan. Vill de äldre slippa ansvar så är de värda det efter ett ofta långt arbetsliv. 
Håller med, förr var det naturligt och förväntat att iaf mormor och farmor ställde upp och tog hand om barnbarn. Många gånger var det nog av plikt och och ofta avstod de egna aktiviteter för att vara med barnbarnen. På samma sätt var det en plikt för de vuxna barnen att ta hand om sina föräldrar när de blev skröpliga, och är än i dag.
Vissa blir föräldrar för att det förväntas av dem, en press från omgivningen, och även om de tar hand om sina barn på ett bra sätt betyder inte det att de gillar barn och vill börja på ny kula med barnbarn. Men det är nästan förbjudet att säga det så istället håller de sig undan eller kommer med svepskäl.
Likaså förstår jag de som arbetar inom barnomsorgen, att de inte vill leka med barn på sin lediga tid.