• Jessi89

Sorg över min förlossning

Jag har inte varit med om samma upplevelse som dig. Men jag förstår till viss del dina känslor. Fick min lilla son för 4 veckor sedan och innan han kom var kejsarsnitt något jag pratade mycket om med min barnmorska på MVC. Jag ville som du uppleva en förlossning och föda ut mitt barn och var rädd för att det skulle sluta med kejsarsnitt. För mig gick det som jag ville och min förlossning tog lång tid men gick bra. Jag tycker du har rätt till dina känslor och det är befogat att känna sorg över att din upplevelse inte blev som du tänkt dig. Tycker att du som andra skriver bör ta kontakt med en psykolog och prata om det du varit med om. De kan hjälpa dig att bearbeta det du varit med om och få nya tankemönster. Kanske kan du tillslut acceptera det du varit med om och se det som något positivt, att det var just så din dotter skulle komma ut. 

Förstår även din sorg över amningen. Det är verkligen inte lätt och jag tror tyvärr många tar det förgivet att det bara skall funka. Det viktigaste är att din dotter mår bra och får i sig den näring hon behöver. Om amningen inte funkar är det bättre att övergå till ersättning. Tror många mammor lägger för stor stress och press på sig själva över amningen. 

När det gäller anknytningen tror jag alla nyblivna föräldrar ifrågasätter om man gör tillräckligt. Jag har haft stunder då jag suttit med min son i min famn och bara tittat och älskat honom över allt annat i hela världen. Men har även haft honom i famnen och undrat om jag gjort rätt beslut att skaffa barn, om jag ens vill ha honom överhuvudtaget. Det låter hemskt men jag tror det är helt naturligt att slås av alla möjliga tankar när man precis fått barn. Hela livet förändras. Om du känner dig orolig och om du är avståndstagande gentemot din dotter, tycker jag du skall prata med BVC. De är vana och vet vad de pratar om, du är långt ifrån ensam. Det viktiga är först och främst att du mår bra. Det är lättare att vara en bra mamma om du mår bra. Du kan inte forcera fram känslor genom tvång. Börja med dig själv så faller det andra på plats naturligt. 

Vill skicka en styrkekram och hoppas att du skall känna att allt är bättre snart. 

Svar på tråden Sorg över min förlossning