Känner tyvärr igen mig väldigt mycket i TS. Jag har unga föräldrar (de är 55 och 58) och har bara mig. Jag har ett barn på 7 år, en son. Nu har inte min pappa varit särskilt närvarande, men jag upplevde innan att min mamma och jag hade en nära relation. Nu är jag mer tveksam. Hon har utåt varit glad över sitt barnbarn men har nog aldrig bett att få ha honom en stund, eller att vi ska komma över att fika. Jag har inga förväntningar om barnvakt egentligen, men hon vill inte ens träffa honom och knappt oss ihop. 
Sonen är som 7 år, neurotypisk och nöjd att vara med. Han hade gärna varit med henne i stallet (jag har med honom dit när jag passar hennes häst). Men hon vill helst ligga på soffan med Netflix när hon inte är med häst eller hundar?. och klart, det funkar ju inte. Man behöver stänga av TV då och då och ta fram grejer som han oftast nöjt leker med själv. 
Hon bjuder ofta in mig på grejer att göra, men gärna så det inte passar att sonen följer med. Visst, jag träffar gärna bara henne med, men att bara ses utan barn gör det svårt att träffas. Droppen var nog i julas när hon inte ville spela spel med mig, maken, min pappa och sonen för ?det känns som jobb? (hon arbetar på fritids). Köper att det är den åldern hon träffar mycket på jobbet, men känns bara som ett nytt svepskäl?
Jag har nära relation med mina morföräldrar och vi ses mycket fortfarande (de är i 80 års åldern och pigga). De bor långt bort men både jag och sonen åker mycket dit och det var en stor sorg för honom under pandemin att vi inte sågs. På många sätt är de mer morföräldrar för honom än min egna föräldrar. 
Funderat mycket på hur jag kan ta upp detta med min mamma på rätt sätt, men inte hittat rätt vinkel för att inte låta gnällig ochsom att jag vill ha barnvakt. Tror hon kommer vara ledsen när hon är äldre och inte orkar med höst och hund och blir ensam, sonen kommer inte besöka dem och jag tappar allt mer kontakten med henne. Pappa har jag oftast mest sett runt högtider, så inte lika stor sorg. Tänker dock att jag ska prata med henne om det och utgå från mina känslor i det och fråga hur hon själv ser på vikten av deras relation, kanske också säga att jag älskar henne lite mindre när hon så tydligt tar avstånd från mitt barn. Det skadar liksom vår relation med. 
Min mamma har varit sjuk i depression under en period då sonen var kanske 2-4 år. Under denna perioden bad jag aldrig om hjälp eller barnvakt, annars har hon haft honom kanske 2 nätter per år sedan han föddes. Men inte första året? knappt inget sedan pandemin. Träffas för de max en gång i månaden, på mitt initiativ oftast (middag här eller promenader).