• Sat 12 Feb 2022 08:19
    3542 visningar
    4 svar
    4
    3542

    Behöver tips på "recept" med extremt få ingredienser

    Hej!

    Blev precis medlem här efter att ha googlat mig fram till första bästa matforum, och tänkte skapa ett måhända lite deppigt inlägg, MEN jag vore tacksam för tips på vad man kan göra, eller om man ens kan göra nåt, med det jag har tillgängligt hemma i köket.

    Jag har 1 kg kyckling hemma, men i princip inget mer än så. Men hade gärna fått lite smak på det, för det är det enda jag kommer kunna äta en tid framöver hehe.
    Har lite salt och peppar, pyttelite smör som jag kan steka i, och en halv köttbuljongtärning. Kan jag på nåt sätt kombinera buljongen med kycklingen utan att det blir katastrof? Ursäkta dum fråga möjligtvis, men jag är usel på matlagning, och vill inte förstöra den lilla mängd mat jag har kvar hemma. Visst skulle jag kunna steka på kycklingen rakt upp och ner, och äta som den är, men hade gärna gjort den lite roligare än så, eftersom det är allt jag har kvar att äta.

    Ursäkta om detta är ett tråkigt inlägg, men ville bara chansa och se om det finns nån MacGyver-liknande mästerkock där ute som kan göra en nobelmiddag med mina begränsade resurser :)
    Tack för mig!

  • Svar på tråden Behöver tips på "recept" med extremt få ingredienser
  • Sat 12 Feb 2022 08:36
    #1
    +1

    Då skulle jag använda buljongtärningen och göra en god buljong och koka kycklingen i den. Buljong ger god smak och du behöver i princip inga andra kryddor. 

  • Sat 12 Feb 2022 10:04
    #2

    Kyckling i buljong blir perfekt. Har du råd att köpa en lök eller purjo så vore det bra att lägga till, liksom andra billiga grönsaker.

  • Sat 12 Feb 2022 13:39
    #3

    Hur lite är pyttelite smör? Jag gör alltid kyckling i ugnen och då penslar jag den med en blandning av olja, fond och kryddor. Jag tänkte om smöret räckte till en blandning med buljongtärningen så det räcker till hela kycklingen.

  • Sat 12 Feb 2022 13:48
    #4

    Det absolut enklaste sättet att tillaga kyckling på (tycker vi) är att skära varje filé på längden i 2-3 bitar, sen steka i ugnen på 175 grader i ca en kvart. Man kan behöva vända på dem en gång. Kryddning kan vi köra allt från såna där färdiga kryddblandningar från Santa Maria eller bara grillkrydda och olivolja.
    Sen när det är klart i ugnen så tar vi ut och "hackar upp" = då har man kyckling att äta med klyftpotatis, i sallad, ihop med ris eller vad man nu vill.
    Gör man mindre bitar av kycklingen redan från början så blir den ofta torr men det kan man undvika genom att göra delningen efteråt.

Svar på tråden Behöver tips på "recept" med extremt få ingredienser